X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ambitni rodzice, czyli jak „bez bólu” wrócić do pracy

Avivah Wittenberg-Cox  · 4 min

Ambitni rodzice, czyli jak „bez bólu” wrócić do pracy

„Jestem niezmiernie wdzięczna za program powrotu do pracy dla młodych matek, który oferuje mój bank” – z entuzjazmem powiedziała mi kobieta, z którą rozmawiałam w trakcie konferencji, na której niedawno występowałam. „Skąd ta wdzięczność?”, spytałam. Sprawiała wrażenie skonsternowanej moim pytaniem. „Czy twoja firma nie oszczędza, przyjmując z powrotem wykwalifikowaną pracownicę, zamiast musieć ponownie rekrutować i szkolić nową?”, odparłam. „Czy nie jest to okazja, aby wykorzystać twój przykład jako wzorzec do naśladowania dla utalentowanych przyszłych rodziców, którzy będą po tobie pracować?”.

Choć nikt z nas nie naprawi systemu, w którym funkcjonujemy, możemy jednak nieco zmienić podejście do powracających do pracy młodych rodziców. Ważne, aby w tym celu skoncentrować się na trzech kwestiach: poczuciu własnej wartości, twoim szefie oraz kulturze firmy. Strategicznie zarządzając tymi obszarami, nie tylko znacznie ułatwisz sobie proces powrotu, lecz również pomożesz firmie w dostosowaniu się do realiów XXI w.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Wspólnie budujcie poczucie własnej wartości

Niewątpliwie już samo przerwanie pracy na okres od kilku tygodni do kilku lat może zakłócić poczucie własnej wartości. Nie licząc nieprzespanych nocy i przyśpieszonego kursu odpowiedzialności za nowo narodzone dziecko, młode matki niejednokrotnie mają poczucie, że wypadły z obiegu zawodowego. Często wydaje się im też, że wypadły z obiegu w życiu.

Im bardziej intensywna i szybka jest kultura ich pracy, tym silniejsze mają przeświadczenie, że pędzą w odwrotnym kierunku, tracąc swoje znaczenie. Nie pozwól sobie, aby w to uwierzyć. Istnieje wiele dróg rozwoju kariery. Pierwszym kluczowym krokiem powinno być wspólne uzgodnienie twoich i partnera celów kariery.

Pary, w których obie strony pragną się rozwijać zawodowo, muszą opracować nadrzędną wizję wspólnego życia, której elementem będą dwa wzajemnie wspierające się plany kariery. Pragnienie zarządzania dwoma niezależnymi ścieżkami rozwoju może skończyć się rywalizacją, a nie współpracą, co doprowadzi do obniżenia poczucia własnej wartości. Nie przysłuży się również relacjom.

Rozmowy, jakie musicie wspólnie przeprowadzić, powinny obejmować trzy elementy:

  • Rodzicielstwo: Jakim rodzicem pragnie być każde z was? Biorącym na siebie gros obowiązków, wspierającym czy równorzędnym? Choć może się to wydawać oczywiste, większość ludzi przyjmuje założenia, biorąc pod uwagę wzorce wyniesione z domu lub kręgu społecznego. Określcie to razem w jasny sposób. Od tego zależy wasza wspólna przyszłość.

  • Kariera: Na jakim rozwoju kariery zależy każdemu z was? Jakie macie cele krótko-, średnio- i długoterminowe? Jak się przedstawia schemat rozwoju waszych karier na kolejne 10 lat? Przygotujcie się na długi marsz. Dzięki odpowiedniemu planowi może się to wam udać, choć niekoniecznie od razu i w tym samym czasie.

  • Opieka: Jak wygląda twoja sieć wsparcia? Kto będzie ci pomagać? Jaki masz plan B i C? Czy możesz polegać na rodzinie, znajomych, opiekunkach? Pamiętaj, że – jak mówi afrykańskie przysłowie – potrzeba całej wioski, żeby wychować dziecko. Bez pomocy trudno wam będzie przez to przejść. Poproście o nią, zaplanujcie ją i wpiszcie w swoje plany. A następnie wspólnie nią zarządzajcie.

Zbyt wielu wracających do pracy rodziców popełnia błąd, łącząc perfekcjonizm z niecierpliwością. Chcą osiągnąć zbyt wiele i doskonale się sprawdzać we wszystkich wymiarach – będąc doskonałymi pracownikami, cudownymi rodzicami i wspaniałymi partnerami. To jednak, niemal zawsze, prosta droga do wypalenia. Zapomnij o perfekcjonizmie. Rozluźnij się, odetchnij głęboko i przygotuj się do udziału w maratonie, a nie sprincie.

Porozmawiaj z szefem i zadbaj o to, czego potrzebujesz

Kiedy przygotujesz plan i omówisz go z partnerem, zastanów się, jak porozmawiać o tym z szefem. Dla większości osób zarządzających szukanie rozwiązań, jak zrównoważyć opiekę nad dzieckiem z ambicjami zawodowymi inteligentnych kobiet, nie będzie łatwym zadaniem. Choć postępowych miejsc pracy przybywa, to jednak na tobie będzie spoczywać odpowiedzialność za zarządzanie tym procesem.

Niektórzy menedżerowie, mając jak najlepsze intencje, mogą tworzyć wyobrażenia na temat rodziców wracających do pracy, starając się oszczędzić im bardziej wymagających zadań. Dla odmiany inni będą chcieli sprawdzić, czy nadal masz ambicje i zaproponują ci awans. Tak czy inaczej musisz nadal pracować nad swoją karierą i jasno zabiegać o role lub awanse, których oczekujesz – lub na których ci zależy. Nie oczekuj, że twój szef zrozumie, co ci chodzi po głowie, lub rozwiąże pojawiające się problemy. Określ tempo, na którym ci zależy, plan i sposób jego realizacji. A następnie regularnie prezentuj postępy.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Pamiętaj: bez względu na reakcję szefa nie okazuj wdzięczności. Pamiętaj, że kobiety stanowią niemalże 60% absolwentów wyższych uczelni i co najmniej połowę dostępnej puli talentów w większości firm. Pomóż więc swojemu szefowi nauczyć się zarządzać tobą w lepszy sposób. Jeśli natomiast jesteś mężczyzną, uświadom sobie, że tworzysz wzorzec godny naśladowania, dzięki któremu będzie możliwe wyrównanie szans między mężczyznami a kobietami. Edukuj starszych kolegów, tłumacząc im swoje podejście oraz elastyczność, którą zapewnia technologia.

Zrozum kulturę firmy, w której pracujesz, i dotrzymuj jej kroku

Systemy i kultury współczesnych firm nadal domyślnie zakładają pełną dostępność, awans wyłącznie w płaszczyźnie pionowej i linearne ścieżki kariery. Taka jest norma. To, co się w niej nie mieści – w tym 86% kobiet w wieku 40‑44 lat, które są matkami – stanowi odchylenie, które firmy niechętnie przyjmują do wiadomości.

Niektóre firmy mają wypracowane zasady, nie zawsze jednak są one chętnie stosowane przez menedżerów. Poznaj reguły obowiązujące w twojej firmie. Jeśli nie są jasne, zasięgnij porady współpracowników, którzy mają dzieci.

Często bywa, że pomimo obowiązujących zasad zwyczaje wcześniejszego pokolenia wyznaczają sposób działania menedżerów. Dwie trzecie mężczyzn byłoby gotowych skorzystać z urlopu tacierzyńskiego, gdyby mieli pewność, że nie odbije się to negatywnie na ich karierze. Ale czasy się szybko zmieniają. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety muszą budować zmianę, na której wszystkim zależy.

Dlatego też umów się ze swoim partnerem lub partnerką, porozmawiaj z szefem, załóż buty maratończyka i świadomie zarządzaj swoim życiem zarówno prywatnym, jak i zawodowym.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak pogodzić życie rodzinne z zawodowym? »

7 sposobów, dzięki którym pracujący rodzice mogą udoskonalić swoją karierę, rodzinę i siebie 

Daisy Wademan Dowling

Nie możemy zwiększyć liczby godzin w ciągu dnia ani ograniczyć list rzeczy, jakie mamy do zrobienia – ale możemy wybrać na czym się skupimy.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy