X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Idą święta. Czas radości, bliskości, zapachów, światełek i wspólnego kolędowania. Dzielimy się opłatkiem, także podczas firmowych spotkań. Jedni lubią ten zwyczaj, inni uważają go za sztuczne przenoszenie bliskości charakterystycznej dla dzielenia się z bliskimi na twardy grunt biznesu.

Tuż po świętach zacznie się kolejny rok naszego życia. Jest to więc dobry czas na różnego rodzaju bilanse.

W tym świątecznym klimacie zapraszam cię do zrobienia sobie poniższego podsumowania i odpowiedzi na dwa pytania:

  • czym obdarowałeś szczodrze innych ważnych ludzi i samego siebie w mijającym roku?

  • czym zostałeś przez nich obdarowany, a czego sobie życzysz od nich w Nowym Roku?

Jeszcze jedno: czy masz wiedzę na temat tego, czego potrzebują od ciebie najważniejsi ludzie obecni w twoim życiu prywatnym i zawodowym? Nie mówimy tu o kwestiach materialnych. Mówimy o twoim kapitale osobistym i tym, czego jesteś dla nich obietnicą.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zrozum swoje emocje »

Jak radzić sobie z emocjami? Dzięki tym trzem sposobom lepiej zrozumiesz swoje zachowanie 

Susan David

Stres i wiele emocji towarzyszą nam w ostatnim czasie częściej niż kiedykolwiek. Jak - wiedząc, że długo (a może nigdy) nie wrócimy do rzeczywistości sprzed wybuchu pandemii koronawirusa - poradzić sobie z wewnętrznym napięciem? Chcesz zrozumieć swoje emocje? Nazwij je!

Czy możesz im poświęcić więcej uwagi, czasu na ważne rozmowy? Czy możesz im zaoferować więcej empatii, zainteresowania ich sprawami, dobrych emocji, poczucia bezpieczeństwa, uśmiechu, możliwości rozwoju, wspólnego czasu na ważne dla Was sprawy? A może lepszą komunikację?

Możesz lepiej słuchać, co do ciebie mówią, komunikować im, że są dla ciebie ważni, chwalić za małe sukcesy, które są ich udziałem, pytać o ich opinię, zaniechać nadmiernie krytycznych uwag, wysłuchiwać ich pomysłów, okazywać troskę, częściej kontaktować się, żeby pokazać zaangażowanie, aranżować mniej formalne spotkania, profesjonalnie i z większym szacunkiem komunikować trudne rzeczy?

Może zadbasz o to, żeby zredukować ich stres, aby lepiej spali i byli zdrowsi, może zachęcisz ich do wspólnego uprawiania sportów lub podzielania wspólnej pasji, zabierzesz na spacer? Może uznasz, że ktoś zasłużył na większą lojalność lub wsparcie z twojej strony? Może dojdziesz do wniosku, że ktoś potrzebuje wyraźnej informacji, że jest dla ciebie ważny, bo chyba tego nie wie?

Masz w końcu jako człowiek, także w roli szefa, kolegi czy podwładnego, wiele do zaoferowania.

Czego sobie życzysz?

A ty sam? Czego najbardziej potrzebujesz od ważnych ludzi w przyszłym roku? W jaki sposób upewniłeś się, że oni wszyscy o tym wiedzą?

Czas życzeń świątecznych, także tych firmowych, może być czasem zmarnowanym na „klepanie” oficjalnych formułek albo okazją do serdecznego zakomunikowania, co wartościowego w przyszłym roku inni mogą wnieść w twoje życie. W komunikacji odpowiadasz za efekt. Ludzie się nie domyślą i nie obdarują cię tym, czego sobie życzysz tak długo, aż im tego nie powiesz.

Ja życzę ci, aby Nowy Rok przyniósł tę jedną Ważną Zmianę, którą sobie zaplanowałeś. Życzę ci również poczucia spełnienia i przekonania, że bez względu na role życiowe jesteś prawym, przyzwoitym człowiekiem. Osobą świadomie zarządzającą sobą z uwzględnieniem swojej sfery ducha, emocji, ciała, umysłu i relacji. Jednym słowem – życzę ci poczucia spełnienia.

Wszystkiego świątecznego!

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wystarczy jedna zmiana... »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy