X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Twój pracodawca może śledzić każdy twój ruch, niezależnie od tego, jakie zajmujesz stanowisko w organizacji. Często dąży się do kontrolowania wszystkich działań − można to zrobić np. poprzez analizę danych wydajnościowych prowadzoną w czasie rzeczywistym oraz tzw. openspace'y, czyli otwarty plan organizacji przestrzeni biurowej − aby nie pozostawić przestrzeni, w których mogłyby się skryć osoby pracujące nieefektywnie lub zachowujące się nieetycznie.

Ale tak duża przejrzystość może mieć negatywny wpływ na wydajność w pracy. Ze względu na tak silne dążenie do kontrolowania wszystkich i wszystkiego, cierpią na tym kreatywność i produktywność. Tego rodzaju kompromis jest nie do przyjęcia, nawet w wieku zarządzania opartego na reputacji (czyli na autorytecie nieformalnym − przyp. red.), ponieważ odbywa się to również w wieku innowacji i rozwiązywania złożonych problemów.

Konsekwencje tego stanu rzeczy można zauważyć w badaniu z wykorzystaniem metod behawioralnych, przeprowadzonym przez LEGO: rodzice dość jednostronnie zorganizowali dzieciństwo swoim pociechom − sypialnie osób poddanych badaniu były „szczegółowo przemyślane” i „podejrzanie czyste” − pozostawiając im bardzo mało miejsca na naprawdę kreatywną zabawę. W reakcji na tak ściśle kontrolowane środowisko nadzorowane przez rodziców, usuwając swoje zabawki z pola widzenia, pewien chłopiec schował pod łóżko pudełko po butach, w którym hodował „magiczne, trujące grzybki”. Wniosek: dzieci oczekiwały odrobiny prywatności, by mogły bawić się swobodnie, puszczając wodze fantazji − więc żeby to sobie zapewnić, zaczęły chować rzeczy, na których im najbardziej zależało.

Podobnie zachowują się pracownicy: kiedy czują się kontrolowani i z obawy przed ewentualnymi konsekwencjami za wykraczanie poza nakazy regulaminu, skrywają przed przełożonymi swoje najbardziej kreatywne myśli czy rozwiązania. Tak jest po prostu łatwiej. Kiedy sprawiają wrażenie zdyscyplinowanych, robiących to, co do nich należy, przełożeni dają im spokój. Niestety oznacza to również, że w takiej sytuacji nie mówią o wymyślonych rozwiązaniach czy wnioskach, do jakich doszli. Jest to jedna z najpoważniejszych pułapek przejrzystości. Menedżerowie myślą, że widzą więcej, jeżeli środowisko jest całkowicie przejrzyste, ale ostatecznie − widzą mniej.

W świecie, gdzie to, co widzialne, jest poddawane ocenie, ludzie zaczynają zachowywać się w całkiem przewidywalny sposób: zaczynają ukrywać najważniejsze rzeczy, świadomie manipulując tym, co inni o nich pomyślą. Otrzymują bodźce, które powodują, że zaczynają zachowywać się nieautentycznie, a produktywność czy efektywność podejmowanych działań schodzi na dalszy plan.

Zwróć uwagę, co stało się z reformą opieki zdrowotnej (w USA - przyp red.), zwłaszcza z ostatnimi reformami dotyczącymi tego, jak szpitale mają omawiać różne problemy. Obecnie włączono w ten proces pacjentów i ich rodziny, co oznacza, że niektóre rozmowy, do których dochodziło między lekarzami i innymi pracownikami służby zdrowia, stały się tabu. O ile sokratyczny sposób prowadzenia dyskusji jest być może dobrym sposobem na docieranie do prawdy, o tyle wyciąganie najrozmaitszych problemów przed rodziną i pacjentami może prowadzić do utraty zaufania. Pokazywanie pacjentom, jak wygląda rzeczywisty proces ustalania diagnozy w skomplikowanych przypadkach, może prędzej być źródłem niepokoju, aniżeli ulgi.

Jak więc rozwiązać ten problem? Należy znaleźć złoty środek między przejrzystością a prywatnością. Wraz z Bethany Gerstein z Harvard Business School zauważyliśmy ciekawą metodę wykorzystywaną na oddziale transplantologicznym w szpitalu dziecięcym w Cincinnati: przed podjęciem rozmów z pacjentami i rodziną rozwiązywanie problemów oraz przekazywanie informacji odbywa się na osobności. Ułatwia to lekarzom późniejsze rozmowy, które bardziej koncentrują się na samej rodzinie chorego, gdyż wszystkie trudne ustalenia już się odbyły.

Jak wyjaśnił nam jeden z głównych lekarzy: „we wstępnych rozmowach staramy się ustalić wspólne stanowisko”. Pomaga to później zespołowi „posługiwać się jednym przekazem, by w rozmowach z rodzinami nie dochodziło między lekarzami do różnicy zdań”.

To wszystko pasuje do tego, co zaobserwowałem wraz z moją koleżanką w innych organizacjach. Kiedy mogą rozwiązać problem w kuluarach czy na osobności, są bardziej pewni siebie, w wyniku czego stają się bardziej kreatywni i produktywni.

Możesz zauważyć, że podobnie jest w twojej pracy. Co więcej, twój pracodawca nie musi wcale rezygnować z korzyści wynikających z przejrzystości, by pozbyć się jej negatywnych skutków. Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że zaczniesz częściej i w większym stopniu dzielić się swoją wiedzą, jeżeli przestaniesz obawiać się, że w trakcie okresowej oceny wydajności zostanie to wykorzystane przeciwko tobie, albo że może narazić na szwank twoją reputację (jak w przypadku rozmów prowadzonych w szpitalach). Osoby biorące udział w badaniu LEGO bardzo chętnie dzieliły się swoimi tajnymi zabawkami i pomysłami, ponieważ wiedziały, że nic im nie zagraża.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Doskonały proces rekrutacyjny »

Doświadczenia kandydatów budują reputację pracodawcy 

Julia Urbańska PL

Co, zdaniem kandydatów, najbardziej zawodzi w procesie rekrutacyjnym?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy