X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy twoi współpracownicy znają się na finansach?

Joe Knight, Karen Berman  · 2 min

Czy twoi współpracownicy znają się na finansach?

Kierownictwa firm regularnie omawiają dane finansowe z dyrektorami marketingu, dyrektorami operacyjnymi lub innymi bezpośrednimi podwładnymi. Ale co ci menedżerowie tak naprawdę rozumieją z finansów? Poszukaliśmy odpowiedzi na to pytanie i okazało się, że… niewiele.

Reprezentatywna próbka amerykańskich menedżerów – od kierowników po członków zarządów – zaproszona do udziału w teście podstawowych umiejętności finansowych, który celująco powinien zdać każdy dyrektor firmy lub młodszy specjalista ds. finansów, uzyskała średni wynik na poziomie 38%. Większość miała kłopot z odróżnieniem zysków od środków pieniężnych. Wielu nie znało różnicy pomiędzy rachunkiem zysków i strat a bilansem. Około 70% nie potrafiło wybrać właściwej definicji terminu „wolne środki pieniężne”, który dla wielu inwestorów na Wall Street stanowi obecnie kluczowy czynnik decyzyjny.

Czy brak wiedzy finansowej jest istotny? Z punktu widzenia indywidualnych menedżerów bez wątpienia tak. Osoby, które nie potrafią posługiwać się językiem biznesu, niewiele wnoszą do dyskusji o wynikach, a ich szanse na awans w hierarchii są ograniczone. Mogą też, jak wielu pracowników Enronu, zbyt późno zorientować się, że mają do czynienia z machlojkami finansowymi. Będą miały także kłopoty z oceną kondycji finansowej potencjalnego pracodawcy.

Jeden z autorów tego tekstu, Joe Knight, jest dyrektorem finansowym w małej firmie produkcyjnej. Często pyta kandydatów na stanowiska inżynieryjne, czy chcieliby zapoznać się z wynikami finansowymi firmy za ostatnie dwa lata. Żaden nie skorzystał jeszcze z oferty, zdając sobie (prawdopodobnie) sprawę, że nic nie zrozumie z tych dokumentów.

Finansowy analfabetyzm menedżerów może być również czynnikiem ograniczającym efektywność organizacji. Wyobraźmy sobie firmę, która jak wiele innych stara się poprawić operacyjne przepływy pieniężne. Nawet doświadczeni menedżerowie, przywykli do zarządzania rachunkiem zysków i strat, mogą nie zdawać sobie sprawy z wielu dźwigni bilansowych, z których mogą skorzystać, takich jak choćby ograniczenie zapasów czy zmniejszenie wartości wskaźnika spłaty należności.

Ostatnio pracowaliśmy z firmą z branży usług zdrowotnych, której zależało na zwiększeniu marży brutto, i pierwszą rzeczą, jaką musieliśmy zrobić, było uświadomienie sprzedawcom różnicy pomiędzy sprzedażą a opłacalną sprzedażą. Niestety stanowi to dość powszechny problem. Prawie dwie trzecie uczestników naszego testu uważało, że rabaty udzielane przez sprzedawców nie miały wpływu na marżę brutto. Jeśli nie rozumie się, co tworzy dany wskaźnik, trudno spodziewać się, że będzie się wiedzieć, jak go poprawić.

Dlaczego pracownicy nie przyznają się szefom, że nie rozumieją języka finansów? Wynika to z typowej ludzkiej niechęci do ujawnienia własnej ignorancji. W badaniu na innej próbie menedżerów spytaliśmy, co dzieje się podczas spotkań, kiedy uczestnicy nie rozumieją danych finansowych. Gros odpowiedzi świadczyło o tej niechęci, charakterystyczna była konstatacja: „Większość ludzi nie zadaje pytań, aby nie ujawnić swojej niewiedzy przed szefem lub współpracownikami”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak rozmawiać o podwyżkach? »

Co odpowiedzieć pracownikowi, który prosi o podwyżkę? 

Amy Gallo

Jak przygotować się do rozmowy z pracownikiem, który oczekuje wyższego wynagrodzenia?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy