Magazyn

Czy rynki finansowe szkodzą gospodarce?
Najnowsze wydanie

Nr 139, wrzesień 2014

Czy rynki finansowe szkodzą gospodarce?

Na rynkach finansowych coraz częściej słychać głosy, że przywódcy biznesowi, zamiast wybiegać myślą w przyszłość, koncentrują się na realizacji narzucanych przez inwestorów celów krótkoterminowych. Wszelkie apele, aby liderzy bardziej koncentrowali się na strategiach długoterminowych niż na bieżących wynikach finansowych, zupełnie nie skutkują. Dzieje się tak, ponieważ gospodarka pozostaje pod wpływem rozrośniętego sektora finansowego, który skupia się przede wszystkim na pomnażaniu krótkookresowych zysków.

Czy można złagodzić wpływ sektora finansowego na decyzje liderów przedsiębiorstw? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w specjalnym bloku artykułów zatytułowanym "Biznes pod presją inwestorów".

Polecamy też pozostałe artykuły i życzymy jak najwięcej decyzji służących interesom zarówno firm, jak i ich akcjonariuszy.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 139, wrzesień 2014

Trendy

Biznes potrzebuje lidera o nowym tempie kompetencji

PREMIUM

Menedżerowie wyposażeni w kompetencje nowego typu, a także odpowiedzialność, energię, i pasję, mogą stać się liderami zmian organizacji.

Na rynku pracy wciąż brakuje talentów

PREMIUM

Aż 36% pracodawców w ujęciu globalnym deklaruje trudności z obsadzaniem stanowisk.

Od czego zależy skuteczność mobilnych reklam

PREMIUM

Marketingowcy przeznaczają coraz większą część budżetów na mobilne kanały przekazu, a zwłaszcza na reklamy graficzne. 

Kiedy prezentować wyniki finansowe firmy

PREMIUM

Konferencje rozpoczynające się późnym popołudniem odznaczają się gorszą atmosferą i wywołują więcej napięć niż spotkania organizowane we wczesnych godzinach porannych.

Nie zmieniaj pochopnie składu zespołów

PREMIUM

Większość menedżerów nie docenia znaczenia, jakie dla pracy zespołowej ma zażyłość pomiędzy pracownikami. 

Duże krzesło, duży oszust

PREMIUM

Nieuczciwość intensyfikuje się u osób mających władzę. Meble dające poczucie władzy, mogą sprawić, że korzystający z nich menedżer zacznie zachowywać się mniej etycznie.

Płace elity menedżerów

PREMIUM

W ostatnich dziesięcioleciach wynagrodzenie menedżerów wyższego szczebla sprowadza do dwóch składników: opcji na akcje i akcji o ograniczonych prawach.

Temat numeru

Jak radzić sobie z inwestorami

PREMIUM

Na naszych łamach Sam Palmisano opowiada, w jaki sposób ścisłe kierownictwo IBM dokonało istotnych zmian metod wyznaczania celów i komunikowania ich inwestorom.

Koszty dominacji Wall Street

PREMIUM

Jak nadmierny wpływ sektora finansowego szkodzi firmom. 

Dylemat kapitalisty

PREMIUM

Narzędzia, które stanowią podstawę decyzji inwestycyjnych, nie pozwalają dostrzec najlepszych szans na wykreowanie nowych miejsc pracy i nowych rynków.

Artykuł

Odkrywaj ostrożnie swoje "ja"

PREMIUM

Jak być sobą i nie obnażać się przesadnie przed współpracownikami.

Imperatyw współpracy

PREMIUM

Nowe modele współpracy partnerskiej mogą służyć ochronie środowiska i tworzyć korzyści dla wszystkich.

Globalny biznes mówi po angielsku

PREMIUM

Dlaczego twoja firma potrzebuje dziś nowej strategii językowej

Od huraganu po pożar fabryki

PREMIUM

Jak zarządzać nieprzewidzianymi wydarzeniami zakłócającymi funkcjonowanie łańcucha dostaw.

Nie daj się pośrednikom

PREMIUM

Jak postępować z platformami, takimi jak Google, Amazon czy Kayak.

Przewaga na pierwszej linii

PREMIUM

Jak udało mi się zrealizować dwa głośne programy naprawcze? Dzięki systematycznym kontaktom z menedżerami pierwszej linii.

Nowe wzorce innowacyjności

PREMIUM

Jak uczynić z danych machinę wzrostu firmy.

Jak to zrobiłem

Przemiana starzejącej się brytyjskiej ikony mody w markę globalną

PREMIUM

Zanim Angela Ahrendts została prezesem domu mody Burberry, sytuacja w sieci jego licencjonowanych partnerów stanowiła zagrożenie dla niepowtarzalnych atutów tej marki. Rozwiązanie? Centralizacja procesu projektowania i koncentracja na wprowadzaniu innowacji,

Punkt widzenia

Transformacja trwa całą epokę

PREMIUM

Katastrofy, w obliczu których można tylko przeprowadzić całkowitą rewolucję lub upaść, dawniej rzadko dotykały świat biznesu, natomiast obecnie zdarzają się niemalże na porządku dziennym.

Debata redakcyjna

Jak wykorzystać rewolucję technologiczną

PREMIUM

W najbliższych latach rozwiązania technologiczne przesądzą o tym, czy firmy sprostają jednemu z największych wyzwań współczesnego biznesu, jakim jest zdolność do zbierania i analizowania olbrzymich zbiorów danych. Nic więc dziwnego, że firmowych strategów coraz mocniej absorbują wyzwania związane z big data. Dla menedżerów informacja ma największą wartość dopiero wówczas, gdy przekształca się w wiedzę, która wspiera merytoryczny rozwój przedsiębiorstwa. Z uczestnikami debaty redakcyjnej rozmawiamy o tym, co należy zrobić, aby big data zamienić w wiedzę i dzięki niej zdobyć przewagę konkurencyjnej.

Studium przypadku

Odchodzę. Zabieram ze sobą wiedzę i doświadczenie

PREMIUM

Od kilkudziesięciu lat społeczeństwa krajów rozwiniętych starzeją się. Ten trend jest efektem poprawy jakości życia, postępów w medycynie oraz wzrostu świadomości ludzi.

Agnieszka Bielawska: wiedza i doświadczenie specjalistów to niezwykle istotny kapitał

PREMIUM

Firmy, które odpowiedzialnie myślą o przyszłości, powinny już dziś zadbać o przekazanie specjalistycznej i często unikalnej wiedzy młodszym sukcesorom, by nie utracić jej wraz z odejściem starszych pracowników.

Małgorzata Zachorowska: długoterminowy rozwój firm wymaga odpowiednio przeprowadzonej sukcesji

PREMIUM

Praktyka sukcesji nie tylko na szczeblach zarządów, ale także na specjalistycznych stanowiskach pracy wciąż należy do rzadkości, przez co przedsiębiorstwa narażają się na ryzyko bezpowrotnej utraty posiadanego kapitału intelektualnego.

Magdalena Stalpińska: zarządzanie wiekiem wcześniej czy później trafi do każdej firmy

PREMIUM

Warto zawczasu wypracować takie mechanizmy, które pozwolą firmom płynnie połączyć młodość i witalność z doświadczeniem i fachowością.

Refleksje

Pele: nie muszę być kapitanem

PREMIUM

Był gwiazdą piłki nożnej już w wieku 16 lat, a po czterech kolejnych turniejach mistrzostw świata przeszedł do legendy.

Sekcja specjalna

Platforma bezpieczeństwa

PREMIUM

Już 90% przedsiębiorstw korzysta ze smartfonów. W tej sytuacji największym wyzwaniem staje się zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury i danych oraz zarządzanie ryzykiem IT.

Bezpieczeństwo zasobów IT. Trendy w zabezpieczeniu cyberprzestrzeni firm

PREMIUM

W wielu przedsiębiorstwach rzeczywistość świata IT to mnogość urządzeń, aplikacji i danych, nad którymi trzeba zapanować, aby pracowały bez zakłóceń i bezpiecznie.

Raport

Stolica innowacji i przedsiębiorczości

PREMIUM

W plebiscycie branżowego pisma MamStartup, Poznań plasuje się w czołówce ośrodków miejskich w całym kraju (miasto zostało dwukrotnie uznane za „najbardziej start‑upowe miasto w Polsce”). Co zatem wyróżnia stolicę Wielkopolski i stanowi o znakomitych warunkach sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości? Poznaniacy zawsze znacznie częściej niż inni brali sprawy w swoje ręce i zakładali własne biznesy. Również dziś w stolicy Wielkopolski powstaje najwięcej przedsiębiorstw na 1000 mieszkańców (wg danych GUS). Poznań może się pochwalić szeregiem obiecujących młodych firm, poruszających się w obszarze nowych technologii. Po drugie, miasto posiada bardzo dobre zaplecze akademickie, a także silne oddolne ośrodki i środowiska oferujące wsparcie, konsultacje, a najlepszym – inwestycje. Wraz z władzami miasta instytucje i firmy działające w lokalnym środowisku start‑upowym zainicjowały projekt Startup Poznań, którego celem jest wsparcie i promocja przedsiębiorczości technologicznej rozwijającej się w Poznaniu.

Bydgoszcz otwarta na outsourcing

PREMIUM

Już sześć lat temu Colliers International w prestiżowym raporcie „Improving trough moving” mianowało Bydgoszcz „wschodzącą gwiazdą BPO”. Od tamtej pory miasto nadal dynamicznie rozwija nowoczesne usługi dla biznesu. Bydgoszcz łączy w unikalny sposób historię i liczne tradycje ze wszystkimi elementami, które składają się na współczesne, nowoczesne miasto, atrakcyjne tak dla przedsiębiorstw, jak i mieszkańców. Co to oznacza w praktyce?

Komentarz

Komentarz: Paweł Popielewski - inwestowanie w niszowe produkty

PREMIUM

W Polsce rozterki zarządów związane z wykorzystaniem kapitału na prorozwojowe inwestycje nie są tak mocno widoczne choćby dlatego, że nie obserwujemy takiego przesytu kapitału, jak w USA lub innych krajach rozwiniętych. U nas kapitał nadal jest towarem deficytowym, szczególnie w takich branżach jak budownictwo. Dla deweloperów kapitał jest jednym z podstawowych narzędzi pracy i zdajemy sobie sprawę, że nie sposób go pozyskać bez wprowadzania innowacji, w tym szczególnie rynkotwórczych, które umożliwią nam zagospodarowanie istniejących na rynku luk i pozyskanie przewagi konkurencyjnej. W przypadku firmy Dolcan innowacjami rynkotwórczymi można nazwać oferowane przez nas grupy produktów, które pozwoliły na pozyskanie nowych segmentów klientów i zajęcie nisz na polskim rynku nieruchomości mieszkaniowych.