X
Następny artykuł dla ciebie

Czy próbowałeś kiedyś zmienić zachowanie swojego pracownika? To zadanie bywa bardzo frustrujące. Często zdarza się, że te próby przynoszą odwrotny rezultat: zaburzają relacje, osłabiają wyniki pracy albo sprawiają, że pracownik jeszcze bardziej upiera się przy dotychczasowym postępowaniu. Istnieją jednak pewne dobre sposoby radzenia sobie z takimi problemami.

Przeanalizowaliśmy dane na temat 2852 podwładnych 559 liderów. Podwładni ocenili swoich zwierzchników w obszarze 49 zachowań oraz ich zdolność do przewodzenia zmianie – zwłaszcza wywierania wpływu na ludzi, by pokierować ich w stronę obraną przez organizację. Następnie przeanalizowaliśmy osoby, które uzyskały najniższy i najwyższy wynik oraz porównaliśmy te wskazania z innymi badanymi zachowaniami.

Doszliśmy do wniosku, że niektóre zachowania nie sprzyjały wywołaniu zmiany u podwładnych. Dwie strategie miały niewielki lub żaden wpływ, co daje cenną wskazówkę, czego nie należy robić:

  • Bycie miłym. Przykro to stwierdzić, ale mili szefowie osiągają najgorsze efekty we wpływaniu na pracowników. Zapewne byłoby dużo łatwiej, gdyby zmianę mogła wywołać ciepła i pozytywna relacja z innymi ludźmi. Tak jednak nie jest.

  • Dawanie nieustannych poleceń, sugestii i rad. Ta strategia zasadniczo sprowadza się do nagabywania, co dla większości osób jest uciążliwie i prowadzi raczej do irytacji niż do zmiany. (Wielu szefów wybiera to podejście jako pierwsze pomimo braku efektów).

Następnie przeanalizowaliśmy zachowania skorelowane z wyjątkową zdolnością do wywierania wpływu na innych. Zidentyfikowaliśmy siedem sposobów, które faktycznie ułatwiają wprowadzanie zmian w zachowaniach pracowników. Przedstawiamy je poniżej w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego:

1. Inspirowanie innych

Większość nas odruchowo stosuje dwie popularne strategie, próbując zmotywować innych do zmiany. Ogólnie można je określić jako strategię „nacisku” (push) i strategię „zachęty” (pull). Niektórzy ludzie intuicyjnie naciskają innych, stanowczo mówiąc im, że muszą się zmienić, przypominając im o tym na każdym kroku, a czasem również uciekając się do gróźb. To klasyczny sposób motywowania do zmiany przez wywieranie presji. (A ustaliliśmy już, że ta strategia nie sprawdza się najlepiej).

Alternatywną strategią jest zachęta, którą możemy zastosować w rozmaity sposób. Możesz wspólnie z pracownikiem wytyczyć ambitne cele, określić alternatywne sposoby osiągania celu czy zapytać inne osoby o najlepsze, ich zadaniem, sposoby działania. To podejście najlepiej sprawdza się wówczas, kiedy dowiesz się, jakie cele pracownik pragnie osiągnąć, oraz powiążesz te ambicje z proponowanymi zmianami postępowania. Inspirujący przywódcy rozumieją potrzebę nawiązania emocjonalnej relacji z pracownikami. Pragną wywołać u nich aspiracje, a nie strach.

Innym podejściem prowokowania zmiany w wielu sytuacjach zawodowych jest przeprowadzenie racjonalnej, przekonującej rozmowy, podczas której wyjaśnisz powody pożądanej zmiany.

2. Dostrzeganie problemów

Wiele rad dla menedżerów koncentruje się na potrzebie lepszego rozwiązywania problemów; jednak zanim to się stanie, trzeba zadbać o jeszcze jedną ważną rzecz. Chodzi o umiejętność dostrzeżenia problemów (sytuacji, w których konieczne jest wprowadzenie zmian i odpowiednio wczesne uniknięcia potencjalnych pułapek).

Przykładowo, pewna firma, z którą współpracowaliśmy, miała zwyczaj wychwalania pracowników za umiejętności zarządzania sytuacjami kryzysowymi – ratowanie projektów, które były o włos od porażki, bądź terminowego dostarczenia klientowi produktu, który był poważnie opóźniony. Nowy menedżer uznał to postępowanie za poważny problem – nie jako oznakę ciężkiej pracy, ale symptomy zaburzonych procesów.

Jak wykorzystać „personal branding”? »

KOMPENDIUM: Jak dobrze zarządzać swoją karierą 

Co sprawia, że jedni profesjonaliści bez problemu pną się po szczeblach kariery, zajmując kolejne wymarzone przez siebie stanowiska, a inni muszą dwoić się i troić, by osiągnąć założony wcześniej cel? Odpowiedź jest prosta: ci pierwsi świadomie kształtują swoją karierę (lub mają niewiarygodne szczęście). Chcesz wiedzieć, jak to robić? Podpowiemy Ci!

3. Wytyczenie jasnego celu

Rolnik wytyczający proste rzędy obiera punkt w oddali i konsekwentnie do niego dąży. Inicjatywy zmiany udają się wtedy, kiedy wszyscy koncentrują się na tym samym celu. Dlatego najbardziej produktywne rozmowy o każdej proponowanej zmianie zaczynają się od przedstawienia strategii, której zmiana ma służyć.

4. Kwestionowanie standardowego podejścia

Udane próby wprowadzenia zmiany często wymagają od liderów zakwestionowania standardowego podejścia i znalezienia sposobów lawirowania pomiędzy dotychczasowymi praktykami i politykami, a nawet świętymi krowami. Przywódcy, którzy potrafią wprowadzać zmiany, są w stanie podważyć nawet zasady, które wydają się być wyryte w kamieniu.

5. Pozyskiwanie zaufania dla własnych decyzji

Zasadniczo chodzi o to, abyś nie tylko podejmował coraz lepsze decyzje, ale też wpływał na sposób, w jaki postrzegają je pracownicy. Dobrzy przywódcy ostrożnie podejmują decyzje, pozyskując wcześniej dane z wielu źródeł i poznając opinie osób, które patrzą na sprawy z odmiennej perspektywy. Wiedzą, że proszenie innych o radę jest dowodem pewności siebie i siły, a nie oznaką słabości. Umiejętność wzbudzania zaufania do własnych decyzji znacząco poprawia zdolność liderów do wprowadzania zmian. Kiedy pracownicy nie mają zaufania do twoich decyzji, trudno będzie ci nakłonić ich do akceptacji zmiany, na której ci zależy.

6. Odwaga

Arystoteles mawiał, że „Bez odwagi niczego w tym świecie nie zrobisz. To największy przymiot umysłu obok honoru”. Rzeczywiście, odwagi wymaga każda inicjatywa, jaką rozpoczynasz jako przywódca, każdy nowy pracownik, którego zatrudniasz, każdy nowy pomysł na produkt, który realizujesz, każda reorganizacja, jaką wdrażasz, każde przemówienie, które dajesz, każda rozmowa, w której musisz przekazać negatywną informację zwrotną koledze, oraz każda inwestycja w nowy sprzęt. Potrzeba bycia odważnym obejmuje wiele wymiarów.

Czasem słyszymy ludzi mówiących: „Nie czuję się z tym dobrze”. Z naszych obserwacji wynika, że większość spraw, jakimi zajmują się przywódcy, zwłaszcza inicjatyw zmiany, wymaga gotowości do funkcjonowania w poczuciu dyskomfortu.

7. Zmiana jako najważniejszy priorytet

Jedno z praw termodynamiki Newtona mówi, że ciało w spoczynku niepodlegające zewnętrznemu oddziaływaniu pozostaje w spoczynku. Spowolnienie, zatrzymanie się i pozostanie w spoczynku nie wymaga wysiłku. To dzieje się naturalnie. Wiele inicjatyw zmiany ponosi porażkę, ponieważ stają się jednym z setek innych priorytetów. By zmiana odniosła sukces, musisz pozbyć się konkurencyjnych priorytetów i skupić na niej całą uwagę. Przywódcy, którzy potrafią to robić, koncentrują się na zmianie każdego dnia, uważnie monitorują postępy i zachęcaj do tego innych.

Kiedy staniesz się inicjatorem i realizatorem zmiany, odniesiesz korzyści w każdym aspekcie swojego życia, zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Łatwiej będzie ci również zmienić samego siebie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zobacz jak będzie wyglądała przyszłość pracy zespołowej »

Przyszłość to „sieci zespołów”. Czy twoja firma jest gotowa na organizacyjną rewolucję? 

Anita Zbieg PL

Aż 92% badanych na całym świecie firm uważa, że „przeprojektowanie” ich struktur jest „ważne” albo „bardzo ważne”.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy