X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Być liderem dzięki innowacjom

Rick Lash  · 4 min

Być liderem dzięki innowacjom

Co łączy firmy General Electric (GE), Procter & Gamble (P&G) oraz IBM? Wszystkie trzy dbają o rozwój utalentowanych pracowników, przeznaczając niezbędne zasoby na inwestycje w rekrutację, wybierając i wspierając rozwój ludzi, którzy w przyszłości staną się ich liderami.

Nic więc dziwnego, że GE, P&G i IBM znalazły się na samym szczycie siódmej edycji rankingu spółek, które najbardziej sprzyjają rozwojowi przywództwa, Best Companies for Leadership (BCL). Nasze badanie jasno pokazuje, że podstawą przewagi konkurencyjnej jest silne przywództwo - 20 spółek, które zajmują najwyższe pozycje w rankingu BCL, pod względem zwrotu dla akcjonariuszy dalece wyprzedzają benchmark S&P 500.

Oprócz znakomitych wyników finansowych, czołówkę spółek z rankingu BCL łączy coś jeszcze. W erze intensywnej globalizacji, szybkich zmian demograficznych i rosnącego tempa postępu technologicznego, przedsiębiorstwa, które stwarzają najlepsze warunki dla rozwoju talentów, zdają sobie sprawę z wartości innowacji, wykorzystują je jako podstawę kultury korporacyjnej i precyzyjnie wykorzystują je do podnoszenia wydajności i wartości dla akcjonariuszy.

🔎 Stacjonarnie i online, w grupie lub indywidualnie, w tematach, które realnie cię interesują – od ciebie zależy jak ułożysz swoją ścieżkę rozwoju! Weź udział w innowacyjnym 𝒑𝒓𝒐𝒈𝒓𝒂𝒎𝒊𝒆 𝒔𝒛𝒌𝒐𝒍𝒆𝒏𝒊𝒐𝒘𝒚𝒎 dla liderów nowej normalności!

Chcę wiedzieć więcej >>

Które spółki zajmują pierwsze 20 pozycji na tej liście? Co roku widzimy tam niektóre znane marki, w tym GE (nr 1 przez ostatnie 3 lata), P&G (nr 2 w roku bieżącym i ubiegłym), McDonald's i Coca‑Cola. Niektóre z najciekawszych innowacji zrodziły się w firmach, które dopiero po raz pierwszy pojawiły się w rankingu BLC TOP 20. Poniższe przykłady zilustrują 5 praktyk, które może wdrożyć u siebie każda firma, by stworzyć kulturę innowacji.

Stwórz środowisko sprzyjające rozwojowi innowacji

Firmy z listy BCL inwestują w budowę środowiska, które pozwala na rozwój innowacji, jednocześnie zachęcając pracowników do podejmowania przemyślanych wyzwań. W Walmart (nr 8 na liście BLC) funkcjonuje grupa pod nazwą @WalmartLabs tworząca środowisko, które pozwala na testowanie nowych pomysłów. Podobnie jest w firmie Toyota (nr 11), która wspiera innowacje, nie wywierając jednocześnie zbyt wielkiej presji na wyniki finansowe w krótkim okresie.

Trwająca już od dziesięciu lat inwestycja Toyoty w pod‑markę Prius ostatecznie opłaciła się, wzmacniając reputację spółki jako szanowanego innowatora w dziedzinie produktu, jednocześnie pozwalając firmie na „zainkasowanie” premii pioniera na szybko rozwijającym się rynku pojazdów hybrydowych.

Dbaj o sprawność funkcjonowania spółki

W większości innowacyjnych organizacji, opisy stanowisk są dość elastyczne i mają płynne granice. Spółki te zdają sobie sprawę z tego, że role, jakie odgrywają ich pracownicy muszą być adaptowane do zmieniających się wymagań rynku. Na przykład spółka FedEx (nr 20) czynnie wspiera menedżerów, by mogli przenosić się i zdobywać doświadczenie w różnych działach firmy i móc tym samym zwiększyć swój potencjał adaptacyjny. Dow Chemical (nr 19) także wspiera mobilność pracowników, zarówno w ramach poszczególnych pionów, jak i oddziałów na świecie, tak by nauczyli się patrzeć na biznes z różnych perspektyw oraz nabyć samodzielności w myśleniu i rozwiązywaniu problemów.

Dając pracownikom przestrzeń, w której będą mogli rozwijać swój potencjał i wykorzystywać zainteresowania, firmy z listy BCL zyskują także pozycję silnego rywala na rynku talentów. Nasze badanie pokazało, że jeżeli chodzi o przyciąganie i zatrzymanie talentów w firmie, w porównaniu z konkurencją organizacje te o wiele rzadziej muszą odwoływać się do zachęt finansowych.

Poszerzaj perspektywy

Firmy z rankingu BCL dbają o to, by nowe pomysły miały szansę na rozkwit, niezależnie od tego, kto jest pomysłodawcą. Na przykład Unilever (nr 10) upublicznił niedawno informację o uruchomieniu programu Open Innovation Initiative wspierającego nowe pomysły w zakresie projektów i technologii, które będą wychodziły naprzeciw stojących przed firmą wyzwań w zakresie higieny, ochrony zdrowia i środowiska naturalnego. Dzięki temu modelowi otwartych innowacji firma wprowadziła na rynek Pureit, domowy filtr wody, który obecnie zapewnia dostęp do czystej wody pitnej już 30 milionom ludzi z krajów rozwijających się i z rynków wschodzących.

W kwietniu 2012 roku Unilever wykazał się zaangażowaniem w ideę otwartych innowacji prowadząc dwudziestoczterogodzinny hosting w dyskusji online, w ramach której ponad 2 tys. uczestników, liderów innowacji, pozostawiło 4 tys. komentarzy, odnosząc się do celów działalności spółki. W konkluzji do tej dyskusji prezes Unilever Paul Polman, który uczestniczył w całym wydarzeniu, stwierdził, że był zaskoczony bogactwem pomysłów, nowych sugestii i konstruktywnej krytyki.

Promuj i nagradzaj współpracę

Stereotyp wynalazcy, samotnego, ekscentrycznego naukowca, który prowadzi żmudne badania w zaciszu swojej pracowni, odbiega dalece od rzeczywistości – badania wykazały, że obecnie ogromna większość ważnych wynalazków jest owocem pracy zespołowej. Firmy z rankingu BLC nie tylko zatrudniają liderów innowacji, ale – co ważniejsze – również liderów, tworzących warunki, które ułatwiają rozwój innowacji poprzez zachęcanie, mierzenie i stymulowanie współpracy. W książce Imagine: How Creativity Works (Rusz głową: Jak działa kreatywność) autor Jonah Lehrer pisze, że pracownikom działu badawczo‑rozwojowego w 3M (nr 13 na liście BCL) pozwala się wykorzystać 15% czasu pracy, by w wybrany przez siebie sposób mogli zająć się badaniem nowych pomysłów. Mogą przeprowadzić burzę mózgów, grając w ping ponga, udać się na spacer albo leżeć na kanapie. Jedyna zasada, która tam obowiązuje, to wymóg podzielenia się z innymi swoimi spostrzeżeniami.

Świętowanie sukcesu i wyciąganie wniosków z niepowodzeń

Firmy z listy BCL dwukrotnie częściej świętują z okazji sukcesu innowacyjnego pomysłu a napotkane problemy traktują jako szanse do nauczenia się czegoś nowego i dalszego doskonalenia się. Okazywanie uznania innowatorom jest dla innych pracowników ważnym sygnałem, że innowacje są tym, co firma bardzo ceni. Pracownicy nie będą jednak skłonni do podejmowania ryzyka, które nierozerwalnie wiąże się z naturą innowacji, dopóki nie będą pewni, że ich kierownictwo dopuszcza pewien poziom niepowodzenia jako coś, czego w procesie wprowadzania innowacji uniknąć nie sposób.

W Dow Chemicals (nr 19) podejmowanie ryzyka spotyka się nie tylko z aprobatą, ale również z zachętą, gdyż pomaga to spółce zachować sprawność działania i wysoki poziom innowacyjności. Poddając ocenie swoich liderów, Dow patrzy nie tylko na takie wskaźniki jak wartość dla klienta, lecz również na to, czy owi liderzy są odważni w działaniu, otwarci na współpracę i stymulują innych do pracy zespołowej. Jak powiedział jeden z naszych znajomych z Dow: Jesteśmy w stanie zachować sprawność działania dzięki upodmiotowieniu innych. Nieustannie zachęcamy wszystkich do odważnych działań, wciąż zadając im pytania „co by było, gdyby?” albo „dlaczego nie?”. Stawiamy przed naszymi pracownikami wyzwania, by znajdować nowe rozwiązania i móc przekraczać kolejne granice.

Liderzy, którzy chcą dbać o rozwój innowacji, powinni odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. Czy w moim dążeniu do realizacji kolejnej wielkiej innowacji nie przeoczyłem mniejszych innowacji pośrednich, które mogłyby mieć ogromny wpływ na doświadczenia klienta albo wydajność pracowników?

  2. Czy przeznaczam mój wolny czas na poszerzanie wiedzy, zastanowienie się nad możliwymi trendami przyszłości albo uczenie się od innych? Czy moja koncentracja na wydajności i wynikach nie zsuwa na dalszy plan myślenia o innowacjach, które są jeszcze niepewne?

  3. Czy robię codziennie jedną rzecz, która wywołuje u mnie dreszcz niepewności? Ile czasu poświęcam na przełamywanie własnych ograniczeń i pracę na granicy posiadanych kompetencji, gdzie najprawdopodobniej można odkryć kolejne przełomowe innowacje?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zadbać o kreatywność twoją i twojej firmy »

Kreatywności można nauczyć 

Tomas Chamorro-Premuzic

Czy jesteś kreatywny? A może czasami brakuje ci inspiracji? W jaki sposób możesz nauczyć się kreatywności?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy