X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy można uniknąć zwolnień w kryzysie?

Jeff Weiss, Atta Tarki, Paul Levy  · 5 min

Czy można uniknąć zwolnień w kryzysie?

O tym, że pandemia wywołana przez koronawirusa odbija się na światowej gospodarce, nie trzeba już nikogo przekonywać. Z końcem miesiąca w wielu firmach pracownicy otrzymają wypowiedzenia. Czy to jedyne rozwiązanie mające na celu zminimalizowanie ponoszonych kosztów?

Jeszcze kilka tygodni temu wielu przedsiębiorców odpychało od siebie obawy dotyczące potencjalnego wpływu gospodarczego epidemii Covid‑19. W drugim tygodniu marca coś się jednak zmieniło. Najpierw firmy zaczęły ogłaszać ograniczenie wizyt w swoich biurach i zachęcać do pracy zdalnej. Dziś, po upływie zaledwie kilku tygodni, wiele z nich rozważa zwolnienia, aby przetrwać kryzys. Z niedawno przeprowadzonego badania wynika, że znaczna większość właścicieli firm deklaruje konieczność podjęcia kroków finansowych w wyniku pandemii.

Niewątpliwie ograniczanie kosztów jest czymś zrozumiałym. Liderzy są zobligowani do podejmowania odpowiedzialnych decyzji, aby utrzymać na powierzchni swoje firmy. Ci jednak, którzy zarządzają ekonomicznymi skutkami kryzysu w jasny, kierujący się współczuciem sposób, zapewnią swoim firmom większą wartość i wyjdą z tej pandemii silniejsi niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego przed ogłoszeniem szeroko zakrojonych zwolnień zalecamy zastanowienie się nad następującymi krokami.

Jeszcze więcej wiedzy przydatnej w kryzysie dzięki HBRP! »

Webinarium Marcina Słomskiego: Jak poprawić kondycję firmy w kryzysie + szkolenie online ze sprawozdań finansowych 

16 kwietnia, godz. 14.00
Jesteśmy dziś zmuszeni do podejmowania natychmiastowych działań, ale kryzys, który będzie konsekwencją pandemii, wymaga również dużych strukturalnych zmian w modelach biznesowych. Jak je przeprowadzić? Jak przetrwać kryzys i zadbać o zdrowie firmy?
Weź udział w webinarium i dowiedz się:
- Co zrobić tu i teraz, aby przetrwać?
- Czy cięcie kosztów to jedyny sposób?
- Jak szybko zdiagnozować nasz model biznesowy?

BONUS: szkolenie online Zrozumienie i analiza sprawozdań finansowych!

Otwarta komunikacja

W opinii wielu liderów przyznanie, że firmę czekają ciężkie czasy, może odstraszyć najlepszych pracowników. Uważają, że ci będą się mniej niepokoić, jeśli kierownictwo nie będzie grało w otwarte karty. Nic bardziej mylnego. Wszyscy wiedzą, że przechodzimy przez globalną pandemię. Wszyscy wiedzą, że pewne sektory gospodarki są już mocno dotknięte zmianami zachowań konsumentów spowodowanymi przez wirusa. Wszyscy też mają świadomość, że spowolnienie gospodarki i wzrost niepewności mogą wpłynąć na ich firmę.

,Zamiast zmuszać pracowników do zastanawiania się, co ich czeka, jasno przedstaw kondycję finansową firmy oraz swoje priorytety. Cele te będą się różnić w zależności od firmy. Nie wypowiadaj pustych słów, w które sam nie wierzysz, w stylu „pracownicy są dla nas najważniejsi”. Tego typu stwierdzenia mogą być mylące, a nawet mieć odwrotny efekt, kiedy pracownicy obawiają się o swoje zatrudnienie. Lepiej wypowiadaj się konkretnie. Na przykład, jeśli zależy ci na ochronie stanowisk przy jednoczesnym wywiązaniu się ze zobowiązań kredytowych, po prostu to powiedz. Jeśli chcesz szybko wprowadzić szereg zmian, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracy, wyjaśnij, że nadajesz tej decyzji priorytet w porównaniu z innymi, wolniej wprowadzanymi zmianami.

Dzielenie się ciężarem

Jeśli wprowadzasz cięcia, aby zapobiec likwidacji stanowisk, musisz jako lider dawać przykład i wprowadzać cięcia, które dotkną również twoją codzienną działalność. Jeśli tego nie zrobisz, istnieje niebezpieczeństwo, że pracownicy będą mieli poczucie, że zostali oszukani, zmuszeni do wyrzeczeń, podczas gdy kierownictwo nie jest nimi dotknięte. Zachęć menedżerów wyższego szczebla, aby zgodzili się na obniżkę wynagrodzenia. Będąc szefem firmy, powinieneś sam dać przykład, najbardziej zmniejszając swój dochód. Na przykład kilku szefów linii lotniczych tymczasowo zawiesiło pobór pensji lub obniżyło swoje wynagrodzenia z uwagi na nadchodzące cięcia w branży.

Wymiana pomysłów z pracownikami

Forum wymiany pomysłów między pracownikami na temat działań, które firma powinna podjąć, wielu liderom może wydawać się problematyczny. Pracownicy mogą bowiem poczuć się urażeni, jeśli nie zostaną wybrane ich pomysły. Proszenie ich o pomysły może też wywołać wrażenie, że szefostwo traci kontrolę nad tym, co się dzieje. Przykładem może być jeden z dyrektorów firmy, który odrzucił pomysł tego typu otwartych konsultacji, mówiąc: „czym innym jest partycypacja, czym innym pandemonium”.

Wymiana pomysłów nie musi być jednoznaczna z chaosem. Z doświadczenia wiemy, że zachęcanie pracowników do zgłaszania inicjatyw ma kluczowe znaczenie. Okazując, a nie tylko deklarując, że interesuje cię, co mają oni do powiedzenia, uzyskasz silniejsze poparcie dla inicjatyw, które ostatecznie uznasz za priorytetowe.

Na przykład, kiedy szpital Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC) wykorzystał grupową wymianę pomysłów, aby znaleźć rozwiązania problemu cięcia kosztów wymuszonego kryzysem finansowym w 2008 roku, większość reakcji była pozytywna. Pracownicy docenili otwartość tego podejścia, broniąc rozwiązań przed rozczarowanymi współpracownikami, którzy krytykowali lub sabotowali proces.

Aby zainicjować wymianę pomysłów, musisz zapewnić strukturę, nadając priorytet inicjatywom, które wymagają mniejszych nakładów kapitałowych, mają niższy profil ryzyka, sprawdzone pozytywne efekty oraz większe szanse na uratowanie stanowisk itp. Następnie pokaż autentyczną otwartość na pomysły pracowników. Zaprezentuj im finalne rozwiązania i poproś o wskazanie uwag do poszczególnych opcji. W ten sposób nie stracisz nad niczym kontroli i wzmocnisz swoją pozycję w roli lidera.

Przywództwo jeszcze nigdy nie było tak trudne. Bądź najlepszym liderem dzięki HBRP! »

HBRP Trends: Przywództwo w kryzysie. Szanse i pułapki 

Czy można zmniejszyć podatność organizacji na kryzys? Jak zarządzać podczas dekoniunktury? Co zrobić, gdy firma wpadnie w zastój? Jakie wnioski możemy wyciągnąć z minionych kryzysów gospodarczych?
Sięgnij po sprawdzone rady i eksperckie wskazówki, dzięki którym już dziś zyskasz pewność w niepewnych czasach!

Przegląd wszystkich opcji (nawet tych niekonwencjonalnych)

Przed podjęciem decyzji o zwolnieniach, weź pod uwagę wszystkie nieoczywiste opcje ograniczania kosztów. Czterodniowy dzień pracy na stanowiskach, na których masz nadmiar mocy produkcyjnej, ograniczy koszty zatrudnienia o prawie 20% (przy założeniu, że część kosztów, takich jak koszty stałe i świadczenia, się nie zmieni). Niektórzy pracownicy mogą się zgodzić na pracę na pół etatu, jeśli będą mieli świadomość, że w ten sposób ratują swoje stanowiska. Możesz też zaoferować pracownikom dobrowolne wzięcie bezpłatnego urlopu.

Jeśli wyjaśnisz im, że jednym z twoich głównych celów jest uniknięcie zwolnień, będą oni bardziej skłonni do osobistych wyrzeczeń związanych z zamrożeniem wynagrodzeń, wstrzymaniem premii, zakazem nadgodzin, wstrzymaniem składek do funduszy emerytalnych, zmniejszeniem liczby dni urlopu i innymi działaniami, które pozwolą zminimalizować koszty.

Rozważ możliwość spowolnienia ograniczania wynagrodzeń w niższych przedziałach płacowych, aby chronić pracowników, którzy są najbardziej narażeni. Na przykład możesz ograniczyć wynagrodzenia pracowników na wysokich stanowiskach o 10%, pracowników w średnim przedziale wynagrodzeń o 5%, a w przypadku pozostałych osób zarabiających powyżej pewnego progu o połowę tej wartości. Tak zrobiono w BIDMC w okresie ograniczania kosztów, gdzie pracownicy docenili podejmowane przez kierownictwo próby wszelkich kreatywnych rozwiązań, które służyły ograniczeniu zwolnień.

„Lód w brzuchu”

Bycie liderem w burzliwych czasach może być wyczerpujące nerwowo. Działając zbyt szybko, ryzykujesz nadmierną reakcją. Jeśli działasz za wolno, może nie wytrzymać tego twoja firma. Najlepiej prezentować postawę, którą Szwedzi nazywają „is i magen”, czyli „lodem w brzuchu”, co można przetłumaczyć jako zdolność do zachowania spokoju w krytycznej sytuacji.

Bez względu na to, jak niekorzystnie wygląda sytuacja, prawdopodobnie władze państwowe zapewnią jakąś pomoc przedsiębiorcom. Wielu liderów biznesowych przypomina opór przeciwko pakietom stymulującym gospodarkę po kryzysie finansowym w 2008 roku w Stanach Zjednoczonych. Opór ten wynikał częściowo z niechęci społeczeństwa do ratowania instytucji finansowych, które spowodowały kryzys. Opinia publiczna będzie zapewne chętniej wspierać pakiety stymulujące gospodarkę w obecnym przypadku, za który trudno obwiniać jedną konkretną branżę.

Nie traktuj jednakowo wszystkich negatywnych wskaźników, nie wszystkie bowiem mają wpływ na twoją działalność biznesową. Jeśli twoim klientem jest kino, które musiało zrezygnować z twoich usług, nie masz co liczyć, że w najbliższym czasie wasza współpraca zostanie przywrócona. Jeśli jednak z twoich usług korzysta np. szpital, który musi zawiesić waszą współpracę, aby skoncentrować się na obsłudze bardzo dużej liczby pacjentów, powinieneś dać jego kierownictwu do zrozumienia, że rozumiesz jego priorytety.

Is i magen nie oznacza chłodnego podejścia do potrzeb twoich pracowników. To czas, aby okazać empatię, a nie emocjonalny dystans. Kieruj się współczuciem, szczególnie okazując je osobom najbardziej narażonym na negatywne skutki tego kryzysu. Jednym z rozpowszechnionych przesądów jest to, że w trudnych czasach większość ludzi myśli głównie o sobie. Wręcz przeciwnie! Z naszego doświadczenia wynika, że w chwilach kryzysowych ludzie są gotowi do poświęceń, o ile firma stara się pomóc pracownikom i współpracownikom w utrzymaniu pracy.

Przejście przez kryzys i podejmowanie w tym czasie decyzji pozwalających utrzymać firmę na powierzchni jest zadaniem niezmiernie trudnym. Jeśli jednak będziesz się kierować empatią i współczuciem wobec swoich pracowników, nie tylko wyjdziesz z tej recesji silniejszy, lecz także wzmocnisz wspólne wartości swoich pracowników.

Jeff Weiss

Dyrektor i wspólnik Vantage Partners, bostońskiej firmy doradczej w dziedziniezarządzania, która specjalizuje się w strategiach zawierania aliansów i zarządzaniu współpracą partnerską. 

Atta Tarki

Założyciel i prezes ECA, firmy specjalizującej się w wyszukiwaniu kadr kierowniczych oraz rekrutacji do projektów. 

Paul Levy

Dyrektor szpitala Beth Israel Deaconess Medical Center w Bostonie w latach 2002–2011. Jego działania zmierzające do uniknięcia zwolnień pracowników podczas globalnego kryzysu finansowego zwróciły międzynarodową uwagę i zapewniły uznanie szpitalowi. 

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy