Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-14-kwiecień-2004-Czy twoja firma jest gotowa ruszyć do przodu?

Nr 14, kwiecień 2004

Czy twoja firma jest gotowa ruszyć do przodu?

Kup prenumeratę

W tym numerze

Lista HBR

Przełomowe idee na 2004 rok

Robert l. Sutton, Thomas A. Stewart, Adrian J. Slywotzky, Duncan Simester, Clay Shirky, Iqbal Quadir, Daniel H. Pink, Ellen Peebles, David A. Nadler, Gardiner Morse, Chris Meyer, Ray Kurzweil, Joel Kurtzman, Rakesh Khurana, Herminia Ibarra, Joseph Fuller, Bronwyn Fryer, Richard Florida, Diane L. Coutu, Clayton M. Christensen, Leigh Buchanan

Redaktorzy HBR poszukiwali najlepszych nowych koncepcji, dotyczących praktyki zarządzania. Opracowali zbiór, który jest zarazem różnorodny i prowokujący. Lista HBR na 2004 rok obejmuje pojawiające się koncepcje zaczerpnięte z biologii, neurologii, teorii zarządzania i innych dziedzin. Oto niektóre z najważniejszych.

»

Trendy

Śmiech – najlepszy doradca
Kasowa klapa? To dobry biznes!
Biznes wkracza do mózgu
Magister sztuk pięknych to nowy magister zarządzania?
Nareszcie badania, które możesz wykorzystać
Akcentować to, co pozytywne
Czy macie nanostrategię?
Komu dać pożyczkę, komu dostęp do rynku

Artykuł

Siedziba firmy – prestiż, koszt, wygoda
Przygotuj przyszłych przywódców
Czy niematerialne zasoby współgrają ze strategią twojej firmy?
Układ nerwowy
Układ oddechowy
Układ krwionośny
Metabolizm
Mózg
Innowacyjność jako źródło dochodów

Najlepsze praktyki

Marketing optymalny

Marketing optymalny

| Jeffrey Merrihue, Marcel Corstjens

Przedsiębiorstwa sprzedające wiele kategorii produktów w wielu różnych krajach borykają się z trudnym problemem właściwego podziału posiadanych zasobów marketingowych. W sytuacji idealnej obszary o wyższym potencjale wzrostu sprzedaży i rentowności powinny być zasilane większą ilością środków niż obszary schyłkowe lub posiadające niższą dynamikę wzrostu. Tyle że porównanie na przykład potencjałów rynku nożyków do golenia w Niemczech i rynku baterii w Wielkiej Brytanii to niełatwe zadanie, wymagające zdobycia wielu informacji. A znalezienie najbardziej efektywnego sposobu rozdysponowania zasobów to jedynie połowa drogi. Pozostaje jeszcze trudne politycznie i organizacyjnie zadanie rozdziału środków pomiędzy poszczególne oddziały przedsiębiorstwa. Część menedżerów o silnej pozycji w firmie musi poskromić dumę i zaakceptować redukcję budżetu, a ci, których budżety wzrosną, muszą sprostać towarzyszącemu tym zmianom wzrostowi oczekiwań.

»

Klasyka HBR

Żądaj więcej od swoich pracowników

Komentarz

Siedziba firmy... - komentarz 2

Nigel Wade

Najnowsze nieruchomości są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, dlatego niebawem trzeba będzie na nowo określić standardy budynków klasy A. W przyszłości biurowce i inne obiekty komercyjne będą korzystały z wielu dobrodziejstw nowoczesnej techniki, takich jak energia słoneczna, łącza Bluetooth oraz bardziej zintegrowane zarządzanie ochroną budynku. Dzisiaj najemcy oczekują, że oprócz dobrej lokalizacji budynek będzie posiadał podnoszone podłogi, strukturalne okablowanie, wielofunkcyjne łącza telekomunikacyjne z możliwością wyboru dowolnego operatora telefonicznego (bez narzucania usług TPSA), dostęp do łącza internetowego, klimatyzację, podwieszane sufity. Najemcom zależy też na poprawnych relacjach z właścicielami budynków. To są zalety, ale dla wielu firm te udogodnienia to podstawowy standard, bez którego nie sposób konkurować na rynku nieruchomości klasy A.

»

Układ oddechowy... - komentarz 1

Maciej Miłobędzki

W krajach wysoko rozwiniętych coraz rzadziej stosuje się klimatyzację mechaniczną. Dotyczy to biurowców o najwyższym standardzie technicznym, w których korzysta się z naturalnych metod wietrzenia. Są one wspomagane przez nowoczesną, bardzo wyrafinowaną elektronikę. W wewnętrznych atriach takich budynków, wyposażonych w odpowiednio rozmieszczone czerpnie i wywiewy powietrza, wykorzystuje się prądy wznoszące (tzw. kominy powietrzne). Często powietrze doprowadzane z zewnątrz schładza się w podziemnych kanałach lub zbiornikach wodnych. Wykorzystuje się także zjawisko bezwładności termicznej masywnych elementów konstrukcji budynku. Służą do tego betonowe stropy wyposażone w kanały powietrzne lub rury z płynnym czynnikiem chłodzącym. W połączeniu z metodami ochrony elewacji przed nasłonecznieniem (żaluzje zewnętrzne) przynosi to znakomite efekty.

»

Metody

Sztuka komentowania zachowań podwładnych

Studium przypadku

Czy da się uratować tę markę?
Anna Nalazek: należy skupić się na prawidłowej diagnozie sytuacji na rynku
Mateusz Galica: marki nie są skazane na życie wieczne
Małgorzata Kozarow: czasem taniej i prościej jest wprowadzić na rynek nową markę

Relacja z pierwszej ręki

Biznes bez dłużników

Raport