X
Następny artykuł dla ciebie

Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?

Dana Rousmaniere

Nikt tak naprawdę nie lubi polityki biurowej i wszyscy starają się jej unikać za wszelką cenę. Rzeczywistość jest jednak taka, że firmy są z natury organizacjami politycznymi, co sprowadza się do tego, że jeżeli chcesz w nich przetrwać oraz odnosić sukcesy, nie możesz po prostu trzymać się na uboczu.

Jeżeli chcesz wywrzeć jakikolwiek wpływ na swoją organizację - czy ci się to podoba, czy nie - musisz opanować reguły gry. Nie oznacza to wcale, że trzeba grać nieczysto, ale musisz nauczyć się, jak wpływać na zachowania osób, które cię otaczają.

W serii tekstów o polityce biurowej opublikowanych na stronie HBR.org pytaliśmy ekspertów o to, czym jest ten rodzaj polityki i jak należy ją uprawiać. Ich wypowiedzi stanowią solidne kompendium wiedzy dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się właściwych zasad postępowania.

Po pierwsze trzeba zrozumieć, dlaczego nie mamy wyboru i musimy angażować się w uprawianie polityki biurowej. W pracy mamy kontakt z ludźmi, a oni - jak by nie patrzeć - są istotami emocjonalnymi, których rozbieżne chęci, potrzeby oraz (często nieuświadomione) uprzedzenia i poczucie zagubienia prowadzą zwykle do tarć. Nasze relacje z kolegami w pracy - z którymi zarówno współpracujemy, jak i konkurujemy o awans, o miejsce w projekcie albo o uwagę szefa - mogą być bardzo złożone. Nikt nie jest ani naszym całkowitym przyjacielem, ani skończonym wrogiem; wielu ludzi tańczy sobie gdzieś na linie rozpiętej między tymi punktami. Ludzie - częściej niż możesz podejrzewać - kłamią tylko po to, by awansować, lub plotkują, by wymieniać się informacjami, rozładować frustrację albo zawierać sojusze z innymi współpracownikami, kiedy nie ufają przełożonym. Zebrawszy te wszystkie elementy w jeden zbiór, otrzymujemy środowisko pracy, które jest bardzo uwarunkowane politycznie.

Co można więc zrobić, by sprawnie poruszać się po tym trudnym labiryncie?

Rozpocznijmy od sposobu radzenia sobie z trzema powszechnie występującymi scenariuszami, z którymi większość z nas się spotyka na jakimś etapie życia zawodowego: 1) Jesteśmy wściekli na decyzję, która negatywnie się na nas odbija; 2) Musimy skrytykować coś lub kogoś publicznie; 3) Ktoś z pracy się na nas wścieka. Dobrze mieć w zanadrzu jakieś zasady, którymi można się posłużyć, kiedy znajdziemy się w jednej z wymienionych sytuacji, pamiętając jednocześnie, że to jednak kontekst sytuacji determinuje to, jak powinniśmy się ostatecznie zachować.

Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »

Przewodnik biznesowy: Kultura organizacyjna 

Liderzy zdecydowanej większości firm znajdujących się na szczycie, zapytani o tajemnicę sukcesu przedsiębiorstwa, wskażą ją: kulturę organizacyjną. Tak, to właśnie ona w dużej mierze decyduje o tym, że jedne firmy odnoszą długofalowe sukcesy, a inne pozostają w tyle. Poznaj ją lepiej i dowiedz się, jak nią dobrze zarządzać w drodze po zwycięstwo.

Choć scenariusze te realizują się dość często, istnieje jeszcze całe mnóstwo innych pól minowych, na które możesz wpaść, pracując w swojej organizacji. Być może twój szef śledzi każdy twój krok. Albo tkwisz unurzany po kolana w polityce biznesu rodzinnego, choć wcale nie należysz do rodziny. Nawet najbardziej wytrawny menedżer, który długo i wytrwale budował zaufanie i kapitał polityczny, może wtedy popełnić błąd i stracić wszystko, co udało mu się wcześniej wypracować. Być może dałeś publicznie plamę i trzeba będzie za to przeprosić. Aby odzyskać szacunek otoczenia, trzeba umieć przyznawać się do własnych błędów i je naprawiać.

Jeżeli chodzi o politykę biurową, kobiety mają do czynienia ze szczególnym rodzajem wyzwań. Jak pokazują badania, kobiety znacznie częściej robią się nerwowe i czują się niekomfortowo w trakcie spotkań, kiedy wychodzą na wierzch osobiste utarczki albo inne polityczne niesnaski. Kobiety zajmujące kierownicze stanowiska przyznają, że polityka biurowa stanowi dla nich swojego rodzaju dylemat: z jednej strony nie lubią sytuacji, w których dochodzi do wymiany ciosów albo politycznych zagrywek; z drugiej jednak strony przyznają, że zarządzając ludźmi, nie da się wyrwać z politycznej matni. Kobiety, które chcą nauczyć się sprawnego poruszania się w politycznym gąszczu relacji, powinny poszukać w organizacji osób, które mogą im udzielić wsparcia i nauczyć traktować politykę jak grę - kobiety, zanim wybiorą się na spotkanie, muszą odrobić trudną polityczną pracę domową, muszą nauczyć się sztuki lobbowania na własny rachunek. Ostatecznie większość wyrobionych politycznie kobiet i mężczyzn wie, jak się promować, by nie wypaść przy tym głupio.

Niezależnie od wyzwania, jakie przed nami stoi, jednym z najpewniejszych sposobów na poprawę politycznej sprawności jest wzmocnienie inteligencji emocjonalnej - jest to kluczowy czynnik odróżniający najlepszych „polityków” od reszty. Jeżeli zauważasz u siebie niektóre z tych znamiennych symptomów, nie zwlekaj z rozwiązaniem problemu, bo za chwilę może być już za późno. I pamiętaj: jeżeli chodzi o wyróżnienie się w organizacji albo zdobycie bardziej eksponowanej pozycji przywódczej, zawsze trzeba zbierać doświadczenie, którego nam brakuje, a jednocześnie zachowywać się tak, jakbyśmy posiadali już wszystkie potrzebne kompetencje - przynajmniej tak długo, aż pozory staną się rzeczywistością.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie nadużywaj inteligencji emocjonalnej »

Jak nie ulegać emocjonalnym manipulacjom? 

Ron Carucci

Można udawać inteligencję emocjonalną. Ważne jest, aby nauczyć się wykrywać te fałszerstwa, szczególnie jeśli samemu się je tworzy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy