X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy 10 minut medytacji dziennie może poprawić twoją kreatywność?

Evgenia Dolgova, Emma Schootstra, Dirk Deichmann  · 4 min

Czy 10 minut medytacji dziennie może poprawić twoją kreatywność?

Coraz częściej w opisach stanowisk wymienia się kreatywność. Bez względu na to, czy starasz się pogodzić sprzeczne priorytety interesariuszy, szukasz rozwiązania problemów klienta, czy też chcesz wprowadzić na rynek nową linię produktów, zapewne nie będzie ci zależało na podręcznikowych rozwiązaniach. Ale trudno codziennie wymyślać świetne koncepcje. Co zatem zrobić, kiedy wyczerpią się dobre pomysły? Jak odzyskać inspirację?

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem staje się medytacja uważności. Google, Goldman Sachs oraz Medtronic to przykłady wielu wiodących firm, które zapewniają swoim pracownikom medytacje oraz inne praktyki uważności. Szefowie tych i innych organizacji twierdzą, że medytacja jest dla nich nie tylko przydatnym sposobem na odstresowanie, lecz również zwiększa kreatywność w pracy, otwierając drzwi tam, gdzie wcześniej zdawało się, że jest wyłącznie ściana.

Aby lepiej zrozumieć, na ile skutecznie krótkie sesje medytacji wpływają na poprawę kreatywności, dokonaliśmy najpierw przeglądu literatury, a następnie przeprowadziliśmy własne eksperymenty. Oto nasze ustalenia.

Medytacja uważności przyczynia się do poprawy kreatywności i innowacyjności

Wielu szefów firm zaczęło praktykować medytację, ponieważ umożliwia im ona zmianę rytmu, kiedy zaczyna gromadzić się stres. Badania pokazują, że medytacja uważności (trening kreatywności) może przynieść wiele pozytywnych skutków w miejscu pracy. Regularna praktyka zwiększa odporność, przyczyniając się do zmniejszenia stresu, kontroli nad emocjami i bardziej optymistycznego spojrzenia na rzeczywistość, co umożliwia regenerację w obliczu niepowodzeń. Przyczynia się też do rozwinięcia umiejętności odłączenia automatycznej reakcji konfrontacyjnej lub ucieczkowej i przyjęcia bardziej przemyślanego sposobu działania umożliwiającego podejmowanie bardziej zrównoważonych decyzji.

W swojej książce Mindfulness for Creativity Danny Penman twierdzi, że medytacja uważności oraz inne praktyki tego typu zwiększają trzy umiejętności mające decydujące znaczenie w rozwiązywaniu problemów. Po pierwsze, uważność włącza kreatywne myślenie dywergencyjne. Innymi słowy medytacja otwiera nasz umysł na nowe pomysły. Po drugie, praktyka uważności poprawia uwagę i sprawia, że łatwej nam rejestrować nowe i przydatne pomysły. I wreszcie uważność wspiera odwagę i odporność w obliczu sceptycyzmu oraz niepowodzeń, co ma znaczenie, ponieważ porażki i niepowodzenia nierozłącznie towarzyszą wszelkim procesom innowacji.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Dziesięć do dwunastu minut wystarcza, aby zwiększyć kreatywność

Aby dodatkowo zweryfikować, czy kreatywność stanowi jedną z bezpośrednich korzyści medytacji uważności oraz sprawdzić, jak najlepiej wykorzystać wcześniejsze ustalenia w celu generowania pomysłów w organizacjach, przeprowadziliśmy eksperyment na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie. W odróżnieniu do celów wcześniejszych badań interesowało nas, czy kilka minut medytacji uważności wystarczyłoby do zwiększenia kreatywności. Podzieliśmy 129 uczestników badania (wszyscy to studenci) na trzy grupy i daliśmy kreatywne zadanie: wymyślenie jak najwięcej pomysłów biznesowego zastosowania dronów.

Przed rozpoczęciem sesji indywidualnej burzy mózgów jedna grupa uczestniczyła w 10‑minutowej kierowanej medytacji uważności, a druga grupa wzięła udział w 10‑minutowym symulowanym ćwiczeniu medytacji (powiedziano im, że mogą pozwolić ich myślom swobodnie błądzić). Trzecia grupa przystąpiła natychmiast do burzy mózgów.

Każda z trzech grup wytworzyła mniej więcej tyle samo pomysłów, a długość ich opisów była mniej więcej taka sama. Główna różnica polegała na tym, że osoby, które medytowały, zaproponowały znacznie szerszy zakres pomysłów. Pomysły uczestników w grupie, która nie medytowała, mieściły się w co najmniej dwóch kategoriach w porównaniu z czterema kategoriami w przypadku medytujących. Pomysły poszczególnych osób w największym segmencie niemedytujących (20% spośród dwóch grup) należały do pięciu kategorii (takich jak dostawa oraz filmowanie przedmiotów). Dla porównania pomysły każdej z osób w największym segmencie medytujących (21% grupy) mieściły się w dziewięciu kategoriach, które obejmowały prace ogrodowe (przycinanie drzew, podlewanie kwiatów) oraz bezpieczeństwo (gaszenie pożarów) i wahały się od całkiem prawdopodobnych (mycie okien) po zupełnie niemądre (karmienie żyraf).

Szukaliśmy innych, poza medytacją, przyczyn, które mogłyby wyjaśnić te różnice. W analizach regresywnych wzięliśmy pod uwagę wiele zmiennych, które mogłyby wpłynąć na elastyczność pomysłów, np. to, czy uczestnikom podobała się burza mózgów. Nawet po uwzględnieniu efektów pozostałych czynników osoby medytujące wykazały o 22% większy zakres pomysłów niż dwie grupy, które nie medytowały.

Krótka medytacja, podobna do ćwiczeń fizycznych, nastraja ludzi bardziej w bardziej pozytywny i swobodny sposób

W grupie, która medytowała, większość osób miała mniej negatywne odczucia. Medytacja w szczególności zmniejszyła poczucie niepokoju (o 23%), nerwowości (o 17%) oraz irytacji (o 24%).

Aby dodatkowo potwierdzić nasze ustalenia, przeprowadziliśmy drugi eksperyment z grupą 24 starszych menedżerów ds. innowacyjności w dużej holenderskiej firmie badawczej. Podobnie jak w przypadku ćwiczenia z udziałem studentów, menedżerowie ci medytowali przez 12 minut, a następnie mieli indywidualnie generować pomysły, jak zbudować bardziej inkluzywną kulturę w organizacji. Następnie menedżerowie pracowali w grupie, aby dalej rozwinąć swoje pomysły.

Większość uczestników stwierdziła, że medytacja pomogła im w oczyszczeniu umysłu, lepszej koncentracji na zadaniu oraz wymyśleniu oryginalnych pomysłów. I tak też było: jeden z pomysłów polegał na zamianie działów przez menedżerów lub pracowników w okresie tygodnia (a następnie zrelacjonowaniu swoich spostrzeżeń w gazetce firmowej oraz we własnych działach) w podobny sposób, jak się to działo w reality show wyświetlanym w holenderskiej telewizji, w którym nastolatki zamieniały się rodzinami. Innym pomysłem było przeprowadzenie wystąpień na firmowej konferencji TED, których celem było zwrócenie uwagi na ciekawe pomysły oraz prace naukowców z różnych działów.

Lepsze pomysły, lepsze decyzje, lepszy nastrój – a wszystko to w czasie, jakiego potrzeba, aby wypić filiżankę kawy? Nasze badanie sugeruje, że to możliwe. Jak stwierdził Mirabai Bush, doradca programu uważności korporacyjnej w Google: „uważność poprawia jakość pracy w życiu i życia w pracy. To podwójnie korzystne!”.

Ostatecznie jedynym sposobem, aby sprawdzić, czy odpowiada nam medytacja uważności, jest wypróbowanie jej. Pobierz jeden z kursów medytacji dostępnych w internecie (lub aplikacji medytacyjnych, takich jak Headspace, Calm czy buddhify) lub po prostu postępuj z podanymi poniżej instrukcjami.

  • Znajdź miejsce, gdzie nic ci nie będzie przeszkadzać.

  • Usiądź w wygodnej pozycji i nastaw zegar.

  • Delikatnie zamknij oczy.

  • Zapytaj się, czego obecnie doświadczasz, obserwuj swoje odczucia, wrażenia i myśli.

  • Przenieś uwagę na ciało i przez chwilę lub dwie koncentruj się na doznaniach w miejscach, którymi dotykasz do krzesła lub podłogi.

  • Przenieś uwagę na brzuch i obserwuj swoje odczucia. Skoncentruj się na jego wznoszeniu się i opadaniu podczas każdego oddechu.

  • Obserwuj swój oddech, nie próbując go zmieniać.

  • W pewnym momencie twój umysł w naturalny sposób zacznie błądzić.

  • Kiedy uświadomisz sobie, że twój umysł przestał koncentrować się na teraźniejszości, potraktuj to jako moment świadomości i ponownie skoncentruj uwagę na oddechu.

  • Teraz skoncentruj się na całym ciele, obserwując swoją postawę i twarz. Kiedy jesteś gotowy lub kiedy zegar przypomni ci, że należy powrócić do pracy, otwórz oczy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy dzięki medytacji stajemy się wydajniejsi? »

Brak ci czasu na medytację? To wielki błąd! 

Peter Bregman

Wystarczy pięć minut, by pracować efektywniej!

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy