Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jak dopasować faktoring do potrzeb małej firmy?

· · 2 min
Jak dopasować faktoring do potrzeb małej firmy?

Mali przedsiębiorcy każdego dnia muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Utrzymanie się na rynku często zależy od sprawnego finansowania firmy, dlatego to właśnie najmniejsze podmioty coraz częściej sięgają po faktoring.

Faktoring, czyli zewnętrzne finansowanie faktur, często kojarzony jest z wygodą, na którą mogą sobie pozwolić tylko najwięksi i najbogatsi. Tymczasem sprawdza się on także w małych firmach, które dzięki takiemu rozwiązaniu nie muszą się martwić o płynność finansową.

Faktoring dla małych firm zyskuje na popularności, co potwierdzają statystyki. Polski Związek Faktorów, który zrzesza podmioty świadczące usługi faktoringowe, obliczył, że w 2019 roku po tę formę finansowania sięgnęło 18 tys. firm, głównie małych i średnich. Przedsiębiorcy przekazali wówczas faktorom ponad 12 mln faktur. Dla porównania – w 2017 roku chętnych do skorzystania z faktoringu było niespełna 17 tys.[1]

Faktoring dla małych firm – jak to działa?

Mikrofaktoring, czyli faktoring dla małych firm, zapewnia przedsiębiorcom stały dostęp do pieniędzy, które otrzymują oni jeszcze zanim kontrahent zapłaci fakturę. Jak to działa? Przedsiębiorstwo (faktorant) przekazuje firmie faktoringowej (faktorowi) faktury sprzedażowe, które faktor opłaca nawet w ciągu jednego dnia. Takie rozwiązanie zapewnia środki, na które bez faktoringu trzeba by czekać 30 lub nawet 60 dni. Efekt? Przedsiębiorstwo zyskuje płynność finansową, a pieniądze od faktora pozwalają mu wywiązać się z własnych zobowiązań lub pomyśleć o inwestycjach.

Korzyści płynące z mikrofaktoringu

  • Płynność finansowa

Faktoring dla małych firm to gwarancja zachowania płynności finansowej. Takie rozwiązanie sprawdzi się, gdy przedsiębiorstwo wystawia faktury z 30- lub 60‑dniowym terminem płatności. Otrzymane od faktora środki pozwolą opłacić w terminie zobowiązania wobec klientów, urzędu skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Poza tym rozwijająca się firma nie musi wówczas wstrzymywać inwestycji, ponieważ pieniądze otrzymuje nawet w dniu przekazania faktorowi faktury.

  • Nie generuje wzrostu zadłużenia

Mikrofaktoring to korzystna alternatywa dla kredytów, bowiem ta forma finansowania nie przyczynia się do wzrostu zadłużenia firmy. Wręcz przeciwnie – przedsiębiorca korzysta z pieniędzy już przez siebie zarobionych. Ich szybsza wypłata pozwoli małym firmom rozwinąć skrzydła i zainwestować. Dodatkowym plusem są ograniczone do minimum formalności.

Jeżeli jednak w przyszłości firma zdecydowałaby się na kredyt, faktoring nie stoi na przeszkodzie – korzystanie z takich usług nie obniża zdolności kredytowej.

  • Elastyczne warunki

Inną ważną zaletą mikrofaktoringu jest możliwość negocjowania elastycznych, dostosowanych do sytuacji w firmie warunków umowy z faktorem. Pozwolą one uwzględnić charakter branży, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo, liczbę faktur i zakres działalności. Z usług faktoringowych można skorzystać bez względu na to, czy firma wystawia jedną czy dziesięć faktur miesięcznie – ograniczenia nie obowiązują w żadną stronę.

  • Dobry wizerunek firmy

Przedsiębiorstwo sięgające po faktoring dla małych firm może na tym zyskać nie tylko finansowo, ale także wizerunkowo. W jaki sposób? Dzięki stałemu dostępowi do pieniędzy i dbałości o płynność finansową zyska w oczach kontrahentów jako podmiot, który rzetelnie wywiązuje się ze zobowiązań.

  • Oszczędność czasu

Przedsiębiorcy zyskują czas dzięki aplikacji mobilnej, która gromadzi informacje o przekazanych do sfinansowania fakturach. Co więcej, faktury można przekazać do opłacenia przez internet – w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca.

Dodatkowym walorem mikrofaktoringu jest poprawa bezpieczeństwa transakcji. Może on uchronić małego przedsiębiorcę przed oszustami podatkowymi i wspomóc go podczas weryfikacji wiarygodności partnerów biznesowych.

[1] Polski Związek Faktorów, Ponad 18 tys. firm w Polsce korzysta z faktoringu, http://faktoring.pl/wp‑content/uploads/2020/01/PZF_inf_pr_2019.pdf