Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-96-luty-2011-Biznes dla społeczeństwa

Nr 96, luty 2011

Biznes dla społeczeństwa

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Studium przypadku

Firmowa gwiazda czy „święta krowa”

Firmowa gwiazda czy „święta krowa”

Zofia Leśniewska 

W każdej firmie można znaleźć specjalistów i menedżerów, którzy jak nikt inny przyczynili się do rozwoju swoich organizacji. Przez lata byli jej głównymi filarami i najlepszą wizytówką w kontaktach z partnerami biznesowymi czy klientami. To od ich zaangażowania i pasji zależała realizacja wielu projektów, które przekładały się na rynkowe sukcesy ich firm. Stawali się jej najlepszymi ambasadorami.
Niestety, wiele wcześniejszych firmowych gwiazd, wraz z upływem czasu i ze zmieniającą się sytuacją rynkową, nie potrafiło odnaleźć się w nowych warunkach. Okazywało się też, że ich wcześniejsze sukcesy nie są obecnie już tak spektakularne, a ich kompetencje - tak cenne. Wielu szefów i dyrektorów HR zapewne wielokrotnie stawało przed dylematem, jak w takiej sytuacji postąpić.

»

Temat numeru

Jak prowadzić biznes społecznie użyteczny
Nowy sojusz na rzecz globalnych zmian

Nowy sojusz na rzecz globalnych zmian

| Valeria Budinich, Bill Drayton

Sektor organizacji społecznych, na który składają się miliony organizacji na całym świecie próbujących odpowiadać na poważne problemy społeczne, przez długi czas miał reputację nieefektywnego i borykającego się z brakami kadrowymi. Ale, zdaniem autorów artykułu związanych ze stowarzyszeniem Ashoka, w ciągu ostatnich trzydziestu lat rozrósł się i dojrzał. Obecnie organizacje społeczne przyciągają utalentowanych i kreatywnych liderów, a ich praca zmienia reguły gry w takich sektorach jak energia i opieka zdrowotna. Spółki nastawione na zysk mają dziś możliwość nawiązania współpracy z organizacjami społecznymi, by tworzyć nowe rynki i docierać do czterech miliardów ludzi, którzy nie należą do formalnej gospodarki światowej.

»
Wysokoenergetyczni przedsiębiorcy

Wysokoenergetyczni przedsiębiorcy

| Anne S. Habiby, Deirdre M. Coyle Jr.

Panuje powszechne przekonanie, że w krajach rozwijających się brakuje przedsiębiorców, a ta istniejąca ich garstka działa na bardzo małą skalę. Jednak w trakcie dwuletnich badań nad przedsiębiorczością
na rynkach wschodzących A. Habiby i D. Coyle, współzałożycielki wraz z M. Porterem organizacji AllWorld Network, odkryły setki przedsięwzięć o wysokim potencjale, przygotowanych do dynamicznego wzrostu. Wiele z nich pochodzi z zaskakujących miejsc, takich jak Republika Południowej Afryki, Arabia Saudyjska czy Jordania, a więc z gospodarek zdominowanych dyrektywami instytucji państwowych, dużymi grupami kapitałowymi i elitami społecznymi.
Przedsięwzięcia odkryte przez AllWorld Network wcale nie były mikroprzedsiębiorstwami. Do ich grona należy Bayt.com, czołowy internetowy serwis rekrutacyjny na Bliskim Wschodzie, z którego korzysta 4,5 miliona ludzi poszukujących pracy, oraz Airblue z Pakistanu, pierwszy przewoźnik lotniczy na świecie funkcjonujący według idei „biura bez papieru”. Te podmioty kreują nowe branże i wiele nowych miejsc oraz otwierają nowe rynki.
Analizując pod kątem wykształcenia i doświadczenia zawodowego profile przedsiębiorców stojących na czele tych firm, należy przyznać, że nie ustępują swoim odpowiednikom z Zachodu. Ale można dostrzec jedną zauważalną różnicę: przedsiębiorcy z rynków wschodzących zakładają o 25% więcej firm, ich przedsiębiorstwa mają większe szanse na utrzymanie się na rynku, a większość zakłada więcej niż jedną firmę.

»

Refleksje

Annie Lennox

Punkt widzenia

Najlepsze praktyki są dobre do czasu

Jak to zrobiłem

Gdy ryzyko wymyka się spod kontroli

Sekcja specjalna

Firma i społeczeństwo: wspólne tworzenie wartości

Artykuł

Inwestycje w świecie po recesji

Inwestycje w świecie po recesji

| Sage Newman, Courtney Rickert, Ross D. Schaap

Wydaje się, że w 2011 roku szanse na wzrost czekają na firmy wszędzie i nigdzie. Oficjalnie globalna recesja już się skończyła, ale jej skutki wciąż odczuwa wiele krajów. Rozeznanie w sytuacji utrudniają dodatkowo działania rządów i sprzeczne trendy ekonomiczne - praktycznie wszędzie ścierają się tendencje pozytywne i negatywne, po części dlatego że kraje stosują różne strategie radzenia sobie z kryzysem.
By ułatwić przedarcie się przez ten chaos informacyjny i uniknięcie pułapek, eksperci HBR przygotowali przewodnik dla inwestorów, który pomoże ustalić, gdzie można się spodziewać wzrostu, które rządy ułatwiają inwestowanie firmom zagranicznym, a które je utrudniają i w jakich sektorach gospodarki poszczególnych państw można znaleźć najatrakcyjniejsze szanse na rozwój. Na bazie przeprowadzonych analiz podzielono państwa na cztery grupy - od tych, w których ryzyko dla inwestorów jest najmniejsze,
do tych, w których jest ono najwyższe. Wśród sześciu krajów, w których zdecydowanie warto inwestować, wymieniono Polskę.

»
Negocjacje czy aukcja? Poradnik dla kupujących i sprzedających

Negocjacje czy aukcja? Poradnik dla kupujących i sprzedających

Jak najkorzystniej kupić i sprzedać produkt lub usługę? Czy wystawić na aukcję i zaakceptować najatrakcyjniejszą ofertę? Czy może odnaleźć wśród potencjalnych kupców najlepszego i zaprosić go na indywidualne negocjacje?
Popularność aukcji wyraźnie wzrosła wraz z rozwojem internetu, który ułatwił kontakt z ogromną rzeszą potencjalnych licytantów. Według profesora Subramaniana wadą aukcji jest powielanie schematu relacji zwycięzca - przegrany między kupującymi a sprzedającymi. Bardzo często lepsze wyniki można osiągnąć dzięki negocjacjom. Zanim zdecydujemy się na wybór procesu sprzedaży, powinniśmy dokładnie poznać profil kupujących, cechy produktu będącego przedmiotem transakcji i określić własne priorytety.
Jeśli uważamy, że nasza oferta zainteresuje dostateczną liczbę kupców, właściwym rozwiązaniem jest aukcja - o ile nie spodziewamy się zbyt dużego rozrzutu propozycji cenowych. Gdy różnica między dwiema najwyższymi cenami jest znaczna, korzyść sprzedającego z aukcji będzie mniejsza niż ta, której się spodziewał, tak jak to miało miejsce w przypadku sprzedaży Cable & Wireless America (CWA). Dla zwycięzcy aukcji kupiona firma miała niepowtarzalną strategiczną wartość. Przebił jednak cenę drugiego licytującego
niewielką kwotą i zapłacił za spółkę CWA znacznie mniej, niż wynosiła wartość dodatkowa wytworzona przez nią.

»
Kreatywność a rola lidera
Trendy, które mogą zmienić twój biznes. Nie przegap ich!
Gdy musisz natychmiast ciąć koszty

Debata redakcyjna

Kolejny zwrot w sferze IT

Kolejny zwrot w sferze IT

| , Nicholas G. Carr, Paweł Czajkowski , Witold B. Jankowski , Bogusława Matuszewska , Borys Stokalski , Marek Szydłowski

Redakcja "Harvard Business Review Polska" zaprosiła do debaty na temat zmian w sferze IT uznanych menedżerów oraz Nicholasa Carra.

»

Raport

Case

Komentarz

Firmowa gwiazda czy „święta krowa” - komentarz 1
Firmowa gwiazda czy „święta krowa” - komentarz 2
Firmowa gwiazda czy „święta krowa” - komentarz 3

Komentarz - raport

Budowanie inteligencji finansowej w organizacji
Ukryte źródła oszczędności w firmie

Agenda

Technologia: Przygotować się do wielkiej rewolucji w technologiach mobilnych
Agenda HBR na rok 2011
Makroekonomia: Poznać prawdziwe zasady działania gospodarki
Zarządzanie: Znaleźć obiektywne mierniki skuteczności „miękkiego” stylu przywództwa
Opieka zdrowotna: Ujawnić – i obniżyć – rzeczywiste koszty opieki zdrowotnej
Innowacje: Zaprojektować dom za 300 dolarów
Ekonomia behawioralna: Zrozumieć nieracjonalny lęk przed tym, co „nienaturalne”
Inwestycje: Znaleźć lepszy pakiet stymulacyjny dla amerykańskiej gospodarki
Medycyna: Upowszechniać szczepienia w biednych rejonach świata
Internet: Podnosić poziom jakości rozmów w internecie
Przywództwo: Opracować rygorystyczną metodę planowania sukcesji
Biznes globalny: Stworzyć globalną sieć reagowania na następny kryzys
Środowisko: Wpajać wartości młodym chińskim pracownikom
Podejmowanie decyzji: Pomóc organizacjom w rozwijaniu kompetencji decyzyjnych