X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

9 rzeczy, które ludzie sukcesu robią inaczej

Heidi Grant Halvorson  · 5 min

9 rzeczy, które ludzie sukcesu robią inaczej

Dlaczego udało ci się tak dobrze zrealizować niektóre ze swoich celów, a inne nie? Wiedz, że nie ty jeden stawiasz sobie to pytanie.

Okazuje się, że nawet genialni i bardzo spełnieni ludzie są bezradni, kiedy przychodzi im stwierdzić, co było źródłem ich sukcesu lub porażki. Odpowiedź, która nasuwa się samoistnie – czyli, że urodziliśmy się obdarzeni określonymi predyspozycjami – jest tak naprawdę tylko małym elementem całej układanki. W rzeczywistości dziesiątki lat badań nad fenomenem osiągania sukcesu sugerują, że ludzie, którym się powodzi, realizują swoje cele nie tylko z tego powodu, że są, jacy są, ale również dlatego że robią to, co robią.

Wyznaczaj konkretne cele

Stawiając sobie cel, staraj się, by był on możliwie konkretny. „Zrzucić 3 kilo” to lepszy cel niż „trochę schudnąć”, gdyż wyraźnie pokazuje na czym polega sukces.

Kiedy wiesz dokładnie, czego chcesz, utrzymujesz swoją motywację na wysokim poziomie, aż wreszcie ten cel osiągniesz. Pomyśl także o tym, jakie konkretne działania trzeba podjąć, by osiągnąć ten cel. Samo postanowienie, że będziemy „mniej jedli” albo „więcej spali” jest zbyt nieostre – stawiaj cele konkretne i jednoznaczne. „W tygodniu będę się kładł spać o 22:00” nie pozostawia żadnych wątpliwości odnośnie tego, co trzeba zrobić i ułatwia weryfikację.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Wykorzystuj każdą nadarzającą się szansę

Biorąc pod uwagę, jak bardzo wszyscy jesteśmy zajęci i jak wiele celów staramy się realizować jednocześnie, nic dziwnego, że wciąż marnujemy pojawiające się możliwości pracy nad ich realizacją – zwyczajnie ich nie dostrzegamy. Czy naprawdę nie miałeś dziś czasu, żeby poćwiczyć? Nie miałaś ani chwili, by oddzwonić?

Praca nad realizacją celów oznacza wykorzystywane okazji, zanim te wyślizgną nam się z rąk. Aby wykorzystać wolną chwilę, z wyprzedzeniem określ, kiedy i gdzie będziesz podejmował każde działania, które chcesz podjąć. Bądź możliwie konkretny (np. „W poniedziałki, środy i piątki będę ćwiczyć przez 30 minut przed pójściem do pracy”). Badania pokazują, że tego rodzaju planowanie sprawi, iż mózg wykryje i wykorzysta taką możliwość, kiedy ta się pojawi, zwiększając szanse na sukces nawet o 300%.

Pamiętaj, ile dokładnie pozostało jeszcze do zrobienia

Osiągnięcie jakiegokolwiek celu wymaga również rzetelnego i systematycznego monitorowania postępów – jeżeli nie przez innych to samodzielnie. Jeżeli nie wiesz, jak ci idzie, możesz odpowiednio dostosować swoje zachowania lub strategie. Często sprawdzaj swoje postępy – raz w tygodniu a nawet codziennie, w zależności od obranego celu.

Bądź optymistą, który twardo stąpa po ziemi

Wyznaczając cel, staraj się za wszelką cenę zaangażować w to mnóstwo pozytywnego myślenia. Wiara we własne możliwości odniesienia sukcesu jest bardzo przydatna, pozwala wskrzesić i podtrzymać motywację.

Niezależnie od tego, co robisz, nigdy nie wolno jednak lekceważyć trudności, jakie będą stały na drodze realizacji zadania. Większość celów, do których warto dążyć, wymaga czasu, planowania, wysiłku i wytrwałości. Badania pokazują, że samo myślenie o różnych rzeczach przychodzi nam stosunkowo łatwo i raczej nie pomaga nam w przygotowaniach do dalszej podróży, co znacznie zwiększa możliwości niepowodzenia.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Skoncentruj się na tym, by być coraz lepszym, a nie tylko dobrym

Ważna jest wiara we własną zdolność do realizacji celów, ale równie ważna jest wiara w to, że możemy w sobie tę zdolność rozwinąć.

Często uważa się, że inteligencja, osobowość czy sprawność fizyczna dane są nam raz na zawsze – że niezależnie, co zrobimy, nie można nic poprawić. W rezultacie koncentrujemy się na celach, które polegają jedynie na udowadnianiu sobie tego, że jesteśmy w czymś dobrzy, zamiast rozwijać się pod kątem nabywania nowych umiejętności. Na szczęście prowadzone od dziesięcioleci badania dowodzą, że przekonanie o niezmienności posiadanych zdolności jest z gruntu fałszywe – wszystkie zdolności można kształtować. Uznanie faktu, że można się zmienić, umożliwi ci podejmowanie lepszych decyzji i pełniejsze wykorzystanie własnego potencjału. Ludzie, których cele polegają na doskonaleniu się, a nie jedynie na byciu w czymś dobrym, podchodzą do trudności ze spokojem i w równym stopniu cieszą się podróżą co miejscem przeznaczenia.

Trzeba mieć charakter

Przez charakter rozumiem chęć do angażowanie się w realizację dalekosiężnych planów oraz nie uleganie przeciwnościom. Badania pokazują, że ludzie z charakterem są lepiej wykształceni i mają wyższą średnią ocen na uczelni. Charakter decyduje o tym, którzy kadeci wytrzymają pierwszy trudny rok w West Point. Charakter decyduje nawet o tym, do którego etapu dojdą uczestnicy Scripps National Spelling Bee, konkursu oceniającego umiejętności literowania z pamięci.

Jeżeli obecnie nie wyróżniasz się szczególnie silnym charakterem, informacja o tym, że możesz coś z tym zrobić, to znakomita wiadomość. Ludzie, którym brakuje charakteru najczęściej uważają, że nie posiadają wrodzonych zdolności, którymi obdarzeni są ludzie sukcesu. Jeżeli myślisz podobnie… no cóż, nie można tego powiedzieć łagodniej – mylisz się. Jak już wcześniej wspominałam, wysiłek, planowanie, upór i dobre strategie są tym, co się naprawdę liczy, żeby odnieść sukces. Zrozumienie tego nie tylko pomoże ci w lepszym zrozumieniu siebie i własnych celów, ale także w dokonywaniu cudów, jeżeli chodzi o kształtowanie własnego charakteru.

Ćwicz mięsień silnej woli

„Mięsień” silnej woli działa jak inne mięśnie w organizmie – kiedy nie jest używany, z czasem słabnie. Kiedy jednak ćwiczysz go regularnie, dobrze go wykorzystując, będzie się wzmacniał i ułatwi ci realizację postawionych celów.

Aby ćwiczyć siłę woli, wybierz jakieś trudne zadanie, które wymaga od ciebie poświęcenia, na które tak naprawdę nie masz ochoty. Przestać jeść rzeczy zawierające dużą ilość tłuszczu, zacznij robić 100 przysiadów dziennie, prostuj się, kiedy przyłapiesz się na garbieniu, spróbuj nauczyć się czegoś nowego. Kiedy zauważysz, że chcesz się poddać, zrezygnować albo zwyczajnie nie masz na to ochoty – nie ulegaj słabości. Zacznij od jednej czynności i stwórz plan, jak będziesz sobie radził z problemami, kiedy się pojawią („jeżeli będę miał wielką ochotę na chipsa, zjem kawałek suszonego owocu”). Na początku będzie trudno, ale z czasem zrobi się łatwiej i o to właśnie chodzi. Wraz ze wzrostem swojej siły, możesz podejmować więcej wyzwań i intensyfikować ćwiczenia z samokontroli.

Nie kuś losu

Nie ważne jak silny jest twój mięsień silnej woli, ważne, by zawsze pamiętać, że ma ona swoje granice. Jeżeli go przeciążysz na jakiś czas stracisz energię.

Jeśli to możliwe, nie próbuj podejmować się dwóch trudnych zadań jednocześnie (np. rzucić palenie i przejść na dietę). Nie wystawiaj się sam na ryzyko – wiele osób ma zbyt wielkie zaufanie do swojej odporności na pokusy i w rezultacie doprowadzają do sytuacji, w których aż się od nich roi. Ludzie sukcesu wiedzą, że nie należy sobie utrudniać zadania, wystarczy dotychczasowy poziom trudności.

Skup się na tym co zrobisz, a nie na tym, czego robił nie będziesz

Czy chcesz, żeby ci się udało pozbyć się zbędnych kilogramów, rzucić palenie albo zapanować nad swoim porywczym charakterem? Zacznij więc planować, jak zamierzasz zastąpić złe przyzwyczajenia dobrymi, zamiast skupiać się jedynie na tych złych.

Badania nad wypieraniem myśli (np. „Nie myśl teraz o białych niedźwiedziach!”) wykazały, że próby uniknięcia określonej myśli sprawiają, że jest ona jeszcze silniej obecna w naszym umyśle. Tak samo jest z zachowaniem – próbując unikać złych przyzwyczajeń, prędzej doprowadzimy do ich wzmocnienia niż osłabienia.

Jeżeli chcesz zmienić swoje postępowanie, zapytaj się „co zrobię zamiast tego?” Np. jeżeli próbujesz zyskać kontrolę nad swoim porywczym zachowaniem i przestać się wściekać, możesz się ze sobą umówić, że „jeżeli zaczynam odczuwać gniew, wtedy wezmę trzy głębokie oddechy, żeby się uspokoić”. Stosując głęboki oddech jako działanie zastępcze wobec złości, powodujemy, że z czasem złe przyzwyczajenie zacznie tracić swoją moc, aż wreszcie zupełnie zaniknie.

Mam więc nadzieję, że po zapoznaniu się z dziewięcioma rzeczami, które ludzie sukcesu robią inaczej, zdobyłeś większy wgląd w to, co już od początku robiłeś dobrze. Co jednak ważniejsze, mam nadzieję, że potrafisz już wskazać błędy, które ci przeszkadzają w życiu, i że od teraz będziesz wykorzystać tę wiedzę na swoją korzyść. Pamiętaj, że nie musisz stawać się kimś innym, by zacząć odnosić większe zwycięstwa. Sukces nie zależy od tego, kim jesteś, tylko od tego, co robisz.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie udało się za pierwszym razem? »

Druga szansa, aby zrobić dobre wrażenie 

Aby zatrzeć złe pierwsze wrażenie, powinieneś sprawić,  że ludzie będą chcieli zweryfikować opinię na twój temat.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy