X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Akceleratory biznesu w Polsce – czy warto z nimi współpracować?

Krzysztof Grabowski PL  · 3 min

Akceleratory biznesu w Polsce – czy warto z nimi współpracować?

Ekosystem start‑upów w Polsce ma się dobrze i ciągle ewoluuje. W związku z tym pojawia się coraz więcej nowych możliwości dla osób planujących stworzenie własnego przedsiębiorstwa. Wystarczy mieć dobry pomysł – wszystkie inne bariery, takie jak brak wiedzy stricte biznesowej czy też problem z finansowaniem, stały się mniej znaczące. W ich ominięciu mogą pomóc na przykład akceleratory biznesu.

W naszym kraju kwitnie moda na start‑upy. Nawet brytyjska para książęca mogła się o tym przekonać. Podczas swojej wizyty w Polsce odwiedzili serce polskiego środowiska startupowego – The Heart Warsaw, na co dzień zajmujące się wsparciem korporacji w pozyskiwaniu technologicznych rozwiązań oferowanych przez młode przedsiębiorstwa.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Dla biznesu znajdującego się w zalążkowym stadium otworzyły się nowe drogi, a jedną z nich są akceleratory biznesu – instytucje wspomagające przedsiębiorców w skalowaniu ich pomysłów.

Pomysł = start

Idea nowego produktu czy usługi, a następnie wykorzystanie ich do stworzenia dobrze prosperującej firmy to marzenie wielu. Aaron Patzer, CEO Mint.com, twierdzi, że aby stać się prawdziwym przedsiębiorcą, należy rozwiązać realny problem. Nasuwa się pytanie: czy to rzeczywiście wystarczy?

Z pewnością jest to bardzo ważny punkt w podróży do realizacji własnego pomysłu, jednak bez konkretnych umiejętności biznesowych, które na początku – z powodu braku doświadczenia – są często znikome, rozwiązanie jedynie wspomnianego problemu może doprowadzić do upadku nawet najbardziej innowacyjnego produktu. W przypadku, gdy mamy naprawdę ciekawy projekt, a nasza wiedza o procesach w organizacji, sprzedaży czy marketingu jest relatywnie mała, warto poszukać wsparcia.

Akceleratory biznesu – doping dla wizjonerów

Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest udział w programach akceleracyjnych, gdzie oferowane jest wsparcie w postaci eksperckiej wiedzy służącej przygotowaniu do prowadzenia własnej działalności gospodarczej czy też pomocy w opracowaniu modelu biznesowego. Uczestnicy takich programów wymieniają się wiedzą, dopracowują wspólnie swoje koncepcje. Wartością jest możliwość zdobycia umiejętności z wielu obszarów powiązanych bezpośrednio z biznesem.

ZAPEWNIJ ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ SWOJEJ FIRMIE! »

Budować, pożyczyć czy kupić? 

Jak zbudować stabilną firmę?
To jedno z najtrudniejszych pytań w biznesie. Zła odpowiedź może zniszczyć Twoją firmę. Dobra – zapewni sukces!
Nie zgaduj, sięgnij po przełomową książkę mistrzów strategii i już teraz wykorzystaj model Buduj-Pożyczaj-Kupuj. 

Akceleratory dają również szansę pozyskania kapitału na rozwój działalności początkującego przedsiębiorstwa. W zależności od tego, z jakiej wielkości akceleratorem przyjdzie nam współpracować, różnej wartości grantu możemy oczekiwać. Od tych najbardziej prestiżowych, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych czy też Wielkiej Brytanii, start‑up o bardzo wysokim potencjale może liczyć nawet na kilkaset tysięcy dolarów wsparcia. Poza tym z akceleratorami biznesu ściśle związane są fundusze venture capital, wobec czego perspektywiczne inwestycje nie są pozostawione same sobie.

Polski rynek programów akceleracyjnych

Popularność start‑upów sprawiła, że liczba akceleratorów dostępnych w naszym kraju wzrosła. Jednym z ciekawszych projektów jest program „Ready to go”, oferowany przez AIP Business Link, dzięki któremu początkujące przedsiębiorstwa mają możliwość wyjazdu do Doliny Krzemowej, Szanghaju, Londynu i Tel‑Awiwu w celu odbycia 7–14‑dniowej akceleracji. Business Link odpowiada również za Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości działające przy uczelniach, obecne w największych miastach w Polsce już od ponad 10 lat.

Wsparcie dla początkujących przedsiębiorców zapewniają również jednostki rządowe. Ważną inicjatywą jest program ScaleUP organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach tego działania zostały wybrane akceleratory odpowiedzialne za pomoc w rozwoju start‑upów z różnych branż. Na to przedsięwzięcie przeznaczono ponad 58 mln zł. Wybrano 10 podmiotów, których celem jest rzetelne rozdysponowanie środków i pomoc w skalowaniu biznesu młodym przedsiębiorstwom.

Swoją szansę na rodzimym rynku innowacji zauważyli również branżowi giganci. Cykliczne programy akceleracyjne oferują między innymi Orange i T‑Mobile. Ich projekty, czyli Hub:raum oraz Orange Fab są przeznaczone dla firm działających w branży nowych technologii.

Czy wiesz, jak promować i sprzedawać zwycięskie innowacje? »

Przewodnik biznesowy: Sprzedaż i marketing innowacji 

Czy wiesz, jak promować i sprzedawać zwycięskie innowacje? Aby innowacja odniosła sukces, innowatorzy muszą potrafić sprzedać to, co wykreowali. Inaczej nawet najbardziej spektakularny produkt czy przełomowa usługa poniesie klęskę – tak jak według badań dzieje się z większością innowacji. Spraw, by ta stworzona przez ciebie nie podzieliła ich losu!

Czy rzeczywiście warto?

Na potwierdzenie tezy, że warto brać udział w programach akceleracyjnych, wystarczy przywołać te podmioty, które skorzystały z ich pomocy i dziś cieszą się dużą popularnością. Dropbox czy Airbnb – swojego czasu start‑upy, które współpracowały z jednym z największych i najstarszych akceleratorów na świecie, czyli Y Combinator, dzisiaj osiągają sukcesy. Ciężko zweryfikować, czy bez pomocy na starcie te przedsiębiorstwa byłyby w stanie tak sprawnie funkcjonować, z pewnością jednak współpraca z akceleratorem wyszła im na dobre.

Bazując na tych przykładach, należy wyrzucić myślenie o tym, że z dobrym pomysłem podołamy sami. Najlepsze biznesy nie powstają tylko dzięki idei – w ich skład wchodzą też odpowiedni ludzie, wiedza. Czasem na początku może tego zabraknąć, dlatego najlepszą drogą jest po prostu sięgnięcie po wsparcie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym jest metoda „szczupłego start‑upu”? »

Jak szczupły start-up może odmienić świat biznesu 

Popularne w ostatnich latach podejście do zakładania firm zostało nazwane metodą szczupłego start-upu. Metodologia ta wypiera stare sposoby działania.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy