Magazyn

Biznes w cyfrowych czasach
Najnowsze wydanie

Nr 190-191, grudzień 2018 - styczeń 2019

Biznes w cyfrowych czasach

Jeden z wizjonerów science fiction Arthur C. Clarke powiedział przed kilkoma dekadami, że każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii. Dziś, uczestnicząc na co dzień w dokonujących się przemianach w cyfrowej przestrzeni, trudno się z tym nie zgodzić. Świat wirtualny na każdym kroku przeplata się z tym rzeczywistym. Ale technologia i jej rozwój, poza szeregiem korzyści, jakie oferuje, niesie ze sobą również wiele zagrożeń, sprawiając, że nie możemy czuć się w 100% bezpieczni. Obecnie nie ma bowiem już żadnego sektora gospodarki, który nie korzystałby z cyfrowych systemów, a liczba przestępców działających w sieci rośnie z roku na rok. Jak się przed nimi bronić? Czy w ogóle jest to możliwe? W numerze ponadto odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: 

• Czy można zabezpieczyć się przed atakami hakerskimi? 

• Jak stworzyć inteligentny biznes na miarę Alibaby? 

• Na czym polega analityka relacji? 

• Jak przeprojektować procesy biznesowe, aby uwolnić potencjał współpracy między ludźmi i maszynami?

Lista artykułów

Nr 190-191, grudzień 2018 - styczeń 2019

Magazyn do słuchania

PREMIUM

Zachęcamy do wygodnego odsłuchania wersji audio wybranych artykułów z numeru 190-191.

Trendy

Czas na cyfrowe przyspieszenie

PREMIUM

Dzięki digitalizacji produkt krajowy brutto Polski notuje szybki wzrost. Może nam to umożliwić awans do grona najbardziej zaawansowanych cyfrowo gospodarek w Europie

Prosta ekonomika inteligencji maszynowej

Cyfrowa łączność miała zrewolucjonizować rynki i wszystko zmienić. Jednak większość ekonomistów nie uległa powszechnej euforii.

Jak technologia zmienia rynek pracy w Polsce

Postęp technologiczny sprawia, że charakter pracy zmienia się w coraz szybszym tempie. Efektem jest polaryzacja rynku pracy, co zwiększa nierówności dochodowe.

Co zmieniła chmura komputerowa w sektorze venture capital

Fundusze VC w gruncie rzeczy inwestują w „eksperymenty” przeprowadzane przez start-upy, a później zapewniają dalsze wsparcie.

Głębokie uczenie radykalnie odmieni nasze interakcje z technologią

PREMIUM

Choć szybkość i moc obliczeniowa komputerów rośnie nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat, nie potrafią wykonać nawet tego, z czym zwykły brzdąc radzi sobie bez żadnych problemów. Tak było jeszcze do niedawna.

Big data i uczenie maszynowe nie ocalą nas przed kolejnym kryzysem finansowym

Po dziesięciu latach od kryzysu finansowego rynki akcji osiągają coraz to nowe wyżyny, a poziomy zmienności maleją. Sektor finansowy korzysta z wielkich zbiorów danych oraz algorytmów, zachęcony osiągnięciami uczenia maszynowego. 

Chmura nad biznesem

Firmy w Polsce i na świecie zmieniają sposób, w jaki postrzegają komputerową chmurę. Dziś nie jest ona już wyłącznie częścią infrastruktury IT, staje się kluczowym elementem biznesu.

Jak technologia blockchain może pomóc zbudować lepsze relacje z klientami

PREMIUM

Technologia łańcucha bloków rodzi ważne następstwa dla działalności marketingowej i reklamowej. O technologii blockchain mówi się dużo i głośno, ale wiedza na jej temat jest powierzchowna. 

Ryzyko mobilne

Technologie mobilne na naszych oczach rewolucjonizują rzeczywistość. Są najbliższym i przez to często najwygodniejszym dla użytkowników interfejsem do cyfrowego świata. 

Elektromobilność bez zasilania

Transport jest obecnie trzecim sektorem, emitującym największą ilość dwutlenku węgla. Restrykcyjne normy emisyjne podwyższają koszt produkcji samochodów spalinowych oraz wywierają presję na producentów aut.

Okiem czytelnika

Cyfrowy bank, realne wsparcie

Nowoczesne banki mają coraz więcej narzędzi pozwalających firmom mierzyć się z wyzwaniami biznesowymi. Aby tworzyć te rozwiązania, muszą znać klientów i rozumieć trudności, z jakimi się zmagają. 

Jak to zrobiliśmy

Rozwój oparty na wartościach

PREMIUM

Co mają ze sobą wspólnego malowanie na asfalcie z pogryzionymi cenówkami i podpisywaniem słonia? Jak rozwijać nowe obszary biznesu, łącząc zarządzanie przez wartości z myśleniem projektowym?

Jak połączyć stabilność ze zwinnością

PREMIUM

O wyszukiwaniu, testowaniu i komercjalizowaniu niezagospodarowanych nisz rynkowych wokół podstawowej działalności firmy mówi Krzysztof Habowski, prezes RST Software Masters.

Punkt widzenia

Sprytna alternatywa

Wraz z postępującą cyfryzacją firm rośnie też rynek usług chmurowych. O tym, jak znaleźć na nim własną niszę i kreować usługi, kierując się przyjętymi wartościami, mówi Xavier Perret, wiceprezes zarządu i Chief Digital & Marketing Officer OVH.

Temat numeru

Koniec epoki cyfrowego bezpieczeństwa

PREMIUM

Żadne pieniądze wydane na zabezpieczenia nie dają gwarancji pełnej ochrony przed hakerami. Warto więc zastosować inne podejście.

Łańcuch bezpieczeństwa

PREMIUM

Nawet najdroższe systemy informatyczne nie uchronią firmy przed atakiem hakerskim, jeśli zaniedbamy inne ważne elementy.

W obronie cheddara

PREMIUM

Jedynym sposobem na zapewnienie firmie bezpieczeństwa jest zastąpienie systemów informatycznych manualnymi.

Na czym polega aktywna obrona i jak ją stosować

PREMIUM

Wokół zagadnień związanych z koncepcją aktywnej obrony narosło wiele niejasności. Dorothy Denning i Robert M. Lee przedstawiają główne założenia tej taktyki i wyjaśniają, dlaczego nie należy jej mylić z hakowaniem zwrotnym.

Cyberbezpieczeństwo w liczbach

PREMIUM

Dobra wiadomość jest taka, że firmy powstrzymują więcej ataków niż kiedykolwiek wcześniej. Jaki jest obecny stan bezpieczeństwa informatycznego?

Koncepcje

Alibaba a przyszłość biznesu

PREMIUM

Czego możemy się nauczyć od innowacyjnego cyfrowego giganta z Chin?

Marketing w cyfrowych czasach

PREMIUM

Zmiany rynkowe napędzane przez rozwój technologii cyfrowych stanowią dla działów marketingu zarówno ogromną szansę, jak i zagrożenie. Nowe narzędzia pozwalają na skuteczniejsze docieranie do grup docelowych.

Jak ludzie i sztuczna inteligencja łączą siły

PREMIUM

Przeprojektuj procesy biznesowe, aby uwolnić potencjał współpracy ludzi i maszyn.

Koniec hegemonii homo sapiens?

PREMIUM

Zjednoczeni z technologią informatyczną wkraczamy w okres transhumanistyczny, w którym maszyny i organizmy żywe będą zmierzać do integracji. 

Podręcznik taktyki dla pionierów druku 3D

PREMIUM

Poznaj modele biznesowe na potrzeby produkcji przyrostowej.

Analityka relacji dopiero w powijakach

PREMIUM

Siłą napędową każdej organizacji są ludzie, dlaczego więc tak często postrzega się pracowników n jako pozycje w arkuszu kalkulacyjnym lub wiersze danych w jednym z wielu programów używanych w firmie.

Zarządzanie sobą

Jak motywować się do pracy

PREMIUM

Cztery strategie motywowania samego siebie.

Sekcja specjalna

3xP w inwestycjach

Ostatnie problemy polskiego rynku kapitałowego to doskonała okazja, żeby porozmawiać o trzech "P" w inwestowaniu: przejrzystości, płynności i przewidywalności.

Stare i nowe pieniądze w bankowości prywatnej

Dzisiejsi klienci korzystający z usług bankowości prywatnej nie oczekują nadzwyczajnych zysków. Chcą, aby ich majątek – który gromadzili przed dwie, trzy dekady – za kilkanaście lat co najmniej utrzymał tę samą realną wartość co obecnie.

Raport: Fintech

Jak fintechy zmieniają instytucje finansowe

Gdy w 2008 roku kryzys zdemolował globalną gospodarkę, pojawiły się opinie, że rynki finansowe już nigdy nie będą takie same. To samo można powiedzieć o nowej sile jaką są fintechy. 

Platforma kredytowa plug & play dla banków

Od czerwca 2018 roku klienci polskich banków mogą zaciągać kredyty, nie wychodząc z domów. Cały proces - od weryfikacji tożsamości, przez wybór oferty, zawarcie umowy, do wypłaty środków - odbywa się szybko i wygodnie przez internet. Potrzebne są tylko smartfon i dowód osobisty.

Nadchodzi fintechowa rewolucja

Od pewnego czasu świat finansów - szczególnie tych małych, prywatnych - przeżywa prawdziwą rewolucję, a wszystko za sprawą wszechobecnej technologii. Za nią podążają przepisy prawa.

Globalny fintech wyznacza kierunki rozwoju

O rozwoju strategii opartej na trzech filarach opowiada Joanna Pieńkowska-Olczak, menedżer krajowy PayU w Polsce. Rozmawia Urszula Wysocka.

Sekcja specjalna

Ubezpieczenia szyte na miarę

Instytucje finansowe zaczęły szukać zastosowań dla nowych technologii już wiele lat temu. Dziś firmy z rynku ubezpieczeniowego również wykorzystują takie technologie, by lepiej ocenić ryzyko i przygotować lepszą ofertę dla klientów, a także stosować cyfrowe kanały sprzedaży.

Raport: Kobiety w biznesie

Siła mentoringu

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Mentorki wskazują drogę do celu

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou - przedstawiciela TOUS w Polsce.

Studium przypadku

Jak wykorzystać potencjał sprzedażowy internetu

PREMIUM

Operator komórkowy chce zwiększyć swoją sprzedaż w internecie, by zoptymalizować kanały sprzedażowe. Będzie musiał ocenić, co da lepsze efekty: spektakularne rozwiązanie marketingowe czy bardziej długofalowy proces zmian strukturalnych.

Jakub Bażela: lepsza jest świadoma ewolucja, a nie rewolucja

Najważniejsze pytanie, na jakie powinna sobie odpowiedzieć firma, brzmi: „Czy jesteśmy pewni, że proponowane rozwiązanie przyniesie oczekiwane rezultaty?”.

Jakub Filipowski: digitalizacja jest lub wkrótce będzie koniecznością

Firma Garamond mierzy się z wyzwaniem, przed jakim staje obecnie wiele organizacji starających się na nowo zdefiniować swoje procesy z myślą o epoce gospodarki cyfrowej. Wobec związanych z nią oczekiwań digitalizacja jest lub wkrótce będzie koniecznością. 

Refleksje

Trevor Noah

Dorastając w RPA w czasach apartheidu, nauczył się radzić sobie z niesprawiedliwością społeczną, wyśmiewając ją. Dziś ma 34 lata i wykorzystuje tę samą wrażliwość podczas występów na całym świecie oraz jako gospodarz programu satyrycznego The Daily Show.