X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dlaczego programy zaangażowania nie przynoszą rezultatów?

Jacob Morgan  · 3 min

Dlaczego programy zaangażowania nie przynoszą rezultatów?

Organizacje wydają setki milionów dolarów na programy zaangażowania pracowników, a ich efekty mierzone ankietami pozostają na katastrofalnie niskim poziomie. Jak to możliwe?

Powodem jest to, że większość tego typu inicjatyw ogranicza się do zastrzyku adrenaliny. Wprowadza się zachętę, pragnąc podbić wyniki, ale z czasem efekt tych działań się zużywa i wyniki z powrotem spadają. Wprowadza się koleją zachętę i osiąga efekt podobny do poprzedniego – wyniki rosną, a następnie spadają. Im częściej ten cykl się powtarza, tym bardziej sprawia wrażenie manipulacji. Ludzie zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że mają do czynienia z doraźnymi rozwiązaniami.

Organizacje, które osiągają autentyczne efekty w tej dziedzinie, myślą długoterminowo. Wychodzą poza to, co nakazują im w danej chwili wyniki badań zaangażowania w pracę, i dążą do przeprojektowania doświadczenia pracowników, tworząc miejsca, w których się chce, a nie tylko musi, pracować każdego dnia. Ale co to oznacza i jak wygląda?

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Pragnąc to zrozumieć, przeprowadziłem wywiady z 150 psychologami, ekonomistami i liderami biznesu na całym świecie. Byli wśród nich dyrektorzy odpowiadający za zasoby ludzkie, innowacje, informatykę, zarządzanie różnorodnością, reprezentujący różnorodne branże i sektory (technologiczne, produkcyjne, sprzedaż detaliczną, usługi profesjonalne, edukację, startupy i inne).

Na podstawie tych rozmów zidentyfikowaliśmy trzy środowiska, które mają największe znaczenie dla pracowników: kulturowe, technologiczne i fizyczne. Następnie wspólnie z Serge’em P. da Motta Veigą z American University i Stevenem Kingem z Emergent Research opracowałem pytania ankietowe, mające określić, jak organizacje radzą sobie w każdej z tych dziedzin. Wsparcie dla tych badań zapewniły nam Cisco i Lever.

Na podstawie analizy ponad 250 różnych organizacji, korzystając z listy Fortune 100 i rozmaitych list „najlepszych miejsc pracy”, stwierdziłem, że ponad połowa firm otrzymała słabą ocenę od swoich pracowników w co najmniej jednym z trzech obszarów, a 20% uzyskało bardzo niskie oceny w każdym z nich. Chociaż 23% robiło postępy we wszystkich trzech obszarach, tylko 6% inwestowało mocno we wszystkie – a te „eksperymentalne organizacje” (Adobe, Accenture, Facebook, Microsoft i inne) odnotowały wzrost wydajności.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Kiedy przeprowadziłem wywiady z liderami biznesowymi w najlepszych organizacjach, usłyszałem, że ich inwestycje w trzy dziedziny doświadczenia pracowników doprowadziły nie tylko do wzrostu zadowolenia personelu, lecz również do lepszego przepływu talentów, większej rentowności i produktywności. Ale opierało się to jedynie na dowodach anegdotycznych. Przyjrzałem się więc rankingom „najlepszych z”.

Na przykład, w porównaniu z innymi badanymi przeze mnie firmami, te, które inwestowały najwięcej w doświadczenie pracowników, 28 razy częściej znalazły się na liście „Najbardziej innowacyjnych firm” prowadzonej przez Fast Company, 11,5 raza częściej wśród „Najlepszych Miejsc Pracy” Glassdoor, 2,1 raza częściej na liście Forbesa „Najbardziej innowacyjnych firm na świecie”, 4,4 raza częściej na liście LinkedIn „Najbardziej poszukiwanych pracodawców w Ameryce Północnej”, a dwa razy częściej w „Amerykańskim indeksie zadowolenia klientów”. Do najbardziej przekonujących dowodów należały dane finansowe.

Nie udało mi się znaleźć wszystkich poszczególnych mierników dla każdej z firm, ale mimo to wyniki były wciąż uderzające. W porównaniu z innymi firmami organizacje stawiające na doświadczenie miały ponad czterokrotnie wyższe średnie zyski i ponad dwa razy większe średnie przychody. Były też o prawie 25% mniejsze, co sugeruje wyższy poziom wydajności i innowacji.

Dlaczego programy zaangażowania nie przynoszą rezultatów?

Nie licząc innych firm, które badałem, znacznie wyprzedzają też firmy z listy S&P 500, notowane na NASDAQ, znajdujące się wśród 100 najlepszych firm Fortune, w których warto pracować, oraz najlepszych miejsc pracy Glassdoor.

Dlaczego programy zaangażowania nie przynoszą rezultatów?

Jak inwestycja w doświadczenie pracowników wpływa na cenę akcji Wyniki te są wyższe dla 15 organizacji – 6% najlepszych spośród poddanych analizie – które najbardziej inwestują w środowisko kulturowe, technologiczne i fizyczne pracowników.

Z powyższych danych wynika wyraźnie, że organizacje, które koncentrują się na doświadczeniu pracowników w dłuższej perspektywie, a nie tylko na doraźnym zaangażowaniu, osiągają znaczny zwrot z inwestycji. Na przykład Adobe zatrudnia dyrektora ds. doświadczenia klientów i pracowników, dokonując znacznych inwestycji w programy komunikacji z pracownikami w czasie rzeczywistym, wspierając różnorodność i integrację mniejszości, zapewniając pracownikom dostęp do technologii dla konsumentów i tworząc miejsca pracy na różnych poziomach, aby uwzględnić różne style i preferencje.

LinkedIn i Accenture organizują hakatony HR, w których pracownicy pomagają w gruntownej reorganizacji funkcji HR, która odzwierciedla sposób, w jaki faktycznie wykonują zadania (i jak powinni je wykonywać). Airbnb traktuje przestrzeń fizyczną jak oprogramowanie: firma nieustannie eksperymentuje z różnymi układami i planami pięter, zachęcając pracowników do projektowania i budowania własnych sal konferencyjnych i przeznaczając na to niewielkie środki.

KPMG oraz zoo w San Diego w niezwykły sposób opowiadają o historii swoich organizacji, pomagając pracownikom zrozumieć to, jak wpływają na organizację, co rozwija w nich poczucie przynależności i celu. Twoja organizacja może zdecydować się na zupełnie inne podejście. Istotne jest przestawienie uwagi ze zmiennych wyników zaangażowania i skupienie się na tym, jak pracownicy doświadczają swojej organizacji każdego dnia. Oznacza to konieczność odejścia od staroświeckich miejsc pracy i takie ich przeprojektowanie, aby praca i praktyka kręciła się wokół pracowników.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Tu wpisz tekst »

Zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu 

Wraz z rozwojem technologii  cyfrowych obserwujemy głębokie zmiany zachodzące na rynku pracy. Coraz liczniejszą grupę stanowią przedstawiciele pokoleń Y oraz Z, którzy mają zupełnie inne oczekiwania niż pracownicy starszych generacji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy