X
Następny artykuł dla ciebie

Zapewne większość z nas zna ten typ szefa, który z jednej strony gnębi pracowników, z drugiej natomiast jest czarujący wobec klientów i osób, przed którymi odpowiada. Czy jednak – będąc szefem – potrafisz dostrzec w sobie takie zachowanie? A może uważasz, że chcąc osiągać wyniki, powinieneś zmuszać pracowników do wyjścia poza ich strefę komfortu? Problem w tym, że zamiast ich mobilizować… możesz wzbudzać w nich lęk.

To, jak pracownicy postrzegają twój styl zarządzania, wpływa na wyniki biznesowe firmy. Z przeprowadzonego w 2018 r. badania wynika, że zarządzanie pracownikami za pomocą presji przyniosło ponad 90‑procentowy wzrost przewidywanej rotacji zatrudnienia, natomiast zastosowanie bardziej inspirujących metod wiązało się z około 68‑procentowym zmniejszeniem prawdopodobieństwa odejść z pracy. Badania pokazują też, że pracownicy toksycznych szefów częściej angażują się w bezproduktywne zachowania, traktując je jako formę odwetu wobec innych. Oto pięć sposobów, dzięki którym możesz sprawić, że twoi ludzie nie będą odczuwać niepotrzebnego lęku w twoim towarzystwie.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Załóż, że budzisz lęk, a następnie obserwuj

Biorąc pod uwagę dzielącą was różnicę w hierarchii, kiedy zapytasz pracowników, czy wzbudzasz w nich lęk, prawdopodobnie nie uzyskasz prawdziwej odpowiedzi. Zastanów się, jak zachowujesz się w różnych sytuacjach. Czy traktujesz pracowników z uprzejmością, z jaką podchodzisz do klientów, czy też nie zwracasz na nich szczególnej uwagi? Czy wyrażając niezadowolenie, nie używasz przesadnego tonu? Poza samym przyjrzeniem się własnemu zachowaniu po prostu obserwuj swoich pracowników. Czy wycofują się lub nie nawiązują kontaktu wzrokowego, kiedy są w twoim towarzystwie? Czy sprawiają wrażenie, niechętnie dzielących się odmiennym od twojego punktem widzenia?

Zadawaj pytania otwarte na temat kultury zespołu

Zdobądź szerszy wgląd w to, jak pracownicy postrzegają twój zespół i jakie mają odczucia w stosunku do pracy. Poproś ich, aby opisali sytuację z ostatnich sześciu do dwunastu miesięcy, kiedy mieli poczucie, że nie mogą wyrazić swoich pomysłów, oraz sytuację, kiedy czuli się z tym swobodnie. Pytając „kiedy czuli się”, a nie „czy czuli się” w określony sposób, zachęcisz ich do poszukiwania w pamięci autentycznych przykładów zamiast do udzielania wymijających odpowiedzi i rezygnacji z podzielenia się informacją.

Sprawdź, czy nie projektujesz swoich obaw na innych

Wielu liderów radzi sobie z lękiem przed porażką, wywierając presję na siebie i innych, co sprawia, że strach udziela się wszystkim. Dobrym tego przykładem może być wiceprezes firmy z listy Fortune 100. Jego pracownicy bali się nawet swobodnie przy nim oddychać. Nieustannie korygował ich pracę, uważał się za perfekcjonistę i był z tego dumny. Po awansie doświadczał typowych problemów związanych z przejściem na wyższe stanowisko kierownicze. Zamiast skoncentrować uwagę na kwestiach strategicznych i umożliwić zespołowi zajęcie się potrzebami taktycznymi wszystko chciał kontrolować i sam przyznawał się do projektowania na zespół dręczących go obaw co do zdolności realizacji indywidualnych celów.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Stawiaj w większym stopniu na kontakt, a nie korygowanie

Stawiając na kontakt, a nie korygowanie, sprawisz, że praca – zamiast budzić lęk – stanie się sensownym dialogiem, dzięki któremu wspólnie stworzycie definicję sukcesu. Nie potrzebujesz też wiele czasu, aby pozbyć się tego nawyku. Jeden z dyrektorów, z którym prowadziłem coaching, przez miesiąc, za każdym razem, kiedy odczuwał chęć skorygowania czegoś w działaniu pracownika, zapisywał w dzienniku cztery słowa: „nawiąż z nim kontakt”. Następnie zawieszał swoją ocenę i zapraszał pracownika do omówienia dalszych działań. Mówił: „Zdaję sobie sprawę, że zwykle najpierw sam mówię, jak ma być, a potem pytam cię o zdanie, ale chciałbym to zmienić, ponieważ doceniam twój wkład. Chciałbym też wyjaśnić, dlaczego zmiana tego schematu jest dla mnie ważna, po to, żebyśmy dobrze się rozumieli i mogli razem ustalić plan działań”.

Okaż otwartość

Liderzy, którzy tworzą bezpieczne kultury, przyjmują odmienne opinie pracowników i co pewien czas oddają im władzę, aby zwiększyć zaangażowanie zespołu. Ale to wymaga otwartości. Zastanów się, czy kiedykolwiek, bez cienia frustracji lub reakcji obronnej, pozwoliłeś swoim ludziom udowodnić ci, że się mylisz. Jeśli nie, rozważ takie działanie i nie przejmuj się, że osłabi to twój wizerunek. Zamiast tego pamiętaj o efekcie gafy: osoby kompetentne uważa się ogólnie za bardziej atrakcyjne, gdy popełniają jakiś błąd. Z kolei, jak pokazują badania, bycie lubianym jest warunkiem postrzegania kogoś jako skutecznego lidera.

Niektórzy szefowie uważają, że bycie agresywnym to jedyna metoda osiągania wyników. Rzeczywiście tego typu podejście czasami się sprawdza. Kiedy jednak zarządzający nie uświadamiają sobie, czego doświadczają ich pracownicy, mogą nie tylko stracić tych najbardziej utalentowanych, ale również zwiększyć poziom dysfunkcyjności w miejscu pracy, a przez to zmniejszyć wydajność zespołu. Dlatego postaraj się zrozumieć, jak pracownicy postrzegają twój styl przywództwa. Dzięki temu będziesz mógł kontrolować swoje zachowanie, aby nie przekraczać granicy między zachęcaniem ich do działania a zniechęcaniem do pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: O róznych podejściach do przywództwa »

Jakim chciałbyś być liderem? 

Rebecca Newton

Co oznacza być dobrym liderem? Jakie są jego cechy? Które zadania powinien wykonywać, a które nie?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy