Magazyn

Czas wysadzić w powietrze HR  i zbudować coś nowego
Najnowsze wydanie

Nr 151, wrzesień 2015

Czas wysadzić w powietrze HR i zbudować coś nowego

Zmiany rynkowe, społeczne i technologiczne mają tak silny wpływ na funkcjonowanie biznesu, że co chwila pojawiają się teorie o nowej epoce pracy, technologii czy zarządzania. Szczególnie popularne stało się określenie 2.0, używane do scharakteryzowania kolejnego etapu rozwoju różnych obszarów biznesu, takich jak: Web 2.0, Praca 2.0, Zarządzanie 2.0 czy nawet Firma 2.0. Są jednak obszary, takie jak HR, które według wielu ekspertów nie nadążały za zmieniającym się otoczeniem i dziś wymagają tak dużych zmian, że ich skali nie odzwierciedli samo dodanie symbolu 2.0 czy nawet 3.0. W tym przypadku najlepszą opcją wydaje się zrównanie dotychczasowego pionu HR z ziemią i stworzenie od zera zupełnie nowego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi.

Polecam Państwu artykuły z tego numeru i życzę sukcesów personalnych przekładających się na sukcesy biznesowe w dobrych i złych czasach.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 151, wrzesień 2015

Trendy

Granice w globalnym biznesie

PREMIUM

Mimo wciąż malejących kosztów komunikacji międzynarodowej firmy i klienci w dalszym ciągu dokonują większości transakcji na swoich rodzimych rynkach - mówi Pakaj Ghemawat.

HR: od administrowania do wspierania biznesu

PREMIUM

 Działy personalne powinny łączyć wiedzę czysto HR‑ową z wiedzą o biznesie i technologiach informatycznych oraz wykształcić w sobie zupełnie nowe kompetencje, które pomogą zarządzać personelem w nowych realiach rynkowych.

Informacje rynkowe

PREMIUM

Rynki renesansowej Europy to targowiska gromadzące kupców z całego kontynentu i nie tylko.  W jaki sposób porozumiewali się ówcześni przedsiębiorcy? I co robili, aby być na bieżąco z kursami wymiany?

Jak żądni władzy szefowie bronią swoich pozycji

PREMIUM

Liderzy niepewni swojej kierowniczej pozycji nie pozwalają na budowanie relacji opartych na współpracy.

Ile kosztuje odejście prezesa

PREMIUM

Dobry prezes stanowi ogromną wartość dla spółki giełdowej, a jego dymisja nierzadko oznacza bardzo poważne straty. 

Życie z ryzykiem

PREMIUM

Ryzyka nie da się całkiem wyeliminować.

Firmy rodzinne podchodzą ostrożnie do współpracy z funduszami PE

PREMIUM

Firmy rodzinne po osiągnięciu pewnego poziomu rozwoju potrzebują kapitału i partnerów, by przyspieszyć wzrost i wejść w nowe obszary rynku. Takim partnerem mogą być fundusze private equity.

Temat numeru: nowe oblicze HR

Dlaczego nienawidzimy działu personalnego

PREMIUM

Menedżerowie firm  często narzekają na dział kadr. Jak liderzy pionów zarządzania zasobami ludzkimi mogą temu zaradzić?

Joanna Malinowska-Parzydło: HR - marka na złe i dobre czasy

PREMIUM

Postrzeganie działu personalnego w firmie jest silnie skorelowane z trendami wpływającymi na rynek pracy. 

Najpierw ludzie, potem strategia

PREMIUM

O nowej roli, jaką w dzisiejszych czasach pełni dyrektor do spraw zasobów ludzkich.

Krystyna Matysiak: Czas na spojrzenie do wewnątrz

PREMIUM

Rola działu HR w wielu firmach jest niedoceniona, ponieważ nauczyliśmy się wierzyć, że to klient ma największe znaczenie dla rozwoju naszej firmy.

Wspaniałe koncepcje i przyszłość działu HR

PREMIUM

W jaki sposób firma Juniper Networks testuje i przyswaja najlepsze nowe koncepcje dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi.

HR potrzebuje szybszych i głębszych zmian

PREMIUM

O tym, jak powinien działać w dzisiejszych czasach dział personalny, jakich umiejętności mu brakuje i jakie nowe koncepcje dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim warto wprowadzić do firm, rozmawiali uczestnicy debaty redakcyjnej „Harvard Business Review Polska”.

Artykuły

Dopasuj cenę do wartości produktu

PREMIUM

Zanim wprowadzisz na rynek nowy produkt, zastanów się, czy na nim zarobisz.

Jak negocjować z potężnymi dostawcami

PREMIUM

W wielu branżach układ sił między nabywcami a dostawcami zmienił się diametralnie – na korzyść tych ostatnich.

Zaplanuj skutecznie strategię marki

PREMIUM

Specjaliści od marketingu od niepamiętnych czasów próbują pogodzić dwa pozornie sprzeczne cele: sprawić, aby ich marka się wyróżniała, a zarazem była reprezentatywna dla całej kategorii. 

Co nie działa w radach nadzorczych

PREMIUM

Nowe dane wskazują na to, że większość członków rad nadzorczych nie rozumie strategii swoich firm.

Firmy rodzinne dają lekcję przywództwa

PREMIUM

Organizacje należące do rodzin lub przez nie kontrolowane odgrywają ogromną rolę w światowej gospodarce. Stanowią 80% firm na całym globie i są największym długookresowym pracodawcą w wielu krajach. Czego możemy się nauczyć od najlepszych z nich?

Czym naprawdę jest CSR

PREMIUM

Większość programów społecznej odpowiedzialności biznesu nie ma znaczenia strategicznego. I bardzo dobrze.

Jak to zrobiłem

Na czym polega mądra dywersyfikacja

PREMIUM

Michel Landel stosuje cztery proste reguły, które decydują o tym, jakie usługi zaoferuje firma Sodexo i komu. Jego nadrzędnym celem jest poprawa jakości życia ludzi, zarówno tych zatrudnionych u klientów, jak i własnych pracowników.

Zarządzanie sobą

Praca + dom + społeczność + ja

PREMIUM

Jakich umiejętności potrzebujesz do scalania wszystkich aspektów życia?

Studium przypadku

Uniezależnić się od kluczowych klientów

PREMIUM

Wasza prezentacja zrobiła na nas wielkie wrażenie. Oczywiście nie przesądza to jeszcze o wygranej w naszym konkursie, ale już znaleźliście się wśród trzech firm, z którymi będziemy kontynuować rozmowy – powiedział Wiktor Mioduszewski, dyrektor marketingu Olympia Banku.

Tomasz Półgrabski: Specjalizacja czy rozszerzanie działalności?

PREMIUM

Wejściu firmy w nowy obszar działalności musi towarzyszyć odpowiedni rozwój kompetencji.

Tomasz Pawlikowski: Sukces firmy zajmującej się organizacją eventów zależy od powtarzalności i kreatywności

PREMIUM

Satysfakcja sponsorów i klientów zależy od wielu czynników zewnętrznych, które najpierw trzeba przewidzieć, a następnie skutecznie kontrolować.

Barbara Chronowska-Cholewa: Częstym problemem firm B2B jest uzależnienie od jednego klienta

PREMIUM

Nie ma w tym błędu, ale tylko wówczas, gdy przedsiębiorstwo nie zapomina o podstawowych funkcjach organizacji.

Refleksje

Refleksje: Daniel Libeskind

PREMIUM

O sztuce projektowania z Danielem Libeskindem, amerykańskim architektem polskiego pochodzenia, rozmawia Joanna Socha.

Punkt widzenia

Szersza perspektywa

PREMIUM

Czy w związku z napiętą sytuacją międzynarodową Forum Ekonomiczne ma w tym roku wyjątkową rolę do spełnienia?

Dawid Rychlik: Aktywne działanie zamiast obserwowania

PREMIUM

Efektywnie działająca rada nadzorcza powinna być nie tylko gwarantem dobrego ładu korporacyjnego, ale także realizacji długoterminowej strategii tworzenia wartości w spółce.