X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Chcesz, aby inni zauważali twoje kompetencje? Okazuj większą pewność siebie

Jack Nasher  · 3 min

Chcesz, aby inni zauważali twoje kompetencje? Okazuj większą pewność siebie

Wiesz, że dobrze wykonujesz swoją pracę, a jednak inni szybciej pną się po szczeblach kariery. Znasz to uczucie? Dlaczego tak się dzieje?

W większości przypadków odpowiedź będzie brzmiała: inni nie dostrzegają lub nie doceniają twojego wkładu pracy. Istotnym powodem, dla którego tak się dzieje, jest to, że ludzie po prostu nie potrafią dobrze oceniać kompetencji – kluczowych cech umożliwiających osiągnięcie sukcesu w pracy. A przecież percepcja kompetencji jest równie ważna co faktyczne ich posiadanie.

Czy wyniki, jakie się osiąga, nie powinny mówić same za siebie? Nie, nawet jeśli brane są pod uwagę tylko liczby. Weźmy przykład handlowca: jego wyniki mogą wzrosnąć nie z powodu specjalnych starań, ale dlatego, że sprzedaje doskonałej jakości produkt lub jest to efekt działań marketingowych. Spadek sprzedaży może być z kolei wynikiem zaostrzającej się konkurencji.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Trudno czasami określić czynniki, które są faktycznie źródłem wyników, jaką rolę odegrał w tym przypadek oraz na ile trudno było je osiągnąć. Z tego powodu ludzie zwykle oceniają kompetencje na podstawie innych czynników. To oznacza, że aby przekonać o nich innych, musisz zrobić coś więcej niż tylko uzyskać wyniki. Jednym ze sposobów jest pokazywanie swoich umiejętności.

Pionierskie badanie z 1982 r. analizowało związek pomiędzy pewnością siebie a postrzeganą kompetencją. Psycholodzy Barry Schlenker i Mark Leary poprosili 48 respondentów o ocenę kompetencji (wśród innych cech) 60 wymyślonych postaci, które miały wziąć udział w turnieju tenisowym lub egzaminie kończącym kurs. Respondenci otrzymali dwie istotne informacje: dowiadywali się, jak postaci te przewidywały swoje szanse – od bardzo słabych po bardzo dobre – a następnie poznawali „faktyczne” wyniki uzyskane przez te osoby. Później mieli ocenić kompetencje każdej z tych nieistniejących osób.

Okazało się, że prognozy poszczególnych osób w silny sposób wpływały na ocenę ich kompetencji przez respondentów. Obserwatorzy oceniali osoby, które dokonały optymistycznych prognoz, jako znacznie bardziej kompetentne niż te, które oceniały się skromniej – bez względu na to, jak precyzyjne były te przewidywania i jakie wyniki faktycznie osiągnięto. Nawet w przypadku optymistycznej prognozy i fatalnego wyniku osoby te nadal oceniano prawie dwukrotnie lepiej niż te, które trafnie prognozowały swoje słabe wyniki. Sugeruje to, że jeśli ktoś spyta cię, jakich spodziewasz się wyników, lepiej udzielić pozytywnej, pewnej siebie odpowiedzi. Negatywna prognoza może spowodować, że będzie się ciebie postrzegać jako osobę zdecydowanie mniej kompetentną – bez względu na to, na ile dobrze sobie poradzisz.

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat badacze analizowali efekty okazywania pewności siebie w porównaniu ze skromnością, dochodząc do dość sprzecznych wniosków. Niemniej niedawne powtórzenie badania Schlenkera i Leary’ego z 1982 r. potwierdziło jego pierwotne ustalenia. Okazało się, że okazywanie pewności siebie faktycznie zapewnia pozytywne efekty, ale wyłącznie, jeśli nie zawiera elementu porównawczego. Innymi słowy: można się chwalić swoimi kompetencjami, jeśli nie będzie się twierdzić, że inni ich nie posiadają.

Ale dlaczego postrzegamy osoby pewne siebie jako bardziej kompetentne, nawet jeśli ich wyniki sugerują coś innego? Można to wytłumaczyć tym, że mamy skłonność do wierzenia w to, co słyszymy, i jedynie utwierdzamy się w przekonaniu, wybierając informacje, które wspierają nasz pogląd. Określa się to mianem efektu potwierdzenia. Jeśli więc okazujesz pewność siebie, inni są przekonani, że wiesz, co mówisz, przez co będą filtrować niejednoznaczne informacje (na przykład pozytywny lub negatywny wpływ przypadku), dopasowując je do pierwotnego wrażenia.

Choć okazywanie fałszywej pewności siebie, kiedy wiemy, że nie uda się nam czegoś dobrze zrobić, nie jest rozsądne, to nadmierna skromność również się nam nie przysłuży. Jak pokazało badanie Schlenkera i Leary’ego, ludzie mają skłonność do karania osób skromnych, odrzucając je i wybierając te, które są pewne siebie. Skromność traktuje się jako zabezpieczenie się przed ewentualną porażką, próbę osłabienia ewentualnej krytyki. Jeśli ekspert nie ma zaufania do własnych umiejętności, to dlaczego miałby w nie uwierzyć ktoś inny?

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Aby przekonać innych o własnych umiejętnościach, wyrób sobie nawyk mówienia, że jesteś dobry w tym, co robisz – nie umniejszaj nigdy swoich najważniejszych kompetencji.

Oczywiście nie zawsze jest to łatwe. Aby z większą autentycznością okazywać pewność siebie, musisz najpierw sam być o tym przekonany. Zapytaj siebie: w czym jestem dobry? jaki uzyskałem dotąd najlepszy wynik? dlaczego powinienem kierować innymi? co wiem, czego inni nie wiedzą? Jeśli nie potrafisz udzielić odpowiedzi na te pytania, masz problem – jak wtedy mógłbyś przekonać innych o swoich kompetencjach, jeśli sam w nie nie wierzysz?

„Chwal się odważnie” – radził filozof Francis Bacon, ponieważ „zawsze coś z tego do ciebie przylgnie”. Jeśli chcesz mieć pewność, że twoje osiągnięcia zostaną zauważone i docenione, zastanów się, jak ciebie i twoje umiejętności postrzegają twój szef i współpracownicy. Czy uważasz, że dobrze oceniają twoje kompetencje i wiedzę? Jeśli nie, czy możesz wykazać większą pewność siebie w tym, co robisz? Nie musi to oznaczać chwalenia się przy każdej okazji; chodzi raczej o emanowanie optymizmem. Pokazując większą pewność siebie w odniesieniu do swoich umiejętności, zwiększasz szansę na to, że inni docenią twoje kompetencje i wkład pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Od czego zależy sukces zawodowy? »

Dlaczego lubię ludzi z niekonwencjonalnym CV 

Claudio Fernandez Araoz

Przyjęło się mówić, że sukces zawodowy zależy od doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności. Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci wiele się jednak zmieniło.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Jack Nasher

Profesor w Munich Business School, pracownik naukowy Stanford University oraz międzynarodowy doradca w dziedzinie negocjacji, psycholog biznesu. Członek Society of Personality and Social Psychology, kierownik praktyki w Association of Business Psychologists, prelegent na konferencjach TEDx, występuje jako mentalista w Magic Castle w Hollywood.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy