X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Co robić, gdy musisz wykonać decyzję, z którą się nie zgadzasz

Art Markman  · 3 min

Co robić, gdy musisz wykonać decyzję, z którą się nie zgadzasz

Źródłem jednej z największych frustracji w pracy związanych z byciem menedżerem średniego szczebla są podejmowane przez kierownictwo decyzje, sprzeczne z tym, co sami byśmy zrobili, gdyby to od nas zależało. Czasami uczestniczymy w procesie podejmowania decyzji, kiedy indziej po prostu się nam ją przekazuje. Tak czy inaczej to na nas spoczywa odpowiedzialność za realizację planu.

Naturalną reakcją w takiej sytuacji jest niechętne podążanie zgodnie z wyznaczonym kierunkiem działania. Może nas nawet korcić, żeby podzielić się ze współpracownikami i przełożonymi brakiem przekonania co do wybranej drogi.

Oprzyj się jednak tej pokusie. Twoim zadaniem jest umożliwienie organizacji sukcesu. Nie uda ci się spełnić tej roli, jeśli – świadomie lub nie – podważysz tę decyzję. Zamiast tego zastanów się, czy ufasz organizacji, dla której pracujesz. Jeśli w głębi serca nie masz przekonania, że kierownictwo podejmuje odpowiednie decyzje, najwyraźniej nadszedł czas, żeby zacząć rozglądać się za inną pracą.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Ale nawet jeśli ufasz organizacji, zacznij od przekonania się o słuszności kwestionowanej decyzji. To właśnie zrobiłem na początku mojej kariery naukowej, kiedy otrzymywałem recenzje składanych do publikacji artykułów. Zawsze się okazywało, że przynajmniej jednemu z recenzentów artykuł się bardzo nie podobał. Nie przyjmował moich argumentów lub miał zastrzeżenia co do przeprowadzonych przeze mnie badań.

Początkowo wściekałem się na recenzentów i zakładałem, że nie przeczytali uważnie moich tekstów. W końcu jednak, kiedy sam zrecenzowałem wystarczającą liczbę artykułów, uświadomiłem sobie, że autorzy tekstów, które poddawałem ocenie, pewnie też mieli kłopot z moimi komentarzami. Zdałem sobie więc sprawę ze słuszności argumentacji recenzentów. Być może ich uwagi świadczyły o niedoskonałości mojego tekstu lub (aż strach pomyśleć) o tym, że moje eksperymenty nie były aż tak błyskotliwe, jak mi się wydawało. Ostatecznie przyjęcie słuszności ich argumentów pomogło mi ulepszyć moje artykuły.

Jak wykorzystać „personal branding”? »

KOMPENDIUM: Jak dobrze zarządzać swoją karierą 

Co sprawia, że jedni profesjonaliści bez problemu pną się po szczeblach kariery, zajmując kolejne wymarzone przez siebie stanowiska, a inni muszą dwoić się i troić, by osiągnąć założony wcześniej cel? Odpowiedź jest prosta: ci pierwsi świadomie kształtują swoją karierę (lub mają niewiarygodne szczęście). Chcesz wiedzieć, jak to robić? Podpowiemy Ci!

Aby przekonać się do decyzji, postaw się w sytuacji osoby, która głęboko wierzy w jej słuszność. Zastanów się, jakie powody skłoniły ją do dokonania danego wyboru. Przyjrzyj się czynnikom, które mogłyby świadczyć o słuszności decyzji, a które być może ci umknęły. Jednocześnie jasno sformułuj wszystkie swoje zastrzeżenia. Również będą przydatne.

Kiedy uważnie zastanowisz się nad powodami słuszności decyzji, możesz zacząć przygotowywać się do realizacji planu wraz ze swoim zespołem.

Istnieją dwa powody, dla których takie podejście będzie korzystne zarówno dla ciebie, jak i dla twojego zespołu.

Po pierwsze, wysiłek, jaki włoży twój zespół w powodzenie planu, będzie zależeć w znacznej mierze od tego, na ile pracownicy będą do niego przekonani. Jeśli sam bez przekonania zakomunikujesz nowy kierunek działań, nie możesz oczekiwać, że twoi podwładni dadzą z siebie wszystko, widząc, że sam nie podchodzisz do niego z entuzjazmem.

Ale nawet najlepsze plany napotykają na trudności z rozmaitych przyczyn: sam plan może być wadliwy, potrzeba podjęcia większych wysiłków lub zespół musi wykazać się inwencją, szukając odpowiedniego sposobu realizacji. To, na ile osoby, z którymi pracujesz, zaangażują się w realizację planu, będzie zależeć od sposobu interpretacji nieuchronnych problemów oraz tego, czego potrzeba, aby je rozwiązać. Jeśli pod wpływem wyrażanych przez ciebie obaw zaczną jedynie szukać powodów, dla których wybrana opcja zakończy się porażką, raczej nie będą ich motywować przeciwności – w przeciwieństwie do sytuacji, w której głęboko wierzą w jego powodzenie. Komunikowanie planu z pewnością siebie pomoże w stworzeniu samospełniającej się przepowiedni.

Po drugie, zastrzeżenia, jakie masz wobec decyzji, mogą pomóc w udoskonaleniu planów, które opracowujesz wspólnie ze swoim zespołem. Przyda ci się tutaj lista zastrzeżeń, którą przygotowałeś, starając się samemu przekonać do planu: pokazuje przewidywane przez ciebie potencjalne przeszkody. Masz już świadomość niektórych powodów, dla których twój plan może nie się nie powieść. Wykorzystaj tę listę przeszkód, aby opracować plany awaryjne, które umożliwią ci poradzenie sobie z ewentualnymi niepowodzeniami. Badania pokazują, że im lepiej przygotujesz się do problemów przed ich wystąpieniem, tym lepiej dasz sobie z nimi radę, kiedy się pojawią.

I wreszcie, naucz osoby, z którymi współpracujesz, jak sobie radzić z decyzjami budzącymi rozczarowanie. Awans w organizacji oznacza konieczność podejmowania trudnych decyzji, których słuszność będzie nieuchronnie kwestionowana przez część osób. Tobie powinno zależeć na tym, aby osoby te podchodziły do proponowanych przez ciebie opcji z należytym szacunkiem, umożliwiając ich powodzenie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wydajne zespoły »

Nielogiczne zachowania zespołów: jak im przeciwdziałać? 

Francesca Gino

Dlaczego zespoły nie wykorzystują nowych procesów w firmie, by zwiększyć swoją wydajność?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy