X
Następny artykuł dla Ciebie

Delegowanie obowiązków może zwiększyć twoje zyski

Thomas N. Hubbard

Jak zajęty specjalista może stać się jeszcze bardziej wydajny, gdy ma bardzo mało czasu w ciągu dnia? Odpowiedź jest prosta: poprzez delegowanie pracy, której nie musi wykonywać sam. To pozwala zająć się ważniejszymi sprawami.

Delegowanie zadań nie jest niczym nowym. Lekarze prowadzący przekazują obowiązki rezydentom, starsi konsultanci młodszym, a dyrektorzy działu marketingu – kierownikom.

Na ile korzystne jest jednak delegowanie obowiązków? W końcu zatrudnianie innych osób, aby dla ciebie pracowały, jest kosztowne, a ich kontrola czasochłonna. Koszty te są wyraźnie widoczne, natomiast korzyści często znacznie mniej. W efekcie menedżerowie zwykle sami robią zbyt wiele.

W przeprowadzonym niedawno badaniu postanowiliśmy oszacować zyski z delegowania. Skupiliśmy się na branży prawniczej, gdzie wspólnicy delegują pracę stricte prawniczą swoim współpracownikom (a tę niezwiązaną z prawem pozostałym pracownikom, aczkolwiek to już nie było przedmiotem naszych badań). Wykorzystaliśmy dane z tysięcy kancelarii dotyczące tego, jaką część pracy wspólnicy wykonują samodzielnie, a jaką delegują innym, ilu współpracowników zatrudniają oraz jakie są koszty ich utrzymania i wynagrodzeń oraz świadczeń. Połączyliśmy te dane z modelem ekonomicznym, aby oszacować, jaką korzyść odnoszą prawnicy, gdy mają współpracowników.

Patrząc na osoby pracujące z innymi, zauważyliśmy, że delegowanie pracy współpracownikom pozwala zarobić ponad 20% więcej. Najlepsi prawnicy, którzy mają największe umiejętności wykorzystywania pracy innych, zarabiają co najmniej 50% więcej. Dochody znacznie wzrosły także dzięki nowym technologiom (takim jak program Lexis do edytorów tekstu na e‑mail) – które sprawiły, że delegowanie obowiązków stało się znacznie prostsze i mniej czasochłonne. W rzeczywistości zyski są tak wyraźne, że mogłyby wyjaśniać wzrost zróżnicowania dochodów wśród pracowników umysłowych, który miał miejsce w ciągu ostatnich kilku dekad.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Błędy, które ograniczają efektywność »

Grzechy ciężkie, które popełniamy przy zlecaniu zadań 

Ron Ashkenas

Jednym z elementów funkcjonowania organizacji, który może zdławić efektywność firmy, jest sposób, w jaki liderzy zlecają zadania podwładnym. Większość menedżerów zmaga się ze znalezieniem odpowiednich proporcji między wyznaczaniem zbyt wymagających lub niewymagających celów.

Co ważne, okazuje się, że partnerzy czerpią korzyści z delegowania nawet w sytuacjach, gdy nie jest ono tanie. Praca dotycząca wiedzy stricte prawniczej jest przekazywana współpracownikom, którzy mają stopnie naukowe i zdali aplikację, przez co ich praca jest bardzo kosztowna. Ale korzyści dla wspólników pozostają znaczące przede wszystkim dlatego, że pozwala im to obsłużyć większą liczbę klientów, a ponadto klienci są skłonni płacić im więcej za godzinę, jeśli zajmują się bardziej skomplikowanymi sprawami.

Zatem czy powinieneś delegować – i zarabiać – więcej? Oto kilka czynników do rozważenia.

Przeanalizuj swoje ograniczenia czasowe

Jeśli jesteś zawalony pracą i nie masz czasu przyjąć nowych zleceń, to znak, że nie delegujesz obowiązków w wystarczającym zakresie. Zastanów się, czy części swoich rutynowych zadań nie możesz zlecić innym?

Musisz wiedzieć, czego możesz oczekiwać od swojego personelu

Pracownicy, którym przekazujesz obowiązki, nie muszą mieć wiedzy ani umiejętności innych od twoich. Oni nawet nie muszą mieć tych wszystkich umiejętności i wiedzy, które ty masz. Ale jeśli są w stanie odciążyć cię choćby w najmniejszym stopniu, to warto z tego skorzystać i skupić się na pracy, którą tylko ty możesz wykonać.

Im jesteś lepszy, tym lepszy musi być twój zespół

Im większą masz wiedzę, tym więcej (i bardziej skomplikowanych) problemów będziesz musiał brać na barki. Oznacza to, że będziesz musiał delegować więcej i będziesz potrzebował więcej i lepiej wykwalifikowanych osób do pomocy. Zauważ, że w wysoce efektywnych organizacjach najbardziej produktywni ludzie mają najlepsze zespoły i nie jest to korzyść płynąca ze stanowiska, lecz najbardziej skuteczny sposób pracy. Jeśli sam zdobywasz wiedzę, nalegaj, aby wsparcie było w stanie wykorzystać twoje talenty.

Wymyśl proces, który pozwoli ci delegować

Sensem delegowania jest oszczędność czasu. Delegowanie jest bezużyteczne, jeśli potem trzeba poświęcić czas na zarządzanie procesem lub odpowiadanie na pytania. Skuteczne powierzanie obowiązków wymaga sprawnej, jasnej komunikacji. Minimalizuj czas spędzony na spotkaniach, ale nie do tego stopnia, żebyś musiał powtarzać to samo dwa razy. I nie zapominaj, by mieć przygotowany schemat procesu – najlepiej taki, który wymaga niewiele twojego czasu – w celu sprawdzenia pracy twojego personelu i potwierdzenia, że możesz mu ufać.

Inwestuj w środki, które uczynią delegowanie łatwiejszym

W naszych badaniach zauważyliśmy, jak bardzo nowe technologie zwiększyły zwrot z delegowania. Dlatego miej oko na środki, które mogłyby mieć taki wpływ na ciebie i twój zespół. Nie oszczędzaj na rzeczach, które obniżają koszty koordynacji, czyniąc współpracę łatwiejszą. Sprawienie, aby delegowanie było tak proste, jak to tylko możliwe, jest zawsze dobrą inwestycją.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zapewnij dobry start »

Jak ocalić początkującego menedżera przed nim samym? 

Carol A. Walker

Delegowanie, myślenie strategiczne, komunikacja – to podstawy zarządzania. O nie najczęściej potykają się świeżo upieczeni menedżerowie. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy