X
Następny artykuł dla ciebie

W książce „Być w błędzie. Przygody w krainie pomyłek”, autorka Kathryn Schulz pisze: „Nasze pragnienie, by mieć rację można rozumieć jako obawę przed popełnieniem błędu”. Innymi słowy, dążenie do pewności, że wiemy dokładnie, co i dlaczego się dzieje oraz, co należy z tym zrobić, wzmacnia nasze starania. Wszystko to powoduje, że nie bierzemy pod uwagę, że mogliśmy popełnić błąd.

Odkrycie, że się pomyliliśmy, może zagrażać naszej tożsamości. Caroline Bartel, współzarządzająca jednostką Center for Leadership Excellence w McCombs School of Business, oraz Jane Dutton, współzałożycielka Center for Positive Organizations w Ross School of Business, znalazły wyjaśnienie tej sytuacji. Okazuje się, że zarówno naszymi słowami, jak i czynami wyrażamy to, jak postrzegamy siebie i jak chcemy, aby inni nas widzieli. Nazywa się to „deklarowaniem tożsamości”. Kiedy jesteśmy w błędzie, doświadczamy bólu, uświadamiając sobie, że tożsamość, którą sami sobie przypisaliśmy – eksperta, guru itd. – zaznała wstydu.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Co dodatkowo pogarsza nasze samopoczucie? Zaangażowanie innych. Inaczej wygląda, kiedy robimy plany lub wykonujemy zadanie, o którym wiemy tylko my, a potem okazuje się, że byliśmy w błędzie. Kiedy do tego dojdzie, rozliczamy się z tego wyłącznie przed samymi sobą, nie angażując innych. Sytuacja zmienia się, kiedy podzielimy się swoimi opiniami z innymi osobami. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy zgromadzimy zaangażowanych przez nas ludzi wokół siebie (lub nawet zmusimy), aby nas poparli. Jeśli okaże się, że się myliliśmy, mamy do czynienia z problemem „przypisania tożsamości”. Być może uważaliśmy się za osoby piekielnie inteligentne i zdolne. Jeśli inni tego nie widzą – lub widzieli wcześniej, a  teraz ich punkt widzenia uległ zmianie – tożsamość, jaką dla siebie wybraliśmy nie znajduje potwierdzenia w oczach innych.

Według psycholog społecznej Dolly Chugh, autorki książki „The Person You Mean to Be: How Good People Fight Bias”, kiedy nie mamy pewności, czy przypisano nam istotną dla nas tożsamość, zaczynamy odczuwać silną potrzebę afirmacji.

Kiedy tak się dzieje, mamy skłonność do destruktywnego działania. Często zaczynamy zachowywać się w sposób, który podważa deklarowaną przez nas tożsamość. W takiej sytuacji przechodzimy do ofensywy: kłócenia się, obwiniania innych, wycofywania, unikania odpowiedzialności lub upartego obstawania przy swoim.

Konieczne jest zatem znalezienie wyjścia z sytuacji, zanim uznamy, że jesteśmy w błędzie i zachowamy się arogancko, wyniośle lub nieodpowiedzialnie. Jedynym rozwiązaniem, które może pozytywnie wpłynąć na nasze zachowanie jest rozmowa z osobami, na które mogła wpłynąć nasza decyzja. Oprócz dyskusji z szefem, współpracownikami i klientami najważniejsza wydaje się szczera rozmowa z samym sobą.

Każda z nich powinna składać się z trzech części:

  1. Wzięcie odpowiedzialności. Powiedz: „myliłem się”. Nigdy nie mów „popełniono błędy” lub „nie wyszło tak, jak założyłem”. Stań twarzą w twarz z problemem i nie wspominaj o niczym, co odrzuca lub minimalizuje twój wkład w sytuację. Przedstaw krótkie wyjaśnienie, ale nie usprawiedliwiaj się. Przyznaj, że twój błąd miał negatywny wpływ na innych. Bądź gotowy słuchać bez przyjmowania postawy obronnej, umożliwiając innym opowiedzenie, jak twoje działanie wpłynęło na zainteresowanych. Nie przerywaj. Przeproś.

  2. Zajęcie się tym, co wymaga obecnie zrobienia. Wzięcie odpowiedzialności ma kluczowe znaczenie. Równie ważne jest jednak podjęcie działania. To podstawa komunikacji, nawet jeśli twój błąd nie oznacza poważnego kryzysu. Powiedz innym, co robisz, aby naprawić błąd, i odróżnij elementy, które można zrekompensować od tych, których nie da się naprawić. Opisz, co robisz, aby zlikwidować problem (zadbałeś o pieniądze, procesy itp.) oraz wpływem relacyjnym (uczucia, reputacja, zaufanie itp.) wynikającym z tego, że byłeś w błędzie. Przyjmij informacje zwrotne na temat tego, co robisz. Mów o swoich planach.

  3. Podzielenie się tym, co następnym razem zrobisz inaczej. Bycie w błędzie jest nieprzyjemnym uczuciem. Poza tym trwanie w kłamstwie bez autorefleksji stanowi przejaw nieodpowiedzialności. Poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, w jaki sposób przyczyniłeś się do zaistniałej sytuacji. Nie zapominaj o zaznaczeniu wkładu innych osób. Staraj się unikać takich słów jak „wina”, ponieważ mogą one wywoływać reakcje obronne. Następnym krokiem powinno być powiedzenie osobom, które odczuły konsekwencje twojego błędu, czego dowiedziałeś się na jego podstawie o sobie i co zrobisz, aby w przyszłości go uniknąć. Dzięki takiemu działaniu uświadomisz sobie, że nie doceniałeś opinii osób, z którymi się w pełni nie zgadzasz. Pociągnie to za sobą deklarację, że w przyszłości będziesz je angażować, biorąc pod uwagę ich punkt widzenia. Poproś o pomoc tam, gdzie jej potrzebujesz. Zastanów się, czy inne osoby mogą przekazywać ci informacje zwrotne o tym, do czego się zobowiązujesz.

J.K. Rowling napisała: „Najlepsi z nas muszą czasem odwołać swoje słowa”. Kiedy zdasz sobie sprawę, że się mylisz, zadbaj o to, aby kolejne słowa, które wypowiesz, miały na celu odbudowanie twojej tożsamości, reputacji i relacji z innymi.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przestań deprecjonować swoje umiejętności »

Najczęstsze błędy inteligentnych ludzi 

Alice Boyes

Inteligencja stanowi bez wątpienia ogromny atut, ale nie jest najważniejsza. Czasami osoby uzdolnione intelektualnie nie osiągają tyle, ile by chciały, ponieważ same osłabiają swoją pozycję. Jesteś w takiej sytuacji?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy