X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy twój styl władzy pomaga ci w znalezieniu pracy?

Maggie Craddock  · 3 min

Czy twój styl władzy pomaga ci w znalezieniu pracy?

Nie ma nic gorszego od poczucia bezsilności, które dopada ludzi, kiedy praca, na której bardzo im zależało, wymyka im się z rąk. Prawdziwe problemy zaczynają się jednak wtedy, kiedy gotowi do ciężkiej pracy fachowcy o świetnych umiejętnościach społecznych widzą, jak ich wymarzoną pracę dostaje ktoś inny, o mniej imponujących kwalifikacjach.

Zdumieni takim obrotem zdarzeń, ludzie często zadają sobie pytania w rodzaju: „Dlaczego oni, a nie ja?”, czy „Co oni mają, czego ja nie mam?”.

Klucz do rozwiązania tej zagadki często tkwi w różnych stylach władzy, jakie ludzie przejawiają podczas rozmów kwalifikacyjnych. Na dzisiejszym rynku pracy, cechującym się wysokim poziomem konkurencji, zrozumienie, w jaki sposób twój styl władzy wpływa na odbiór twojej osoby przez potencjalnych pracodawców, jest tak samo ważne, jak sprawdzenie swojego listu motywacyjnego pod kątem błędów ortograficznych.

Sally, analityczka ze świetną historią osiągnięć, pracowała w zespole zajmującym się inwestycjami. Współpracowałam z tym zespołem jako trener, kiedy obowiązki jej działu zostały przekazane firmom zewnętrznym. Sally, odkąd pamiętała, zawsze była we wszystkim najlepsza dzięki swojej determinacji i przestrzeganiu obowiązujących zasad. Jej ojciec, absolwent West Point i szanowany oficer wojsk amerykańskich, bardzo wcześnie nauczył ją, jak ważna jest dyscyplina i praca zespołowa. Jej wiara w te wartości pomogła jej osiągnąć doskonałe wyniki na studiach, wychować dwóch synów na obiecujących piłkarzy, a także regularnie wyszukiwać możliwości opłacalnych inwestycji dla jej firmy.

Sally była pewna, że kiedy ona i jej zespół zaczną rozsyłać CV, będzie jedną z pierwszych osób, które dostaną pracę. Dlatego też koncentrowała się przede wszystkim na tym, jak pomóc swoim podwładnym przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych, a nie na własnych perspektywach dalszego rozwoju zawodowego.

Cztery miesiące później Sally przeżyła wstrząs. Jedna z jej podwładnych, Annette, dostała pracę, o którą Sally się ubiegała. Co więcej, Annette wynegocjowała sobie takie samo wynagrodzenie, o jakie Sally chciała zawalczyć dla siebie. Jak to się mogło stać? Sally wiedziała przecież, że ma większe doświadczenie, lepsze referencje i bogatszą historię osiągnięć. Nie mogła nawet pocieszyć się myślą, że Annette gotowa była pracować za niższą stawkę, ponieważ dowiedziała się, że wcale tak nie było. Sally nie wiedziała, co myśleć.

Sally musiała rozgryźć to, w jaki sposób przebieg jej rozmów kwalifikacyjnych wpływał na jej szanse na zatrudnienie. Poszperała trochę i odkryła, że czasem ważniejsze jest skoncentrowanie się na tym, jak inni ludzie czują się w naszej obecności, niż na próbach zaimponowania osobie przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną swoimi referencjami. Mając takie, a nie inne wychowanie, Sally wychodziła z założenia, że silne osobowości emanują pewnością siebie i zdecydowaniem, dlatego też starała się te cechy przejawiać podczas rozmów o pracę. Przecież to właśnie dzięki nim doskonale radziła sobie w dotychczasowej pracy podczas ożywionych burz mózgów. Pomogły jej one także zachować pozycję zawodową. Jeśli więc taki styl władzy sprawdził się w kulturze, w której ustanowiła się twoja wartość, to powinien sprawdzać się równie dobrze podczas rozmów o pracę, zgadza się? Otóż niekoniecznie.

Moja współpraca z całymi działami czy firmami, w których każdy członek zespołu, począwszy od recepcjonistki, a skończywszy na dyrektorach, musiał stawić czoła przekształceniom czy redukcji etatów, nauczyła mnie, że jeśli chodzi o rozwijanie stylu władzy, to czego się „oduczamy”, jest tak samo ważne, jak to, czego się uczymy. Kiedy nasi byli współpracownicy z dnia na dzień stają się naszymi konkurentami, szukającymi pracy w tym samym sektorze co my, staje się jasne, że nasze mocne strony, które były cenne z punktu widzenia dotychczasowego systemu pracy, nie muszą okazać się tak samo przydatne w większym świecie.

Sally zmuszona była wyrosnąć z pewnych swoich przekonań z dzieciństwa dotyczących tego, jak powinna eksponować swoje talenty, żeby odnosić większe sukcesy podczas rozmów kwalifikacyjnych. Zamiast próbować przejmować kontrolę nad rozmową, żeby udowodnić swoją wartość, Sally musiała postawić na cierpliwość, która pozwoliłaby jej zastanowić się nad tym, jakich cech osoba prowadząca rozmowę może tak naprawdę szukać u kandydata. Kiedy Sally uświadomiła sobie, że ma tendencje do tego, by dowodzić swoich racji za wszelką cenę, mogła zacząć uczyć się panować nad swoją kompulsywną potrzebą tego, by mieć w każdej dyskusji ostatnie słowo. Kiedy stała się bardziej przystępna na poziomie międzyludzkim, mogła bardziej autentycznie zaprezentować swoje zawodowe mocne strony. Dzięki temu udało jej się wreszcie zdobyć satysfakcjonującą pracę.

Twój styl władzy ma wpływ nie tylko na ciebie. Na dzisiejszym, niepewnym rynku pracy, świadomość tego, w jaki sposób jesteś odbierany przez innych, może zadecydować o twoim sukcesie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Na szczęście jest to coś, co możesz zmienić.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Maggie Craddock

Maggie Craddock jest prezesem i założycielem Workplace Relationships. Jest autorką książki Power Genes: Understanding Your Power Persona — and How to Wield It at Work.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy