W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Work life balance

10 rzeczy, które musisz zrobić, aby spokojnie wyjechać na urlop

Materiał partnera
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
10 rzeczy, które musisz zrobić, aby spokojnie wyjechać na urlop

Chcesz wyjechać na urlop, ale wiesz, że z racji zajmowanego przez ciebie stanowiska może być to utrudnione? Nie rezygnuj zawczasu, bez ciebie firma się nie zawali. Zamiast tego weź sobie do serca wszystkie rady z poniższej listy.

Zaplanuj urlop z wyprzedzeniem

Jeśli zajmujesz w firmie istotne stanowisko, nie możesz ot tak iść na urlop wtedy, kiedy będzie ładna pogoda. Ten przywilej zarezerwowany jest tylko dla wolnych strzelców, a i to pod warunkiem, że wywiążą się ze wszystkich zobowiązań. Ty musisz trzymać się planu urlopów. Dlatego zastanów się wcześniej, gdzie i kiedy chcesz pojechać. Ustalenie terminu pomoże ci w zaplanowaniu zadań przedurlopowych. Przed odpoczynkiem powinieneś pozamykać najważniejsze sprawy.

Uprzedź przełożonego o swoich planach

Chociaż sprawami urlopów w firmie zajmuje się dział kadr, umów się na rozmowę z szefem i poinformuj go o swoich planach. Ustal z nim, komu możesz przekazać swoje obowiązki, kto przejmie twoich klientów na czas nieobecności, czy będzie to jedna osoba, czy więcej. Możesz też napomknąć, że na urlop nie zabierasz telefonu. Dla przełożonego będzie to jasny sygnał, że nie chcesz, by ci przeszkadzano.

Znajdź kogoś, kto przejmie twoje obowiązki

Niezależnie od rozmowy z szefem powinieneś porozmawiać z kolegami z twojego działu. Dowiedz się dyskretnie, kto aktualnie ma dużo pracy, a kto uporał się z najważniejszymi obowiązkami i ma trochę luzu. Przy okazji wysonduj, czy ktoś nie wybiera się na urlop w tym samym terminie co ty. Poproś o zastępstwo. Będzie to wyglądało znacznie lepiej niż odgórne polecenie od kierownictwa. Pokaż współpracownikom, że ich szanujesz.

Uprzedź współpracowników o planowanej nieobecności

Uprzedź, najlepiej wysyłając maila, współpracowników, w jakim terminie planujesz urlop. Dodaj, że nie chcesz, by ci przeszkadzano, dlatego nie zamierzasz odbierać maili i telefonów. Taki gest to nie tylko przejaw kurtuazji. Pamiętaj, że inni też mogą mieć urlopowe plany, być może ktoś liczył na to, że to właśnie ty go zastąpisz.

Poinformuj klientów o czasowym braku możliwości kontaktu

Klienci nie lubią być zaskakiwani. Jeśli przyzwyczajeni są do załatwiania wszystkich spraw tylko z tobą, mogą nie wiedzieć, do kogo się zwrócić pod twoją nieobecność. Dlatego za służbowy obowiązek powinieneś przyjąć wysłanie maili z informacją, jak długo będziesz nieobecny, kto będzie twoim zastępcą i jak najłatwiej skontaktować się daną osobą.

Ustal priorytety

Firma nie zatrzyma się na czas twojego urlopu, ale ty musisz. Nie dasz rady zrobić wszystkiego na zapas. Zastanów się, które sprawy musisz koniecznie dopiąć przed wyjazdem, co możesz scedować na zastępcę, a czym zajmiesz się po powrocie.

Przed samym wyjazdem wyślij mail do zastępcy

Chociaż osoba, która będzie cię zastępowała, na pewno o tym pamięta, nie zawadzi przypomnieć, że od najbliższego poniedziałku (większość osób tego dnia tygodnia zaczyna urlop), jesteś nieobecny. Przy okazji poinformuj zastępcę o swoich ostatnich poczynaniach i aktualnym stanie spraw, które przejmie pod twoją nieobecność. Prawdopodobnie to będzie długi i szczegółowy mail, więc zarezerwuj odpowiednią ilość czasu.

Ustaw automatyczną odpowiedź w poczcie elektronicznej

Jeśli nie chcesz, by po powrocie z urlopu twoja skrzynka pękała w szwach, a niezadowoleni klienci informowali szefa o zerwaniu współpracy, ustaw automatyczną odpowiedź na nowe wiadomości. Wystarczy dosłownie kilka zdań – do kiedy jesteś nieobecny i jak najłatwiej skontaktować się z twoim zastępcą.

Przygotuj służbowy komputer do przekazania w obce ręce

Chociaż większość osób traktuje służbowe komputery jak prywatne, prawda jest taka, że na czas nieobecności w pracy, trzeba je udostępnić innym osobom. Nie rób założenia, że skoro twoim zastępcą jest bliski kolega, to nie ma problemu. Nigdy tak do końca nie wiesz, kto usiądzie przy twoim komputerze. Usuń wszystkie prywatne pliki, zmień tapetę na bardziej uniwersalną, wyloguj się ze stron niepowiązanych z pracą, usuń prywatny profil w przeglądarce. Dbaj o swoją prywatność, jej utrata może być bolesna.

Zrób porządek na biurku

Twoje biurko jest twoją firmową wizytówką. Nie będzie dobrze wyglądało, jeśli zostawisz je zabałaganione. Poukładaj dokumenty tak, by łatwo było je przeszukać w razie potrzeby. Nie zostawiaj osobistych rzeczy, umyj i schowaj kubek i paczkę niedojedzonych herbatników. Twoim współpracownikom będzie przyjemnie pracować w posprzątanym miejscu, a ty z przyjemnością do takowego wrócisz.

Czy wykonanie wszystkich powyższych punktów sprawi, że twój urlop dojdzie do skutku? Jest wielce prawdopodobne, że tak. Jeśli jednak chcesz się dodatkowo zabezpieczyć, postaraj się jeszcze przed urlopem ponieść przynajmniej część związanych z nim kosztów. Na przykład Biuro Podróży ITAKA ma w swojej ofercie wycieczki krajowe i zagraniczne, kup jedną z nich. Dlaczego? Gdyby pracodawca chciał zmienić termin twojego urlopu, przesunąć go lub całkiem odwołać, będzie musiał zwrócić ci poniesione koszty. Na ogół firmy starają się tego unikać.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie stresuj się urlopem »

Jak zminimalizować stres przed i po urlopie 

Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres Tristan Elizabeth Gribbin

Miliony pracowników borykają się z paradoksalną sytuacją: planują wakacje, aby odpocząć, odzyskać siły i zapomnieć o stresach związanych z pracą. Urlop oznacza jednak wzięcie na siebie dodatkowej pracy przed wyjazdem oraz nadrabianie zaległości po powrocie.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter
To artykuł z kategorii: Zarządzanie sobą
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutube
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja