Magazyn

Cierpienie w milczeniu
Najnowsze wydanie

Nr 12, luty 2004

Cierpienie w milczeniu

Lista artykułów

Nr 12, luty 2004

Trendy

Wychowuj liderów i troszcz się o nich

PREMIUM

Z badania Top Companies for Leaders (Wiodące firmy dla liderów) wynika, że wysoka jakość firmowych programów rozwoju liderów idzie w parze z doskonałymi wynikami biznesowymi i silną pozycją przedsiębiorstwa na rynku. Jakie praktyki postępowania z potencjalnymi liderami stosują zatem najlepsze firmy na świecie?

Zabójcza szybkość

PREMIUM

Plan operacji wojennej „Wolność dla Iraku” wymagał użycia sił szybkiego reagowania, zdolnych do identyfikacji i likwidacji pojawiających się zagrożeń. Z przełomowych doświadczeń armii amerykańskiej wynikają wnioski interesujące także dla organizacji czysto rynkowych łańcuchów dostaw.

W poszukiwaniu równowagi między uczeniem się a działaniem

PREMIUM

Prowadzone od 10 lat badania nad tym, jak i dlaczego zespoły menedżerów próbują się uczyć i jakie są tego skutki, wskazują, że „więcej” nie zawsze znaczy „lepiej”.

Co w ogóle wiedzą menedżerowie?

PREMIUM

Z 30‑letnich badań – potwierdzonych przez dwie najnowsze analizy – wynika, że menedżerowie mają mocno wypaczone percepcje swoich firm i rynków. Powodzenie firm w mniejszym stopniu zależy od trafnych ocen, a w większym od skłonności menedżerów do zdobywania informacji zwrotnych i do uczenia się na ich podstawie.

Komentarz

Przybysze z odległych planet

PREMIUM

Polskie spółki giełdowe zazwyczaj nie mają świadomości, że przez aktywne, indywidualne podejście do inwestorów mogą podnieść wycenę swoich akcji. Ich zarządy i akcjonariusze (aktualni oraz potencjalni) żyją jakby na osobnych planetach. Jedni nie ufają drugim.

Przykłady ciekawych rozwiązań logistycznych w Polsce

PREMIUM

Dostarczanie przesyłek w godzinach nocnych jest pożądane wszędzie tam, gdzie czas jest priorytetem.

Co się zmieni w europejskiej logistyce po przyjęciu dziesięciu nowych państw do UE?

PREMIUM

Na kontynencie powstaną nowe regionalne centra dystrybucji, które obejmą zasięgiem ogromny obszar i obsłużą firmy korzystające z braku barier handlowych.

Sprzedaż usług z wykorzystaniem hurtowni danych

PREMIUM

Wykorzystanie analizy danych o klientach w Polkomtelu S.A. Analizowanie danych i ich wykorzystanie na szeroką skalę rozpoczęło się w Polkomtelu S.A. w 1998 roku, gdy firma wprowadziła hurtownię danych.

Najlepsze praktyki

Ukryte rezerwy w pozornie dojrzałych branżach

PREMIUM

Osoba zarządzająca firmą średniej wielkości z reguły doświadcza nieprzyjemnego uczucia pozostawania w tyle. Ciągle słyszy, że musi zastosować najnowsze metody zarządzania, zanim będzie za późno. Jednak niezależnie od tego, jak znakomite byłyby te metody, nie zastąpią one podstawowej strategii „wyciskania” wszystkiego, co się da, z dotychczasowego biznesu firmy. Stosując to podejście, można osiągać znakomite wyniki w postaci rocznego tempa wzrostu na poziomie 15 – 20%. Unika się w ten sposób także ryzyka, którym obarczone są fuzje i przejęcia, niesprawdzone przedsięwzięcia lub zupełnie nowe strategie działania.

Z innej perspektywy

Prawdziwy mistrz wygrywa więcej niż jeden raz

PREMIUM

Sławni piłkarze czy skoczkowie narciarscy fascynują nas. Podziwiamy ich determinację, wolę walki oraz samozaparcie. Rozumiemy, że ich sukcesy wynikają także z wrodzonych cech i talentu. 

Artykuł

Baza danych o klientach może stać się kopalnią diamentów

PREMIUM

Wprawdzie kasyna firmy Harrah’s Entertainment nie robią takiego wrażenia jak wiele innych amerykańskich jaskiń hazardu, ale stanowią najbardziej dochodową sieć placówek w tej branży. Od 1998 roku każde z nich osiąga co kwartał coraz lepsze wyniki finansowe. Firma Harrah’s może poszczycić się najwierniejszą klientelą w branży, która znana jest przecież z kapryśnych klientów. Firma osiągnęła pozycję lidera, mimo że jej kasyna – w odróżnieniu od innych kasyn z Las Vegas – nie oferują turystom takich atrakcji, jak wybuchy wulkanów, rycerze na koniach czy makiety Manhattanu.

Zachowania inwestorów bez tajemnic

PREMIUM

Twoja firma dosyć dobrze zna swoich inwestorów, prawda? To znaczy, że wiesz, jak zareagują na konkretne decyzje strategiczne firmy. Nie wiesz? Cóż, cena niedostatku wiedzy może być wysoka: na przykład niepowodzenie strategii i spadek wartości akcji firmy,
nie tylko w krótkim, ale także w co najmniej średnim okresie czasu.

Czy milczenie zabija twoją firmę?

PREMIUM

Ludzie uważają często, że przemilczanie różnic w opiniach jest bardziej uzasadnione niż ich wyrażanie. Wydaje im się, że na szczerą rozmowę nie ma czasu lub że sprzeciwianie się poleceniom szefa nie ma sensu.

Strategie ekspansji, czyli jak skutecznie wykraczać poza ramy obecnego biznesu

PREMIUM

Wejście na obszary wykraczające poza obecną działalność podstawową jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać – aż 75 prób na 100 kończy się niepowodzeniem. Na szczęście, każda firma może znacząco zwiększyć swoje szanse na sukces. Wyniki pięcioletnich badań nad czynnikami wzrostu dochodów i zysków przedsiębiorstw – przeprowadzonych przez firmę doradczą Bain & Company – świadczą o tym, że ekspansja powiedzie się tylko wówczas, gdy docelowy sąsiedni obszar jest związany z podstawową działalnością firmy. Nowych sąsiednich obszarów należy w pierwszej kolejności szukać w najsilniejszym segmencie klientów firmy. Z badań wynika, że przewagę nad rywalami pod względem wielkości dochodów i zysków można osiągnąć dzięki formule poszerzania granic działalności podstawowej opartej na z góry określonym, powtarzalnym cyklu działań.

Metody

Namierz wroga, zanim cię zniszczy

PREMIUM

Wszyscy znamy opowieści o korporacyjnych gigantach, które zapłaciły wysoką cenę za ignorowanie przełomowych innowacji. Wystarczy przypomnieć sobie fatalny wpływ komputerów osobistych na firmę Digital Equipment czy ekonomicznych samochodów
japońskich na największych amerykańskich producentów samochodowych. Duże przedsiębiorstwa nie żałują już dziś znacznych funduszy na upewnienie się, czy przypadkiem w ukryciu nie czai się mniejszy, lecz bardzo niebezpieczny przeciwnik.

Klasyka HBR

Co czyni cię przywódcą?

PREMIUM

Współczynnik inteligencji i umiejętności techniczne są ważne, ale inteligencja emocjonalna to warunek sine qua non dobrego przywództwa.

Studium przypadku

Cena realizacji planu sprzedaży

PREMIUM

Zbliża się koniec kwartału i spółka Domena znowu robi wszystko, co może, żeby osiągnąć niezwykle ambitne cele sprzedaży.

Lidia Szabelewska: błędem jest zaniedbywanie konsumenta kosztem zadowolenia inwestorów

PREMIUM

Największym błędem Domeny jest manipulowanie danymi w trosce o to, co powiedzą giełda i inwestorzy. Największym wyzwaniem zaś – stworzenie kultury organizacyjnej skoncentrowanej na zaniedbanym, jak dotąd, konsumencie.

Krzysztof Rutkowski: marketing i logistyka muszą zacząć ze sobą współpracować

PREMIUM

Domena zaangażowała się w grę charakterystyczną dla tradycyjnych, raczej konfrontacyjnych form współpracy producentów i detalistów. W takiej grze konsumentom nie poświęca się należytej uwagi. Powodem jest dysharmonia między działaniami marketingowymi a logistycznymi.

Paweł Grząbka: kluczem jest odpowiednie zmotywowanie kadry menedżerskiej

PREMIUM

Udziałowcy oraz rada nadzorcza powinni gruntownie przemyśleć politykę wynagrodzeń dla kierownictwa. Zarobki muszą bowiem zależeć od długoterminowego wzrostu wartości firmy, a ten – od wzrostu zyskowności.

Raport