X
Następny artykuł dla ciebie

Czy rozwijasz umiejętności, których nie da się zautomatyzować?

Stephen M. Kosslyn

Przyszłość niektórych zawodów nie jawi się kolorowo. Z badania przeprowadzonego niedawno przez firmę Forrester wynika, że w najbliższym roku w Stanach Zjednoczonych zostanie zautomatyzowanych 10% stanowisk. Z kolei badanie McKinseya szacuje, że w ciągu kolejnej dekady automatyzacja może objąć połowę posad w tym kraju. Co to oznacza dla ciebie?

Procesowi automatyzacji w pierwszej kolejności będą podlegać zadania powtarzalne i rutynowe. Dobrym tego przykładem może być analiza zdjęć rentgenowskich (która spowoduje, że rola lekarzy radiologów może się bardzo zawęzić), nawigowanie ciężarówek lub obsługa powierzchni magazynowych. Choć wiele już napisano o zawodach, które w niedalekiej przyszłości zapewne przestaną istnieć, to – jak dotąd – równie szczegółowo nie analizowano tych, które przetrwają, ale zostaną zastąpione przez maszyny.

W przypadku pracy lekarza oczywiste jest, że wkrótce (jeśli nie już) maszyny dysponujące ogromem danych będą w stanie lepiej diagnozować choroby niż ludzie. Nie będą jednak w stanie zastąpić człowieka, np. w rozmowie z rodziną na temat dostępnych opcji terapii.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

A jaki los może spotkać baristów i barmanów? W San Francisco w Cafe X zastąpiono ich robotami przemysłowymi, które zabawiają klientów sztuczkami, przygotowując im gorące napoje. Jednak nawet w tej sytuacji zatrudnia się tam także ludzi. Ich zadaniem jest pokazywanie klientom, jak korzystać z technologii, aby zamawiać napoje i rozwiązywać problemy, które pojawiają się w kontaktach z baristorobotami.

Choć głównym elementem pracy barmana jest przygotowywanie drinków – zajęcie dość rutynowe – to jego obowiązki nie ograniczają się jedynie do tego. Ważną część jego pracy stanowią rozmowy z klientami, zabawianie ich, wysłuchiwanie. Podobnie więc jak w przypadku zawodu lekarza z łatwością można wyodrębnić dwie jego składowe: powtarzalną oraz nieprzewidywalną, bardziej interaktywną.

Zastanawiając się nad cechami rozmaitych zawodów, szczególnie trudne do zautomatyzowania wydają się dwa (nierutynowe) elementy pracy.

Pierwszy to emocje. Te odgrywają bardzo ważną rolę w ludzkiej komunikacji (pomyślmy o lekarzu rozmawiającym z rodziną pacjenta lub o barmanie gawędzącym z klientami). Ponadto pomagają nam priorytetyzować to, co mamy do zrobienia natychmiast w przeciwieństwie do rzeczy, które możemy odłożyć na później. Emocje bywają złożone i pełne niuansów, wpływają też na procesy decyzyjne. Zrozumienie ich działania, mimo pewnych postępów w tym obszarze, jest wyzwaniem dla nauki i ciągle trudno „wbudować” je w zautomatyzowany system.

Pracuj mniej i bardziej efektywnie dzięki szkoleniu online! »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Przywództwo 

Jak stać się skutecznym liderem?
Szkolenie zawiera 6 lekcji, dzięki którym dowiesz się, jak przewodzić zespołowi i organizacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu.

Drugim elementem jest kontekst. Ludzie z łatwością uwzględniają kontekst przy podejmowaniu decyzji oraz w interakcjach z innymi. Ma on charakter otwarty – np. każda informacja zmienia (w większym lub mniejszym stopniu) kontekst, w którym działamy. Co więcej, zmiany w nim mogą nie tylko zmienić obraz wzajemnych interakcji między czynnikami, lecz także wprowadzić nowe czynniki, rekonfigurując ich organizację. To problem dla uczenia maszynowego, które wykorzystuje zbiory danych, które z definicji zostały stworzone wcześniej, w innym kontekście. Dlatego też uwzględnienie kontekstu (co bez wysiłku przychodzi sympatycznemu barmanowi) stanowi wyzwanie dla automatyzacji.

Zdolność do zarządzania emocjami oraz korzystania z nich, a także uwzględniania efektów kontekstu to kluczowe składniki krytycznego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, efektywnej komunikacji, adaptacyjnego uczenia się oraz dobrej oceny. Okazuje się, że niezwykle trudno zaprogramować maszyny do naśladowania tego typu ludzkiej wiedzy oraz umiejętności i nie wiadomo, kiedy (lub czy) podejmowane dziś wysiłki w tym kierunku przyniosą owoce.

W istocie to właśnie tych umiejętności szukają wśród kandydatów pracodawcy w rozmaitych branżach. Na przykład w jednej z ankiet 93% pracodawców deklarowało, że „wykazywana przez kandydata zdolność do krytycznego myślenia, jasnego komunikowania się i rozwiązywania złożonych problemów ma większe znaczenie niż dyplom ukończenia studiów”. Oczywiście pracodawcom zależy również na pracownikach, którzy mają i inne „miękkie umiejętności”, takie jak zdolność do adaptacyjnej nauki, podejmowania odpowiednich decyzji oraz współpracy z innymi. Wspólnym mianownikiem tych cech jest to, że wszystkie bez wyjątku są trudne do zautomatyzowania.

Edukacja powinna więc koncentrować się nie tylko na tym, w jaki sposób wchodzić w interakcje z technologią (np. ucząc się programowania), ale przede wszystkim na tym, jak korzystać z umiejętności, którym technologia nie będzie w stanie podołać. To one bowiem zapewnią nam przewagę nad robotami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jeśli chcesz się czegoś nauczyć, wciśnij 1 »

Automatyzacja sprawi, że uczenie ustawiczne stanie się niezbędnym elementem pracy 

Jacques Bughin , Susan Lund , Eric Hazan

W maju tego roku prezydent Francji Emmanuel Macron wraz z licznie zgromadzonymi prezesami firm z Doliny Krzemowej zainaugurował konferencję VivaTech w Paryżu, starając się pokazać technologię od dobrej strony.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy