X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Innowacyjne, elastyczne, architektoniczne – tak Dymitr Malcew mówi o zaprojektowanych dla MDD produktach. Ich powstanie jest efektem wieloetapowego procesu, w którym inspiracje pochodzą z różnych źródeł i łączą się we wspólny, nakierowany na oczekiwania odbiorcy nurt.

Partnerem materiału jest MDD.

Azjatyckie inspiracje

Pomysł

Singapur, w którym mieszka projektant, to esencja azjatyckiej dynamiki. Na styku kultur funkcjonuje społeczeństwo nastawione na rozwój, technologię i przyszłość. Szybkie tempo charakteryzuje każdy aspekt tutejszego życia zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Podziały te zresztą się zacierają, co znajduje odzwierciedlenie w architekturze i inwestycjach. – Granice pomiędzy pracą, domem, biurem czy hotelem zanikają – wyjaśnia Dymitr. – Nowo powstające hotele, nad którymi pracuję, prawie zawsze mają komponent coworkingu czy co‑livingu, a przestrzeń recepcyjna lub lobby tętnią życiem, płynnie przechodząc w publiczną przestrzeń miejską.

Azjatyckie inspiracje

Wysokie ceny azjatyckich nieruchomości oraz gęstość zabudowy ograniczają powierzchnie biur i hoteli. Na tym gruncie powstał – obserwowany globalnie, lecz w Azji zintensyfikowany szczególnie – trend nasycenia przestrzeni biurowych miejscami do pracy zespołowej, strefami spotkań i skupienia zamiast typowych stanowisk przypisanych do osoby.

Dymitr Malcew dużo podróżuje po Azji, czerpiąc inspiracje z bardzo różnych źródeł: od dynamicznych centrów biznesowych Hong Kongu i Jakarty po japońskie kamienne ogrody. Najnowsze kolekcje MDD: budki akustyczne Hana i Hako oraz Kaiva są bezpośrednim przełożeniem tych obserwacji i inspiracji na produkt użytkowy bez uciekania w dosłowność.

Azjatyckie inspiracje

Proces

W warstwie estetycznej paleta inspiracji jest szeroka. Ważne, aby każdy projekt miał swoją historię i tożsamość, wykraczającą poza typowo biurowy design. Dla Dymitra Malcewa to dynamiczny proces, a gotowy produkt jawi się jako strategia działania, a nie tylko mebel. Inspiracje konfrontowane są z realiami w trakcie tworzenia koncepcji i długich rozmów z odbiorcami. – Myślę, że czasy odizolowanego projektanta, dopieszczającego swoje dzieła w garażu, dawno minęły. Wszystkie produkty są odpowiedzią na potrzeby, które obserwuję podczas pracy i dialogu z klientami. To jedyna droga do tego, by wiedzieć, co jest dla nich ważne – wyjaśnia projektant.

Schemat ten w szczególny sposób sprawdził się w procesie powstawania budek akustycznych. – Takie produkty istnieją już na rynku. Przy okazji kilku projektów zauważyłem jednak, że często stoją samotnie pośrodku biura i nie są używane zbyt często. Przeprowadziłem sondę i okazało się, że jest to spowodowane „efektem akwarium” – stosowaniem budek jako szklanego boksu zupełnie wyrwanego z kontekstu – mówi Dymitr. – Tak narodził się koncept budki Hana. Jej forma zapewnia więcej prywatności wizualnej i akustycznej niż inne produkty na rynku, tworząc też pewnego rodzaju enklawę w przestrzeni biurowej.

Azjatyckie inspiracje

Ewolucja jest nieodłącznym elementem filozofii pracy Malcewa: ramy obowiązujące od początku to strategia, forma i funkcja oraz – przede wszystkim – idea, stanowiąca kręgosłup projektu. Te czynniki są niezmienną bazą. – Później bardziej redukuję elementy, niż dodaję. Eliminuję to, co zbędne, zostawiając esencję. Nie lubię przeprojektowanego czy przesadnie wystylizowanego designu – deklaruje projektant. Produkt w tym ujęciu staje się formą komunikacji, która musi być klarowna, by nie zakłócać interakcji użytkownika z przedmiotem.

Styl pracy i powyższe wytyczne stały się podstawą współpracy Dymitra Malcewa z zespołem MDD. W jej toku przetestowano różne rozwiązania techniczne i materiałowe, omówiono detale, przetestowano prototypy. To najciekawszy dla obu stron etap całego procesu, pozwalający zmaterializować idee z uwzględnieniem punktów widzenia osób wchodzących w skład doświadczonego zespołu. Komunikacja i współpraca pozwalają stworzyć ostateczny produkt zgodny z pierwotną ideą. Strona techniczno‑realizacyjna to najtrudniejsza, ale i najciekawsza część procesu. Nie widać jej na pierwszy rzut oka, co stanowi o jej jakości.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Produkt

Azjatyckie inspiracje

Wszystkie projekty Dymitra Malcewa łączy swoisty antropocentryzm. Budki akustyczne nie są, w przeciwieństwie do innych produktów na rynku, wyizolowanymi boksami. Umożliwiają projektowanie stref biura o bardzo różnych funkcjach. Mają przyciągać ludzi i kreować miejsce, podobnie jak budynki publiczne w przestrzeni miejskiej. Hana i Hako są różne w formie, co wpływa na ich przeznaczenie. Każda jest odpowiedzią na konkretny problem: brak prywatności lub deficyt miejsca wspierającego pracę zespołową.

Kaiva także buduje przestrzenie akustyczne, w mniejszej jednak skali. Celem Dymitra Malcewa nie było stworzenie kolejnej sofy, nie miałoby to bowiem większego sensu. Wyróżnikiem systemu jest możliwość tworzenia miejsc spotkań, dyskusji i współpracy bez wznoszenia trwałych ścian. Ścianki zintegrowane z siedziskami zapewniają komfort akustyczny, a modułowa konstrukcja pozwala tworzyć dowolne układy, zupełnie zmieniając sposób użytkowania mebla w zależności od przeznaczenia: samodzielnej pracy z laptopem lub kilkuosobowej burzy mózgów.

Azjatyckie inspiracje

Jak ludzie doświadczają przestrzeni? W jaki sposób zachowują się w konkretnych sytuacjach? Czego potrzebują? Jak wyposażenie biura może stymulować team‑spirit? Sednem projektów Dymitra Malcewa jest odpowiedź na tego typu pytania i wyeliminowanie wszystkiego, co zbędne.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co może pozytywnie wpłynąć na twój zespół? »

Jak efektywnie planować spotkania? 

Paul Axtell

Dlaczego większość spotkań pochłania mnóstwo czasu i energii, a nie przynosi zamierzonych efektów? Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest liczba osób w nich uczestniczących.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy