X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Błędy rekrutacyjne, czyli co robić, gdy zatrudni się niewłaściwą osobę

Liz Kislik  · 4 min

Błędy rekrutacyjne, czyli co robić, gdy zatrudni się niewłaściwą osobę

Czy zdarzyło się wam kiedyś zrekrutować kandydata, który miał odpowiednie kwalifikacje, przedstawił doskonałe referencje i jak burza przeszedł przez rozmowy kwalifikacyjne, jednak po zatrudnieniu okazał się źródłem nieoczekiwanych problemów?

Jeśli jeszcze się wam to nie przytrafiło, możecie uważać się za szczęściarzy, ponieważ zgodnie z często cytowanym badaniem jedynie 19% nowo zatrudnionych w pełni się sprawdza, a po upływie 18 miesięcy zatrudnienie 46% pracowników uważa się za błąd. Jeśli znaleźliście się w takiej sytuacji, musieliście zmierzyć się z dylematem, czy gorzej będzie utknąć w martwym punkcie z pracownikiem, który nie radzi sobie w pracy i szkodzi zespołowi, czy też otwarcie przyznać się do popełnienia poważnego błędu. Zwykle w takich sytuacjach zmiana jest mniej kosztowna niż trwanie w błędzie, a im szybciej się jej dokona, tym lepiej. Choć poradzenie sobie z zatrudnieniem niewłaściwej osoby nigdy nie będzie łatwe, wykonanie następujących kroków pomoże wam naprawić sytuację i przejść nad nią do porządku dziennego przy możliwie najmniejszych stratach dla każdej ze stron.

Przygotujcie się do trudnej rozmowy z nowym pracownikiem

Zamiast liczyć, że wszystko się ułoży, lub próbować odwlec konfrontację, szczere omówienie z nowym pracownikiem własnego niezadowolenia oraz jego problemów z wydajnością może otworzyć drogę do wspólnego rozwiązania problemu. Dzieląc się swoimi obawami i pytając pracownika o jego opinię, możecie odkryć przydatne alternatywne rozwiązania lub przynajmniej zrozumieć, na ile poważna w istocie jest sytuacja. Możecie zacząć, mówiąc na przykład: „Chciałbym porozmawiać o sytuacji z ostatnich kilku tygodni oraz o sprawach, z którymi sobie radzisz, jak również o obszarach, w których musisz coś zmienić”. Pamiętajcie, że nowy pracownik może dostrzegać te same problemy i być wdzięczny za szansę oczyszczenia atmosfery i wspólnego wypracowania rozwiązania.

Zarządzanie zespołami

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

Spróbujcie naprawić sytuację za pomocą informacji zwrotnej

Rekrutacja pracowników często przysparza nam problemów już po rozpoczęciu pracy przez nowo zatrudnioną osobę. Jeden z moich klientów zatrudnił pracownika na szeregowe stanowisko, kierując się jego zapałem, energią i przebojowością. Jednak w ciągu zaledwie kilku tygodni nowy pracownik zaczął zgłaszać zastrzeżenia, że praca nie jest na tyle ekscytująca i satysfakcjonująca, na ile się spodziewał. Zaczął też popełniać błędy wynikające z nieuwagi i wygłupiać się z innymi pracownikami. Jego przełożony przekazał mu delikatną informację zwrotną na temat jego zachowania, zadając liczne pytania dotyczące braku zadowolenia z pracy. Na szczęście prognozowany rozwój firmy i elastyczna struktura organizacji umożliwiły menedżerowi przeniesienie pracownika do innego działu, gdzie mógł podejmować bardziej ambitne zadania, które lepiej odpowiadały jego aspiracjom. Opracowaliśmy intensywny program szkoleniowy, aby zapewnić mu umiejętności potrzebne w nowej roli i umożliwić płynne przejście do nowych zadań. Nie zawsze to się sprawdza. U jednego z moich klientów nowa wiceprezes, która wywodziła się z innej branży, zobowiązała się do wzięcia pod uwagę napływających do niej informacji zwrotnych, ale nie rozumiała modelu biznesowego i najwyraźniej nie potrafiła lub nie chciała odpowiednio dostosować do nich swoich umiejętności fachowych, aby wyciągnąć wnioski z tych uwag. Należy ostrożnie stopniować zobowiązania – wiele osób nie chce „się poddać” w podbramkowych sytuacjach. Ale jeśli daje się pracownikowi obszerne informacje zwrotne i nie dostrzega niemalże od razu znacznych wysiłków osobistych oraz autentycznej poprawy w ciągu 3–6 miesięcy, to w pewnym momencie należy przygotować się do ograniczenia swoich strat.

Określcie bieżące i przyszłe koszty utrzymania błędnie zatrudnionego pracownika

Szukanie możliwości zatrudnienia w innym dziale firmy lub inwestowanie w stałe doskonalenie pracownika może jednak negatywnie wpływać na innych członków zespołu i na funkcjonowanie całej organizacji. W jednym przypadku menedżer wyższego szczebla, który wcześniej pracował w ogromnej spółce giełdowej, rozpoczął pracę u mojego klienta, w średniej wielkości firmie rodzinnej, mając tak nierealistyczne oczekiwania co do zasobów i autonomicznego podejmowania decyzji, że naraził pracodawcę na spore koszty. Nie przyjmował informacji zwrotnych, a powierzenie mu innej roli nie rozwiązałoby problemu.

W takich sytuacjach do kosztów zazwyczaj zalicza się mniejszą wydajność lub zwiększone koszty alternatywne, brak zaangażowania pracowników i możliwą rotację lub zaostrzenie się konfliktów między działami. Wyraźnym sygnałem są niedotrzymane terminy lub spadek jakości pracy. Mniej widoczną oznaką są dodatkowe spotkania przed zebraniami lub po nich – często w ten sposób współpracownicy próbują zrekompensować lub obejść działania nieradzącego sobie pracownika. Można porównać koszty tych zabiegów z kosztem zastąpienia i wdrożenia nowego kandydata.

Często nie uświadamiamy sobie skali negatywnego wpływu błędnie zatrudnionej osoby do czasu jej usunięcia. Tak było w przypadku jednego z moich klientów, który wielokrotnie dokonywał zmian w organizacji na przestrzeni kilku lat. Próbował w ten sposób znaleźć miejsce dla dyrektor, która zrobiła dobre pierwsze wrażenie, ale nie miała odpowiedniej wiedzy ani umiejętności, przez co opóźniała pracę, ograniczała innowacje i była źródłem fermentu pomiędzy współpracownikami. Dopiero kiedy została usunięta, reszta zespołu zaczęła odbudowywać mosty i z entuzjazmem podjęła się realizacji ciągnących się długi czas inicjatyw, proponując nowe kreatywne rozwiązania.

Przygotujcie się na odejście od typowego planu zwolnienia

Jeśli relacji nie da się uratować, należy szukać każdej okazji, aby przeprowadzić zmianę i zwolnienie w jak najbardziej płynny i taktowny sposób. Należy zacząć od zastanowienia się, czy możliwe jest wynegocjowanie planu korzystnego dla obydwu stron. Szczera rozmowa może dać błędnie zatrudnionej osobie większe poczucie osobistej kontroli, zapewniając wam również większe pole do manewru, aby otwarcie wspierać działania zespołu i szukać zastępstwa. Szczególnie jeśli pracownik wcześniej zgłaszał swój dyskomfort, można rozpocząć rozmowę, mówiąc na przykład: „Doceniam, że dzielisz się ze mną swoimi obawami, a ponieważ obecna sytuacja ma również negatywny wpływ na zespół, zastanawiam się, czy możemy wypracować rozwiązanie korzystne dla wszystkich”. Przed wykonaniem tego kroku należy skontaktować się z działem HR. Jeśli jednak chcecie przeprowadzić tę rozmowę bez przygotowania na nią pracownika, należy komunikować się w sposób bezpośredni i konkretny: „Jak już kilkukrotnie rozmawialiśmy, osoba na twoim stanowisku musi być w stanie skutecznie realizować te zadania i cele, a tobie się to nie udaje. Dlatego też, niestety, będziemy musieli rozwiązać twoją umowę o pracę z dniem… Oto, jak będzie wyglądał proces odejścia”.

Zaproponowanie odprawy i usług zwolnień monitorowanych (outplacementu) pokaże zarówno zwalnianej osobie, jak i jej współpracownikom, że działacie w dobrej wierze. Prawdą jest, że większość firm zapewnia odprawy lub usługi outplacementu jedynie pracownikom, którzy zasłużyli się długą i wierną pracą. Mimo to wzięcie przez organizację odpowiedzialności za błędną decyzję o zatrudnieniu pomaga wszystkim w rozwiązaniu tego problemu. Wyjątkiem byłaby sytuacja, w której pracownik nieprawdziwie przedstawiłby swoje umiejętności albo też prezentował problemy etyczne lub behawioralne.

Błędna decyzja o zatrudnieniu jest bolesna dla wszystkich stron, dlatego też powinniście dołożyć wszelkich starań, aby poznać przyczyny niepowodzenia i uniknąć powtórzenia błędu, szczególnie dlatego, że konieczne będzie zapewnienie sukcesu następcom. Jeśli podejmiecie celowe, ale szybkie działania w celu rozwiązania problemu, pracownik w dalszym ciągu będzie miał szanse na znalezienie innej pracy. Zaskarbi to jego wdzięczność za możliwość uratowania kariery i zwiększy wasze szanse na znalezienie kolejnej grupy nowych kandydatów na stanowisko.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak podejmować innowacyjne decyzje i odzyskać przewagę konkurencyjną? »

Skoro mamy tak duże bezrobocie, dlaczego tak trudno dziś znaleźć pracownika? 

Robert Morritz

Dlaczego, pomimo wysokich wskaźników bezrobocia, znalezienie utalentowanych pracowników stanowi problem?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Liz Kislik

Pomaga organizacjom w rozwiązywaniu największych wyzwań dotyczących efektywności organizacyjnej, zarządzania talentami i doskonalenia przywództwa przy jednoczesnym doskonaleniu przychodów i oszczędności kosztów

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy