X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Chcesz zwiększyć skuteczność zespołu? Poszukaj punktów wspólnych

David DeSteno  · 3 min

Chcesz zwiększyć skuteczność zespołu? Poszukaj punktów wspólnych

Przyszłością pracy są zespoły, a nie jednostki. W miarę jak organizacje mobilizują siły, żeby rozwiązywać coraz bardziej złożone problemy w jeszcze szybszym tempie, pierwszorzędne znaczenie zaczyna mieć współpraca między pracownikami i ich wzajemne zaufanie. Ale jak możesz sprawić, by członkowie zespołu zaczęli przechodzić od zachowań stadnych do autentycznej współpracy?

Ludzie będą swobodnie proponować nowe pomysły, wiedząc, że spotkają się ze wsparciem pozostałych członków grupy lub przynajmniej nie z ich krytyką. Aby móc ze sobą pracować, muszą mieć świadomość, że będą dzielić nie tylko pracę, lecz również zasługi za jej wykonanie. W skrócie: potrzebują współpracowników, którzy będą rozumieć ich odczucia (tj. wykazywać empatię) oraz dbać o ich pomyślność (tj. okazywać współczucie).

Badanie działu zasobów ludzkich Google potwierdza znaczenie tych dwóch cech. Kiedy ten gigant technologiczny przeprowadził szeroko zakrojone badanie swoich pracowników, okazało się, że jednym z najlepszych predykatorów osiągnięć zespołu jest to, że kieruje nimi menedżer okazujący wsparcie i dbałość – na przykład znajdujący czas na indywidualne spotkania, osobistą rozmowę i pomagający współpracownikom w rozwiązywaniu problemów. Orientacja na wyniki i umiejętności techniczne miały również znaczenie, lecz uczestnicy badania osiągali najlepsze wyniki, pracując z szefem, który dawał się poznać od swojej empatycznej, współczującej strony.

Niektóre firmy, takie jak Slack i Zappos, przyznają, że szukają tych cech podczas rekrutacji, dążąc do wzmocnienia kultury, która stawia na pracę zespołową. Ale jak można zwiększyć empatię i współczucie w istniejącej już grupie i organizacji, szczególnie w tam, gdzie tradycyjnie występuje już konkurencja lub wiele osób pracuje zdalnie lub w różnych porach dnia?

Okazuje się, że najpotężniejszym narzędziem rozwijania empatii i współczucia jest poczucie podobieństwa – przekonanie, że interesy pracowników są powiązane, przez co wszyscy stanowią jeden zespół, czerpiąc korzyści dzięki udzielanemu sobie nawzajem wsparciu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Władza, która blokuje współpracę »

Duża władza przeszkadza w pracy zespołowej 

Ludzie posiadający dużą władzę z reguły wykazują nadmierną pewność siebie, deprecjonują dokonania innych i zbierają należne im laury.

Przyjrzyjmy się przykładowi zaczerpniętemu z I wojny światowej. Wojska brytyjskie i niemieckie prowadziły długą i krwawą bitwę w okopach wokół Ypres w Belgii. W wigilię Bożego Narodzenia Brytyjczycy zobaczyli, jak ich wrogowie zaczęli zapalać świeczki i śpiewać brzmiące im znajomo kolędy. Wkrótce ci sami żołnierze, którzy wcześniej starali się nawzajem zabijać, wyszli z okopów, żeby się powitać, podzielić historiami i wspólnie obchodzić święta. W tym krótkim okresie ponownie uznali się za członków tej samej grupy, w tym przypadku zdefiniowanej przez religię, i poczuli nowe koleżeństwo.

Można osiągnąć podobny efekt, podkreślając lub wprowadzając nawet mniej znaczące podobieństwa. Na przykład Piercarlo Valdesolo z Claremont McKenna College przeprowadził wspólnie ze mną eksperyment, w którym poprosiliśmy uczestników o klaskanie dłońmi w tym samym lub innym rytmie co inna osoba, której później niesprawiedliwie przydzielano uciążliwe zadanie. Połowa osób, które klaskały w tym samym rytmie co ich partnerzy, zaproponowała pomoc w realizacji zadania w porównaniu do zaledwie 18% tych, którzy uderzali niesynchronicznie. Osoby klaskające synchronicznie zgłaszały nie tylko o poczucie większego podobieństwa do nieznanych im osób, z którymi zostały sparowane, lecz również większe współczucie, a obydwa te czynniki wzrastały wspólnie.

Jeśli jesteś menedżerem, któremu zależy na wzmocnieniu tych cech, a co za tym idzie – na zwiększeniu współpracy i zaufania w zespole, tak zorganizuj środowisko pracy, aby automatycznie wspierać te odczucia. Postaraj się lepiej poznać członków zespołu, znaleźć ich wspólne cechy lub zainteresowania i zacznij zwracać na nie uwagę w rozmowach. Dąż do stworzenia tożsamości zespołu i zachęcaj pracowników do określania się jako jego części. Organizuj działania poza pracą, które wzmocnią poczucie wspólnoty. Choć może to wydawać się niepoważne, sprawdza się w tym celu wspólne śpiewanie kolęd lub klaskanie, jak również robienie zespołowych T‑shirtów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co robić, aby zagwarantować zespołom cztery fundamenty sukcesu »

Tajniki skutecznej pracy zespołowej 

Zespoły są coraz bardziej zróżnicowane, rozproszone, zmienne. Choć mierzą się z całkiem nowymi wyzwaniami, ich sukces wciąż zależy od kilku podstawowych kwestii.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy