X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

5 błędów popełnianych przez firmy w kwestii nastawienia rozwojowego

Heidi Grant Halvorson  · 3 min

5 błędów popełnianych przez firmy w kwestii nastawienia rozwojowego

Tak jak każda koncepcja, która gwałtownie zyskuje na popularności, nastawienie rozwojowe (ang. growth mindset) – podwójna wiara w to, że umiejętności i zdolności można doskonalić, a ich rozwój jest celem wykonywanej pracy – łatwo poddaje się mylnym interpretacjom.

Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób organizacje stosują nastawienie rozwojowe w wysoce zmiennym środowisku pracy, NeuroLeadership Institute przez dwa miesiące prowadził wywiady z praktykami z działów HR z ponad 20 znaczących firm z całego świata. Docelowo chcemy odkryć, co dokładnie robią liderzy przy implementacji nastawienia rozwojowego w swoich organizacjach.

Wstępne analizy ujawniły, że część wiodących na świecie firm od lat wdraża koncepcję nastawienia rozwojowego w ramach swoich procesów zarządzania pracą i talentami. Te organizacje, które trzymają się ściśle wiedzy naukowej o nastawieniu rozwojowym, wplatają je w poszczególne etapy employee experience: od onboardingu, przez pozyskiwanie talentów i planowanie sukcesji, po rozwój liderów i rozwój kariery.

Tym niemniej nasz zespół badawczy zidentyfikował zaskakujący trend. W organizacjach, które nie poświęciły odpowiedniej uwagi naukowym podstawom nastawienia rozwojowego, liderzy i pracownicy nie rozumieli tej koncepcji i stosowali ją błędnie. Takie przypadki niezrozumienia nazywamy „mitami o nastawieniu rozwojowym”.

Oto przykłady niektórych mitów.

Mit nr 1: Nastawienie rozwojowe oznacza dążenie do rozwoju biznesu.

Nasze najczęstsze spostrzeżenie dotyczyło liderów, którzy uważają, że nastawienie rozwojowe oznacza skupienie się na zyskach. W rzeczywistości jest to ciągła wiara, że istnieje możliwość poprawy, a porażki to okazje żeby się czegoś nauczyć. To coś znacznie więcej niż dążenie do wzrostu dochodów.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Mit nr 2: Nastawienie rozwojowe cechuje przedsiębiorstwa.

Nastawienie rozwojowe to sposób myślenia charakteryzujący umysł danej osoby. Skoro przedsiębiorstwa nie „myślą” na temat własnego potencjału i efektywności, to nie są w stanie przyjąć nastawienia rozwojowego. Bez wątpienia liderzy w organizacjach mogą sprzyjać przyjmowaniu nastawienia rozwojowego poprzez tworzenie kultury promującej odpowiednie zwyczaje i praktyki. Jednak abstrakcyjne, nieposiadające umysłu byty (takie jak przedsiębiorstwo lub marka) nie mogą mieć nastawienia rozwojowego. Mogą je mieć za to osobiście pojedynczy ludzie, a także organizacje – o ile wszystkie tworzące je osoby prezentują takie nastawienie.

Mit nr 3: Wzrost jest nieograniczony – czyli każdy może zostać śpiewakiem operowym.

Często słyszymy, że nastawienie rozwojowe „pozwala każdemu osiągnąć wszystko, o ile się na tym skupi”. W rzeczywistości takie uczucie braku ograniczeń może odwracać uwagę pracowników od wykonywania tego, do czego zostali zatrudnieni albo od tego, w czym przodują. Często efektem jest brak motywacji i i poczucie zagubienia.

Mit nr 4: Nastawienie rozwojowe jest kwestią zero‑jedynkową.

Niektórzy błędnie sądzą, że nastawienie rozwojowe albo się ma, albo nie. W rzeczywistości ludzie nie mają przypisanego wyłącznie takiego lub innego nastawienia. Mogą mieć nastawienie sztywne (ang. fixed mindset) w przypadku zdolności kucharskich, a nastawienie rozwojowe w kwestii umiejętności wystąpień publicznych. Wiele obszarów jest współzależnych, ale każdy funkcjonuje we własnym zakresie. Można dostrzec, że samemu przyjmuje się nastawienie rozwojowe i i przekształcić je w zorientowanie na wzrost, ale nie należy się spodziewać natychmiastowej zmiany długotrwałego, uporczywego nastawienia.

Mit nr 5: Nastawienie rozwojowe oznacza optymistyczną, pozytywną postawę niezależnie od okoliczności.

Często słyszymy, że wielu liderów odwołuje się do nastawienia rozwojowego podczas konfrontacji z pracownikami skarżącymi się na nadmiar pracy. Skutek jest przeciwny do zamierzonego. Przy nastawieniu rozwojowym należy brać pod uwagę zdolności poznawcze człowieka. Nikt nie dysponuje nieskończonymi zasobami.

Kiedy ludzie naprawdę mają zbyt wiele zadań, kwestionowanie ich nastawienia jest kontrproduktywne. Problemem nie jest bowiem ich postawa – po prostu nie są w stanie nagiąć praw czasu i przestrzeni.

Co naprawdę oznacza nastawienie rozwojowe?

Nasza wciąż trwająca analiza branżowa oraz dalsze badania nad istotą pracy i stylami przywódczymi sugerują, że nastawienie rozwojowe ma coraz większe znaczenie dla organizacji. Jednocześnie dostrzegamy, że wiele spółek czeka jeszcze dużo pracy, jeśli chcą one wspierać nastawienie rozwojowe wśród swoich pracowników.

Pierwszy krok to wyjaśnienie, w jaki sposób definiujemy to pojęcie. Powtórzmy: nastawienie rozwojowe określamy jednocześnie jako wiarę, że umiejętności i zdolności można doskonalić, oraz, że ich rozwój jest celem wykonywanej pracy. Zatem kultura sprzyjająca nastawieniu rozwojowemu to kultura, w której postrzega się wszystkich pracowników jako pełnych potencjału, zachęca się ich do rozwoju, a postępy spotykają się z uznaniem i nagrodą.

Liderzy powinni zastanowić się, czy ich obecne podejście rzeczywiście pomaga pracownikom na bieżąco dostrzegać ich własny potencjał, oraz czy członkowie zespołu postrzegają porażkę jako zagrożenie czy raczej jako szansę. Ocena tych czynników – zaczynając od codziennych rozmów – może być wskazówką dla liderów przy kształtowaniu autentycznego nastawienia rozwojowego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pokaż pracownikom, że ich cenisz, a twoja firma rozwinie skrzydła. »

Czy twoi pracownicy czują się szanowani 

Okaż pracownikom, że ich cenisz, a twoja firma rozwinie skrzydła.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy