X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy wiesz, jak lubią pracować poszczególni członkowie twojego zespołu?

Sabina Nawaz  · 3 min

Czy wiesz, jak lubią pracować poszczególni członkowie twojego zespołu?

Kiedy jedziemy do kraju o kulturze odmiennej od naszej, często poświęcamy czas, ucząc się sposobów komunikacji oraz nawiązywania kontaktów z ludźmi, którzy tam mieszkają. Na przykład sprawdzamy znaczenie podstawowych słów lub przeglądamy mapę, szukając najważniejszych atrakcji.

Również kiedy pierwszy raz obejmujemy stanowisko menedżerskie, warto poświęcić czas na budowanie kontaktu oraz nawiązywanie wspólnego języka ze swoim zespołem. Kiedy członkowie twojego zespołu dowiedzą się, jak lubisz pracować i jak zamierzasz nimi zarządzać, łatwiej ci będzie osiągać wyniki. Znając preferowane sposoby pracy i komunikowania się bezpośrednich podwładnych, możesz zaoszczędzić czas, wyznaczając kierunek działań oraz sprawdzając ich realizację.

Przyjrzyjmy się następującemu przykładowi. Sveta, szefowa zespołu projektowego, lubi rozwiązywać złożone problemy techniczne. Kiedy awansowano ją na kierowniczkę nowego zespołu, natychmiast skupiła się na nowym produkcie, który jej przydzielono, oraz na pracy podwładnych.

Była osobą niezwykle drobiazgową i bardzo ceniła skuteczność. Dlatego też nie marnowała czasu ani słów w komunikacji z zespołem. Była bezpośrednia i szczera do bólu. Niestety wpływ, jaki miała na pracowników, nie odpowiadał jej zamiarom. Na przykład sygnalizowała problemy, ale nie poświęcała czasu, aby docenić podwładnych, przez co mieli wrażenie, że zawodzą. W istocie Sveta była ogólnie zadowolona z jakości pracy zespołu, ale zależało jej na szybkim rozwiązywaniu pozostałych problemów. W rezultacie jej pracownicy poświęcali nadmiernie dużo czasu na przygotowanie się do omówienia kwestii, z którymi się do niej zwracali, a jedna z osób zaczęła przeglądać ogłoszenia innych ofert pracy.

Po pierwszym miesiącu w roli menedżerki Sveta zdała sobie sprawę z tego, że nie idzie jej najlepiej. Miała zbyt wiele spraw na głowie, bo nie znała zespołu na tyle dobrze, żeby delegować zadania. Przełożona Svety nie miała też jej do przekazania dobrych informacji zwrotnych: trójka z jej podwładnych narzekała, że Sveta zarzuca ich szczegółowymi pytaniami i ingeruje bezpośrednio w ich pracę. Jej pracownicy nie mieli jasności co do oczekiwań i narzekali, że muszą zgadywać, na czym jej zależy lub jak ocenia ich pracę, bo większość rozmów dotyczy szczegółów kodu, a nie sposobu działania. Mieli poczucie braku kontaktu i drobiazgowej kontroli.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Współpraca dla środowiska »

Imperatyw współpracy 

Nowe modele współpracy partnerskiej mogą służyć ochronie środowiska i tworzyć korzyści dla wszystkich.

Sveta musiała zbudować relację z zespołem i dać mu więcej swobody działania. Uświadomiła sobie, że współpraca z ludźmi wymaga pewnej dozy dekodowania, trochę na wzór problemów technicznych.

Podczas kolejnego spotkania z zespołem Sveta podzieliła się tabelką opisującą cechy jej stylu zarządzania, znaczenie jej działań oraz to, jak zespół mógłby z nią najlepiej współpracować.

MÓJ STYL PRACYJAK REAGOWAĆ NA MÓJ STYL PRACY?
Staram się coś dogłębnie zrozumieć poprzez zadawanie wielu pytań szczegółowych.Zaangażuj się w dyskusję ze mną, aby sformułować najlepsze rozwiązanie.
W otwarty i bezpośredni sposób podnoszę trudne tematy.Jeśli uważasz, że moja reakcja jest obcesowa lub bezpośrednia, pamiętaj, że chodzi mi o sprawę, a nie o ciebie osobiście.
Żartuję z ludźmi, których znam dobrze.Daj mi znać, kiedy żartując z tobą lub kimś innym, sprawiam, że czujesz się niekomfortowo lub uważasz moje żarty za niestosowne.
Zwykle najpierw koncentruję się na problemach do rozwiązania.Nie oznacza to, że nie doceniam dobrej pracy, którą wykonujesz. Pytaj mnie, jak ci idzie, jeśli niepokoi cię liczba błędów, które znalazłam w twoim ostatnim raporcie.
Podchodzę do spraw optymistycznie.Nie mów mi, dlaczego coś się nie uda; podziel się też pomysłami, jak by mogło się udać.
Staram się regularnie i transparentnie komunikować.Daj mi poczucie, że wiem, co słychać w zespole, dziel się tym, co mówię, ze swoimi podwładnymi.
Mogę sprawiać wrażenie niezadowolonej, bo często robię poważną minę lub czasami udzielam zdawkowych odpowiedzi.Jeśli podczas rozmowy lub spotkania z tobą sprawiam wrażenie niezadowolonej, nie zakładaj, że problem dotyczy ciebie; omów to ze mną.
Nie jestem rannym ptaszkiem.Unikaj umawiania się ze mną na spotkania, na których mam podjąć poważne decyzje, przed 10 rano.

Podzieliwszy się swoją tabelką, Sveta poprosiła podwładnych o stworzenie własnych tabelek stylu pracy. Podczas kolejnego spotkania wszyscy pracownicy podzielili się swoimi tabelkami oraz zadawali sobie nawzajem pytania. To ćwiczenie oczyściło atmosferę, umożliwiając Svecie lepsze zrozumienie stylów oraz mocnych stron poszczególnych pracowników i uświadamiając zespołowi, jak się z nią komunikować.

Efekt końcowy był obiecujący. Svecie udało się skuteczniej delegować zadania, pozostali członkowie zespołu przekonali się, że są w stanie szybciej osiągać cele, a w komunikacji wzajemnej oraz z menedżerką pojawiało się mniej nieporozumień.

Obejmując stanowisko menedżerskie, możesz wykonać podobne ćwiczenie z własnym zespołem. Tworząc podobną tabelę, weź pod uwagę następujące pytania i zachęć podwładnych, aby zrobili to samo:

  • Jakie błędne wyobrażenia na twój temat miały dotychczas inne osoby? Być może nie usłyszałeś tego bezpośrednio, ale żartobliwie skomentował je twój przyjaciel lub współpracownik.

  • Na czym najbardziej ci zależy, jeśli chodzi o sposób wykonywania pracy? Na przykład zastanów się, jak chciałbyś, aby były przygotowywane materiały dla szerszego kręgu odbiorców.

  • W jaki sposób zwykle się komunikujesz? Niektóre osoby wypowiadają się bezpośrednio, jak Sveta, ale inne preferują bardziej powściągliwe podejście. Zastanów się, gdzie plasujesz się na tej skali zachowań.

  • Jakie masz czułe punkty? Może chcesz wiedzieć wcześniej, że komuś nie uda się dotrzymać terminu, albo nie lubisz, kiedy przerywa się wypowiedzi innych podczas spotkań?

  • Jakie masz szczególne preferencje? Na przykład Sveta nie jest rannym ptaszkiem, dlatego też poprosiła podwładnych, aby nie prowadzić ważnych spotkań przed 10 rano.

Pamiętaj, że to ćwiczenie ma pomóc twojemu zespołowi w zapoznaniu się z twoimi preferencjami, a tobie –w poznaniu ich preferencji. Wszystko po to, aby wprowadzić zmiany stylu pracy. Jeśli twój zespół daje ci do zrozumienia, że brakuje mu od ciebie pozytywnej informacji zwrotnej, a to coś, czym zwykle dzielisz się oszczędnie, zapewne poświęcisz więcej czasu, aby chwalić i doceniać swoich pracowników, nawet jeśli początkowo wydaje ci się to dziwne. Omawianie preferencji oraz stylów pracy stanowi zarówno dla ciebie, jak i dla twoich podwładnych punkt wyjścia do wzajemnego zrozumienia i bardziej produktywnej współpracy.

Rozpoczynanie kariery menedżerskiej może przypominać poruszanie się po obcym terytorium. Jeśli poświęcisz czas, aby zapoznać się z językiem, jakim posługuje się twój zespół, możesz nawiązać silne relacje robocze, ograniczyć nieporozumienia i zwiększyć tempo realizacji zadań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak dążyć do autentycznej współpracy? »

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy