X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dlaczego tak trudno realizować swoje pasje?

Jon Jachimowicz  · 5 min

Dlaczego tak trudno realizować swoje pasje?

Ile razy słyszałeś, żeby „podążać za własnymi pasjami”? Tego typu sformułowania przewijają się w rozmaitych książkach motywacyjnych, materiałach szkoleniowych czy ogłoszeniach o pracę. Sami również powtarzamy sobie te słowa. Dlaczego więc z takim trudem przychodzi nam wprowadzanie ich w życie?

Kiedy niedawno badałem grupę studentów MBA w Columbia Business School, ponad 90% spośród nich wymieniło „realizację swoich pasji” jako ważny cel przyszłej pracy zawodowej. Z kolei w ostatnim badaniu Deloitte przeprowadzonym na próbie 3 tys. pełnoetatowych pracowników na różnych szczeblach i z różnych branż w Stanach Zjednoczonych, jedynie 20% stwierdziło, że z autentyczną pasją podchodzi do tego, co robi. Badania przeprowadzone przeze mnie i innych pokazują, że wiele – jeśli nie większość – osób nie wiedząc, jak realizować swoje pasje, wcale tego nie robi. Jak rozwiązać ten problem? Badania poświęcone temu tematowi sugerują, że musimy zrozumieć trzy kluczowe kwestie:

(1) pasja nie jest czymś, co się znajduje, lecz czymś, co trzeba rozwijać;

(2) realizacja pasji jest wyzwaniem szczególnie, dlatego że z czasem nasz zapał spada;

(3) pasja może sprowadzić nas na manowce, dlatego trzeba mieć świadomość jej ograniczeń.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Nie zwlekaj ze znalezieniem swojej pasji

Jednym z najczęściej pojawiających się błędnych poglądów na temat pasji jest przekonanie, że stanowi ona pewną stałą: że albo się ją ma, albo nie. Problem z tym przekonaniem polega na tym, że ma ono charakter ograniczający. Skłania nas do traktowania pasji jako czegoś, co odkrywamy, lub czegoś, co może się nam przytrafić. W rezultacie próbujemy rozmaitych zajęć, szukając odpowiedniego „dopasowania”, roli, która natychmiast wyzwoli w nas pasję. Jednocześnie możemy przeoczyć fakt, że rozwinięcie pasji zawodowej wymaga czasu, a doświadczenie jej jest wypadkową umiejętności, pewności siebie oraz relacji z innymi.

Faktycznie, badania pokazują, że wiara w stały charakter pasji może spowodować, że pracownicy z mniejszym zapałem będą poszukiwać nowych tematów – potencjalnych nowych źródeł pasji. Sprawia też, że będą szybciej rezygnować z nowych zajęć, napotkawszy trudności.

Aby lepiej realizować swoją pasję, trzeba zakwestionować założenie, że jest ona czymś, co musimy odkryć. Zamiast tego skoncentrujmy się na aktywnym jej rozwijaniu. Warto więc tak zorganizować swoją pracę, aby poświęcać więcej czasu na zgłębianie tematów, które nas pasjonują (lub budzą większą ciekawość), i zajmowanie się tym, co nas inspiruje. Dobrze jest też poznać pod tym względem współpracowników – jakie mają pasje i jak postrzegają swoją pracę. Będzie to jednocześnie okazja do rozmów i wsparcia w rozwijaniu własnych zainteresowań. I wreszcie – pasję niekoniecznie trzeba rozwijać w pracy. Jeśli ta na to nie pozwala albo nie jest z nią związana, zajmujmy się tym, co nas fascynuje, po jej zakończeniu.

Skoncentruj się na rzeczach ważnych, a nie przyjemnych

Jedną z najczęstszych metod realizacji pasji jest podążanie za tym, co sprawia nam największą radość i przyjemność. W jednym z badań wraz ze współpracownikami przeanalizowałem wszystkie przemówienia z ceremonii wręczenia dyplomów, które zostały wygłoszone na 100 najlepszych amerykańskich uniwersytetach w ciągu ostatniej dekady. Wybraliśmy przypadki, w których zaproszeni prelegenci dawali studentom rady, jak realizować swoje pasje. Większość z nich jako sposób na ich realizację zalecała „koncentrowanie się na tym, co uwielbiamy robić”. Inni, choć stanowili mniejszość, opisywali ją jako „koncentrację na tym, co dla nas ważne”. To subtelna, lecz istotna różnica: koncentracja na tym, co uwielbia się robić, wiąże pasję z tym, co sprawia nam przyjemność i daje zadowolenie, podczas gdy koncentracja na tym, co dla nas ważne, łączy pasję z wartościami oraz wpływem, jaki chcemy mieć.

W kolejnym badaniu przeprowadzonym na kilkuset pracownikach odkryliśmy, że osoby uważające, że realizacja pasji oznacza podejmowanie działań, które sprawiają przyjemność, rzadziej osiągały w tym sukces, a także wykazywały większe prawdopodobieństwo rezygnacji z pracy w ciągu kolejnych dziewięciu miesięcy niż osoby, które sądziły, że pasja polega na koncentracji na tym, co jest dla nich ważne.

Dlaczego podążanie za tym, co jest istotne z naszego punktu widzenia, sprawia, że skuteczniej realizujemy swoje zainteresowania? Wydaje się, że to przekonanie pomaga w radzeniu sobie z wyzwaniami, które są elementem dążenia do tego celu. Weźmy pod uwagę niemieckie słowo oznaczające pasję: „Leidenschaft”, które dosłownie oznacza „zdolność do znoszenia cierpienia”. W kolejnym badaniu odkryłem, że sama pasja tylko w niewielkim stopniu przekłada się na wyniki w pracy. Ale połączenie pasji z wytrwałością, tj. stopień, w jakim pracownicy trzymają się realizacji swoich celów w obliczu przeciwności, wiązało się z lepszymi wynikami.

W istocie pasja słabnie z czasem, więc jeśli koncentrujemy się jedynie na podążaniu za przyjemnością, możemy nie wytrwać w dążeniu do jej realizacji w porównaniu z sytuacjami, w których skupiamy się na tym, na czym najbardziej nam zależy. Kiedy realizujemy pasję, ważne jest, aby pamiętać, że kluczowe znaczenie ma wytrwałość, ponieważ mamy do czynienia z ciągłym, będącym wyzwaniem procesem.

Zwiększ swoją efektywność i odzyskaj czas dla siebie »

8 kroków do wyższej efektywności 

8 kroków do wyższej efektywności. Skup się na tym, co możesz zmienić (i zignoruj całą resztę)
Zewsząd atakują nas porady, jak pracować łatwiej, szybciej i skuteczniej, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Właśnie dlatego dzisiaj problemem nie jest już dotarcie do tych wskazówek, lecz… wybranie tych sprawdzonych, działających sposobów na zwiększenie swojej efektywności.
Ale jak to zrobić? Jakie techniki pozwolą Ci pracować skuteczniej i lepiej wypełniać wyznaczone cele? Jak zdobywać nowe, przydatne umiejętności, które w tym pomogą.

Przezwycięż ograniczenia pasji

Musimy też zrozumieć, że są sytuacje, w których pasja nam nie pomoże. W jednym z badań wraz z innymi autorami odkryłem, że pasja przekłada się na lepsze wyniki tylko, kiedy:

(a) inne osoby ją akceptują i

(b) wyraża się ją w odpowiednim kontekście (pasję zwykle postrzega się jako bardziej odpowiednią w obszarze takim, jak konsulting niż np. księgowość).

Co to oznacza? Wyobraźmy sobie, że przedstawiamy projekt w pracy, który całkowicie nas pochłonął. Okazuje się, że okazywanie naszej ekscytacji będzie pomocne wyłącznie wtedy, gdy słuchacze będą się zgadzać z tym, co prezentujemy. Dopóki nie będą do tego przekonani, pasja, z jaką podchodzimy do tematu, niekoniecznie ich do niego zachęci. Podobnie, jeśli jesteśmy przedsiębiorcami, okazywanie pasji dla pomysłu może zachęcić inwestorów, lecz okazywanie jej, kiedy będziemy omawiać warunki umowy, nie przyniesie raczej równie silnego efektu. Nie jest to bowiem sytuacja, w której powinniśmy pozwalać sobie na manifestowanie tego typu odczuć.

W kolejnej serii badań okazało się, że pracownicy uznawani za pasjonatów byli częściej wykorzystywani przez innych, ponieważ postrzegano je jako osoby, które bardziej lubią swoją pracę. W rezultacie inni częściej prosili ich o podejmowanie się nieatrakcyjnych zadań i pracę po godzinach. Podkreśla to trudny do wyjaśnienia paradoks: pokazywanie pasji przynosi korzyści – powoduje, że inni nas podziwiają i mogą nam pomóc w odniesieniu większego sukcesu. Jednocześnie może też sprawić, że współpracownicy będą przekazywać nam zadania, które wykraczają poza zakres naszych obowiązków, co pociągnie za sobą ryzyko brania na siebie zbyt wielu obowiązków, a w konsekwencji groźbę wypalenia zawodowego.

Kolejne badanie, pod kierownictwem Eriki Bailey z Columbia Business School, pokazało, że pasjonaci częściej grzeszyli nadmierną pewnością siebie. W niektórych sytuacjach przynosi to korzyści - na przykład, gdyby przedsiębiorcy brali pod uwagę faktyczny współczynnik sukcesu start‑upów, spora ich część nie kontynuowałaby finansowania tych przedsięwzięć. Jednak w wielu sytuacjach zawodowych nadmierna pewność siebie może prowadzić do słabszych wyników. Osoby pokazujące pasję i nadmierną pewność siebie rzadziej proszą o informację zwrotną i wyjaśnienia, które są niezbędne, aby odnieść sukces.

Jeśli podchodzimy z pasją do swojej pracy, pamiętajmy, że może to prowadzić do zaburzonego obrazu własnych zdolności i przeszacowywania wyników zawodowych. Tym ważniejsze może być więc zabieganie o informację zwrotną oraz ustalenie swojej faktycznej pozycji; w przeciwnym razie może nam się wydawać, że pasja nas uskrzydla, podczas gdy w rzeczywistości dzieje się tak wyłącznie w naszych głowach.

Większość z nas pragnie realizować swoje pasje, a organizacje, w których pracujemy z reguły nas do tego zachęcają. Problem polega jednak na tym, że często nie wiemy, jak do tego podejść. Osiąganie celów będzie znacznie efektywniejsze, jeśli uświadomimy sobie, że pasja jest czymś, co można rozwijać, że jest ona ciągłym i trudnym procesem oraz że czasami może nas zaprowadzić na manowce.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Posiadanie pasji to same plusy! »

Jak dzięki pasji być lepszym liderem? 

Kiedy Goldman Sachs mianował Davida Solomona na stanowisko nowego dyrektora naczelnego firmy, oprócz kompetencji i przebiegu kariery zawodowej wzięto pod uwagę także jego pasję. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy