X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Co robić, kiedy stres zawodowy (dosłownie) nas wykańcza

Regan Walsh  · 4 min

Co robić, kiedy stres zawodowy (dosłownie) nas wykańcza

Alyson miała 35 lat, kiedy dostała udaru.

Ta ambitna prawniczka obudziła się pewnego dnia niezdolna do ruchu. Lewa strona jej ciała była sparaliżowana. Tego dnia miała pojawić się przed sądem, więc zanim zadzwoniła po pomoc, sięgnęła po telefon i wybrała numer asystentki.

Wcześniej, przez wiele dni, Alyson ignorowała sygnały ostrzegawcze, takie jak dzwonienie w uszach, osłabienie wzroku oraz wyczerpanie. Jej lekarze mieli kłopot z ustaleniem źródła udaru – przecież w znakomitej większości przypadków dochodzi do niego w wieku powyżej 65 lat – niemniej wszyscy stawiali głównie na stres.

Nie jest tajemnicą, że praca pod dużą presją może powodować nadmierny niepokój i napięcie, co może mieć rozmaite konsekwencje fizyczne. Badania pokazują, że nasz mózg i ciało mają kłopot z rozróżnianiem pomiędzy stresem spowodowanym autentycznym niebezpieczeństwem (pożar w domu) a postrzeganym zagrożeniem (szef ma zbyt duże oczekiwania).

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

W reakcji wyzwalają hormony i substancje chemiczne, które przyśpieszają tętno, podwyższają ciśnienie krwi oraz stymulują mięśnie. Stajemy się bardziej czujni i uważni, co jest stosowną reakcją w obliczu niebezpieczeństwa. Ale nasze ciało nie jest w stanie utrzymywać tego poziomu gotowości przez długi czas. Po jakimś czasie zaczynamy pękać. Może to przynieść rozmaite efekty – od chronicznych bólów głowy po nudności i bezsenność lub poważniejsze zaburzenia fizyczne, takie jak atak serca, nadciśnienie i, oczywiście, udar.

Więc jeśli wykonujemy pracę, która może zaszkodzić naszemu zdrowiu, musimy podjąć celowe działania dla poprawy kondycji ciała i umysłu. Aby to zrobić musimy jednak wiedzieć jak radzić sobie ze stresem.

Określ źródło

Jeśli stale cierpisz z powodu dolegliwości wywołanych stresem zawodowym, możesz mieć kłopot z określeniem ich źródła. Być może nie możesz zasnąć w nocy lub walczysz z regularnymi migrenami i nie wiesz, jaka jest ich przyczyna.

Jen, mojej klientce, która pracuje na uczelni, dolegały mdłości oraz częste wymioty podczas dojazdów. Ciało przesyłało jej komunikaty i sygnały ostrzegawcze, ale błędnie je interpretowała, podobnie jak wiele innych osób. (Ostatecznie udało się nam zlokalizować oraz rozwiązać ten problem. Ale o tym później).

Aby zidentyfikować własny problem, weź pod uwagę możliwość noszenia przy sobie niewielkiego notatnika lub karteczek. Kiedy pojawią się dolegliwości fizyczne, zapisz, co się dzieje z tobą i wokół ciebie. Czy pisałaś e‑mail do trudnego klienta? Czy przygotowywałeś się do spotkania z szefową? O czym myślałeś w tej chwili? Rób to regularnie co najmniej od trzech do pięciu dni, a następnie obserwuj pojawiające się schematy.

Często nasz dyskomfort trudno przypisać konkretnemu źródłu; po prostu jest wynikiem niewłaściwej kariery. Tak było, kiedy wykonywałam wyczerpującą pracę przedstawicielki handlowej w firmie farmaceutycznej. Bóle grypopodobne i napięcie mięśniowe sprawiały, że stale zamawiałam sobie masaże, które również były bolesnym doświadczeniem. To nie osoba ani projekt były tego przyczyną, ale sama praca. Niemniej, aby sobie to uświadomić, musiałam przejść przez proces eliminacji.

Złagodź ból

To, co zapewni ci dobre samopoczucie, w znacznej mierze zależy od tego, co (dosłownie) cię boli, ale są trzy dobre pomysły, od których możesz zacząć:

Ćwicz ciało i umysł

Badacze często zachwalają zbawienny wpływ ćwiczeń na poprawę reakcji na stres w pracy. Według Amerykańskiego Towarzystwa Fizjologicznego trening fizyczny działa na nasze układy fizjologiczne jak test odpornościowy. Układy zaczynają się ze sobą komunikować, podobnie jak w sytuacji zaniepokojenia, zwiększając swoją efektywność w tym procesie. Kolejną rozpowszechnioną techniką ograniczania stresu jest medytacja, która umożliwia doskonalenie uważności i obiektywizmu. Spróbuj 10‑minutowej medytacji. Twój pracodawca może nawet oferować najrozmaitsze możliwości łagodzenia stresu za pomocą aktywności fizycznej i umysłowej. Badania pokazują, że wiele firm inwestuje w programy poprawy kondycji psychofizycznej mające ograniczyć koszty chorób, szczególnie spowodowanych stresem. Zorientuj się w tej ofercie i skorzystaj z możliwości.

Wyznacz granice, które ci służą

Kiedyś miałam w zwyczaju sprawdzanie poczty, zanim nawet rano postawiłam nogę na podłodze. Kiedy otrzymywałam jakąś nieprzyjemną wiadomość, nadawała ton całemu mojemu dniu. Dlatego też przyjęłam następującą zasadę: żadnych e‑maili przed śniadaniem. Zrób spis rzeczy, które wyzwalają w tobie stres, i postaw granice, które będą ci odpowiadać. Postaraj się całkowicie usunąć telefon z sypialni, co pozwoli uniknąć pokusy sprawdzania poczty wcześnie rano lub późno w nocy i umożliwi melatoninie zdziałanie cudów. (Światło emitowane przez telefon komórkowy, często zwane „niebieskim światłem” tłumi melatoninę i stymuluje twój mózg, podobnie jak w ciągu dnia). Narodowa Fundacja na rzecz Snu rekomenduje odstawienie kontaktu z wszelkimi ekranami na godzinę przed pójściem spać.

Oddaj głos swoim myślom

W rozmowach z klientami, którzy doświadczają znacznego stresu zawodowego, zauważyłam, że często szczera rozmowa z szefem lub współpracownikiem może zapewnić natychmiastową ulgę. Jen, klientka, która miała nudności podczas dojazdów do pracy, zidentyfikowała powód stresu: była nim szefowa, która nie przejawiała chęci kierowania zespołem. Wraz z innymi współpracownikami Jen szczerze i z szacunkiem przedstawiła sytuację działowi kadr, tłumacząc, dlaczego ich szefowa nie powinna dłużej pełnić swojej funkcji. Dział kadr dokonał koniecznych zmian, przenosząc dotychczasową szefową na stanowisko niemenedżerskie i teraz Jen uwielbia chodzić do pracy.

Czy czas odejść?

Jeśli stres w pracy powoduje autentyczny ból fizyczny i masz silne poczucie, że nie minie pomimo twoich najlepszych starań, nadszedł być może czas, aby odejść.

Obserwowałam, jak wielu klientów waha się, kiedy nadchodzi czas tej decyzji, szczególnie kiedy wiąże się z odejściem z dobrze płatnej pracy. Dlatego też często proszę ich o przeprowadzenie prostego ćwiczenia „za i przeciw”: Zrób listę wszystkich rzeczy, jakie „daje” ci praca, tj. pieniądze, świadczenia, status, ale też bóle głowy, bezsenność, ataki paniki itp. Następnie przeanalizuj listę, aby ustalić, czy koszty związane ze zdrowiem przeważają nad korzyściami.

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, odejdź. Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, przypomnij sobie, że pozostanie na stanowisku stanowi wybór i, pomimo swoich wad, wiąże się z tym również siła.

Na ironię, to nie udar umożliwił Alyson refleksję nad tym, co robiła jej praca. Kancelaria prawna zwolniła ją – to nieplanowane, wyjątkowe zdarzenie dało jej czas na zastanowienie się, jak praca doprowadziła do jej udaru i jaka praca mogłaby pomóc jej w uniknięciu podobnego stresu w przyszłości. Po intensywnej rehabilitacji może znów chodzić, prowadzi własną praktykę prawną, a w wolnym czasie piecze bezglutenowy chleb, który sprzedaje w okolicy.

Nie czekaj, aż zbudzisz się sparaliżowany. Zastanów się, ile kosztuje cię praca. Jesteś architektem swojej kariery i życia. Weź za nie odpowiedzialność.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostaw pracę w biurze »

5 sposobów na to, aby nie przynosić stresu z pracy do domu 

Jackie Coleman , John Coleman

Stres w pracy jest wyzwaniem dla życia rodzinnego. Jak nauczyć się z nim żyć?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy