X
Następny artykuł dla ciebie

Potencjał i talent człowieka to jedno, jednak istotniejsze jest to, co z tym zrobi. Zespół badawczy Uniwersytetu SWPS filii w Sopocie przeanalizował cechy i kompetencje założycieli i CEO start‑upów, aby przekonać się, co stanowi o ich sile, i dlaczego firmy, którymi kierują, odnoszą sukcesy.

W świetle wyników badania Determinanty sukcesu CEO start‑upów okazuje się, że w początkowym okresie działania młodych firm najważniejszą rolę odgrywają ich założyciele. Właśnie ich wizja, motywacje i możliwości są kluczowymi elementami pierwszych sukcesów. CEO z reguły są młodzi, dynamiczni i zajmują się wieloma obszarami równocześnie. Nie załamują się niepowodzeniami – cechują ich upór, wytrwałość i pasja w dążeniu do długoterminowych celów. Są nastawieni na sukces i zdeterminowani, aby go osiągnąć, dlatego nie załamują się przeciwnościami losu lub niepowodzeniami, tylko prą do przodu. Są też konsekwentni, bardzo pracowici i systematyczni (zobacz ramkę Cechy CEO start‑upów).

Determinanty sukcesu

W badanej grupie CEO odnoszący sukcesy bardzo dużo oczekują od siebie samych. Są przekonani, że działania, które podejmują, przyniosą oczekiwane przez nich rezultaty – wierzą bowiem, że ich wiedza i kompetencje wystarczą, aby zrealizować nakreślone wcześniej scenariusze.

Często nie chodzi im tylko o sam biznes, ale o sprawę. Realizują misję, z reguły społeczną, która nakręca ich do działania. Stanowi też kompas, którym się kierują, podejmując kolejne wyzwania. Choć mają silną potrzebę niezależności, potrafią działać w zespole, zarażając innych swoim zaangażowaniem, oddaniem i uporem. Empatia i sympatia wobec ludzi w połączeniu z sumiennością, pracowitością, wytrwałością i pasją są determinantami ich sukcesu (zobacz ramkę Determinanty sukcesu).

Cechy CEO startupów

Siłą start‑upów są ludzie. Najnowszy raport fundacji Startup Poland pokazuje, że rodzimi CEO mają dość dobrze rozwinięte cechy, które ułatwiają osiąganie ponadprzeciętnych wyników. Co druga polska firma startująca w biznesie od razu decyduje się na sprzedaż usług lub produktów za granicą. Na tle przeciętnego polskiego przedsiębiorstwa to rewelacyjny wynik, bo według danych GUS zaledwie 5% małych lub średnich firm eksportuje towary, a tylko 1% świadczy poza krajem swoje usługi. Jak przystało na pokolenie 30–40‑latków zafascynowanych IT, największy odsetek start‑upów działa w sektorze nowych technologii. Wykorzystują one sztuczną inteligencję, internet rzeczy i analizę big data.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

O badaniu Determinanty sukcesu CEO start‑upów

W badaniach wzięło udział 91 osób – CEO start‑upów. Największą grupę stanowiły osoby w przedziale 30‑40 lat (49 osób). Kwestionariusze wypełniło 50 mężczyzn i 41 kobiet. 81,3% respondentów deklarowało wykształcenie wyższe (z czego 76% mężczyzn i 87,8% kobiet). Na potrzeby badań za miarę sukcesu start‑upów uznane zostały następujące wskaźniki: obiektywny (przychody oraz zatrudnienie uzyskiwane przez ostatnie sześć miesięcy funkcjonowania start‑upu wzrosło), subiektywny (CEO w badaniu musiał zadeklarować, że jego zdaniem start‑up osiągnął sukces).

Badanie zostało zaprojektowane i przeprowadzone przez Jolantę Kanię i Aleksandrę Chołody‑Trapp, absolwentki Uniwersytetu SWPS, filii w Sopocie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zostać wizjonerem? »

Nie musisz być CEO, żeby zostać wizjonerem 

Brook Manville , Ron Ashkenas

Tworzenie wizji jednoczących organizację to fundamentalna kompetencja liderów. Prosta, śmiała, inspirująca koncepcja może wywierać niemalże magiczny wpływ.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy