X
Następny artykuł dla ciebie

Co zrobić, gdy nowe technologie rozpraszają uwagę pracowników?

Amy Blankson

W obecnej kulturze, która wymusza nieustanny kontakt, pracodawcy oczekują, że pracownicy będą stale dostępni i dyspozycyjni. Z badań wynika jednak, że pozostawanie w ciągłym kontakcie może mieć odwrotny skutek, wpływając na poziom zaangażowania i wydajności.

Współcześni użytkownicy smartfonów sprawdzają je 150 razy dziennie, co odpowiada 2,5 godziny poświęconej na samo zaglądanie w telefon i odkładanie go. Jeden SMS, którego przeczytanie zajmuje ok. 2,2 sekundy, może podwoić współczynnik błędów wykonania podstawowych zadań; co gorsza, okazuje się, że przywrócenie wcześniejszego rytmu pracy zajmuje pracownikom przeciętnie 11 minut. Telefony – zamiast być narzędziem efektywności – stały się źródłem kompulsywnych zachowań.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Długofalowe rozproszenie uwagi ma ogromny wpływ na wydajność i może zniwelować korzyści płynące z poprawy efektywności. Tristan Harris, były dyrektor ds. etyki projektowania w Google, wyjaśnia, że zmagamy się z ekonomią uwagi, w której programistów i twórców reklam nagradza się za zajmowanie naszej uwagi. Stosowane przez nich strategie działają. Dziś 26% użytkowników smartfonów niemalże cały czas znajduje się w trybie online, sprawdzając wiadomości, powiadomienia lub połączenia – nawet jeśli nie zachęca ich do tego dzwonienie lub wibrowanie telefonu.

Aby przezwyciężyć lub przynajmniej osłabić efekty ekonomii uwagi, pracodawcy mogą wykorzystywać sprawdzone praktyki tworzenia pozytywnej kultury cyfrowej.

Tworzenie cichych przestrzeni sprzyjających regeneracji umysłu

Nawet najbardziej towarzyscy ekstrawertycy potrzebują do pracy wyciszenia. Wyznacz przestrzeń, w której pracownicy będą mogli po prostu pobyć i pomyśleć, odrywając się od pracy i urządzeń. Bez względu na to, czy zainstalujesz kapsuły drzemkowe, jak Google, lub kapsuły medytacyjne, jak Cigna, po prostu wydziel odosobnione miejsce z wygodnymi poduszkami, w którym pracownicy będą mogli się wyciszyć, aktywując neuronową sieć trybu domyślnego, która odgrywa decydującą rolę w wyodrębnianiu informacji oraz łączeniu odmiennych koncepcji. Z ankiety, którą przeprowadziłam we współpracy z Embassy Suites, Homewood Suites, Home2 Suites by Hilton, wynika, że 89% pracowników uważa, że dostaje „pozytywnego kopa” dzięki zmianie środowiska pracy w ciągu dnia. (Uwaga: byłam płatną konsultantką w tym badaniu).

My już podążamy drogą efektywności. Idziesz z nami? »

8 kroków do wyższej efektywności 

8 kroków do wyższej efektywności. Skup się na tym, co możesz zmienić (i zignoruj całą resztę)
Zewsząd atakują nas porady, jak pracować łatwiej, szybciej i skuteczniej, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Właśnie dlatego dzisiaj problemem nie jest już dotarcie do tych wskazówek, lecz… wybranie tych sprawdzonych, działających sposobów na zwiększenie swojej efektywności.
Ale jak to zrobić? Jakie techniki pozwolą Ci pracować skuteczniej i lepiej wypełniać wyznaczone cele? Jak zdobywać nowe, przydatne umiejętności, które w tym pomogą.

Zachęcanie do przerw wolnych od telefonów

Pomimo chęci uwolnienia się od urządzeń ponad połowa pracowników sięga po smartfony w czasie wolnym od pracy. Badania pokazują jednak, że osoby, które zabierają ze sobą telefon na przerwę, czują się mniej zregenerowane i mają mniejszą wydajność po powrocie do pracy. Przeprowadzone w 2019 r. badanie ponad 4 tys. pracowników na całym świecie ustaliło, że „mniej zadowoleni” pracownicy o 57% częściej spędzają przerwy obiadowe, korzystając z mediów społecznościowych, podczas gdy „bardziej zadowoleni” pracownicy o ok. 275% częściej spędzają ten czas w spokoju wspólnie ze znajomymi. Co więcej, badanie 450 pracowników w Korei pokazało, że osoby, które robiły krótkie przerwy bez telefonów komórkowych, odczuwały więcej energii i mniejsze wyczerpanie emocjonalne niż osoby, które zabierały ze sobą telefony na przerwy – bez względu na to, czy faktycznie z nich korzystały. Aby uzyskać dodatkowe korzyści, zachęcaj pracowników, żeby maksymalnie wykorzystywali przerwy, ćwicząc pozytywne nawyki (prowadzenie dziennika, zapisywanie rzeczy, za które są wdzięczni, medytacja, spontaniczne dobre uczynki, bycie w ruchu lub kontakt ze współpracownikami), które będą dodawać im energii w ciągu dnia.

Określenie zasad komunikowania się w zespole

Wielu pracowników czuje się zmuszonych do natychmiastowej reakcji, gdy pracodawca chce się z nimi skontaktować, nawet jeśli dzieje się to po godzinach pracy, w trakcie weekendu, a nawet podczas urlopu. Pięćdziesiąt pięć procent amerykańskich pracowników przyznawało, że sprawdza e‑maile po godzinie 23.00; 44% właścicieli telefonów komórkowych śpi z telefonem przy łóżku, ponieważ chce mieć pewność, że w nocy nie przegapią żadnych połączeń, SMS‑ów ani innych powiadomień. Kierownictwo może tworzyć pracownikom bardziej pozytywną kulturę cyfrową, wyraźnie określając zasady dotyczące czasu i sposobu reakcji, jakiego oczekuje. Firmy takie jak Deloitte zaczynają tworzyć „karty zespołów” określające preferencje i oczekiwania dotyczące komunikacji.

Zapewnienie pracownikom możliwości blokowania czasu na pracę w skupieniu

W nieustannym gwarze spotkań i e‑maili wielu pracowników czuje, że brakuje im czasu nieprzerywanego innymi rzeczami, aby faktycznie móc wykonać swoją pracę. Pracownicy, którzy mają nawet 55 minut czasu dla siebie, deklarują, że mają więcej energii (56%), są bardziej przyjaźnie nastawieni (53%), weselsi (23%), a nawet bardziej inteligentni (22%). Aby umożliwić pracownikom osiągnięcie największej wydajności, zachęcaj ich, aby blokowali w kalendarzach „okresy skupienia”. Mogą nawet skonfigurować wykorzystywany doraźnie automatyczny komunikat z informacją, co robią i kiedy wrócą („Nie będę sprawdzał e‑maili, aby zakończyć pracę nad projektem. Wrócę za godzinę”.). Ten drobny gest komunikuje szacunek wobec innych członków zespołu, lecz również sygnalizuje docenianie dobrej pracy.

Aktywnie dbając zarówno o przestrzeń psychiczną, jak fizyczną w miejscu pracy, pracodawcy są w stanie zmniejszyć rozproszenie uwagi i zwiększyć długoterminowe zaangażowanie pracowników. Wystarczy tylko pomóc im oderwać się od zakłóceń, dzięki czemu będą oni mogli w pełni uwolnić swój potencjał.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak nie dać się zdekoncentrować? »

Aby stawić czoło wszystkiemu, co rozprasza dziś naszą uwagę, potrzeba nam silnej woli 

John Coleman

Ćwiczenie silnej woli to wyzwanie, przed którym stoi praktycznie każdy z nas. Jak sobie z nim poradzić?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy