X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

10 kroków: przestań przepraszać za swoje życie w internecie

Alexandra Samuel  · 3 min

10 kroków: przestań przepraszać za swoje życie w internecie

Zamykamy laptopa. Czas na powrót do realnego świata (IRL)! Super było cię spotkać „w realu” (IRL)! :) IRL (In Real Life): w realu. Tak się mówi w internecie, by odróżnić to, co się dzieje w świecie wirtualnym, od tego, co się dzieje poza siecią. I jest to kłamstwo.

Jeżeli świat poza siecią nadal nazywamy światem realnym (realem), jest to tylko oznaka silnego wyparcia - lub nieuzasadnionego wstydu wobec - tego, jak w XXI w. wygląda prawdziwy świat.

Wpływ internetu na naszą codzienność, doświadczenia i relacje jest jak najbardziej realny. Nasz świat jest pod dużym wpływem sieci. Od chwili, gdy się budzimy, by usłyszeć wiadomości zebrane w sieci, do momentu gdy zasypiamy, słuchając jakiegoś podcastu, internet kształtuje sposób, w jaki odbieramy świat wokół nas. Od umawiania się z przyjacielem na lunch po kolegów z firmy, zatrudnionych za pośrednictwem sieci, internet wpływa na to, z kim nawiązujemy kontakt. Od szefa, który dzieli się z nami plotką, która pojawiła się na Twitterze, po nasze dziecko, które informuje nas o swoich poczynaniach na Facebooku.

Mimo to wielu z nas skarży się na to, że mamy niewielki wpływ na to, jaką rolę w naszym życiu ogrywa internet. Coraz więcej czasu spędzamy w sieci, ale nie mamy poczucia łączności. Nie lubimy naszych telefonów, ale czujemy lęk, jeżeli znajdziemy się w miejscu bez zasięgu. Czasami możemy czerpać wiele przyjemności, kiedy trafimy w internecie na nagranie ze szczeniakami shiba inu (uUuUuuu...), ale zwykle tonie ona w zalewie bezwzględności i głupoty panoszącej się w wirtualnym świecie, w którym można zadręczyć nastolatka - dosłownie - na śmierć.

Wykorzystaj social media do rozwoju swojej kariery »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Rozwój kariery w dobie social media” - ebook 

Czy wiesz, że media społecznościowe mogą być trampoliną do lepszej kariery?
Skorzystaj z naszych eksperckich wskazówek i już dziś zaprojektuj swoją doskonałą karierę, napędzaną świadomą obecnością i działaniami w social media!

Mimo to fakt, że życie w sieci może czasami nas zaskakiwać i sprawiać nam przyjemność, ukazuje nam prawdę: to nie sam internet prowadzi do patologii w stylu cyber‑dręczenia (cyber‑bullying), spamu czy kradzieży tożsamości. To efekt naszych decyzji - w ujęciu indywidualnym i zbiorowym - o tym, by oddzielać internet od kontekstu, norm i doświadczeń, które są drogowskazami ludzkich zachowań. To nasze decyzje, by wchodzić w interakcje w sieci, jak gdyby się czymś zasadniczo różniły od rozmów poza internetem. To nasze decyzje, by szufladkować internet jako coś - cokolwiek! - innego niż życie realne.

Nikt nie zaprzecza różnicom między życiem w sieci a poza nią. W internecie pozbywamy się ograniczeń naszej fizyczności, czasami także naszych nazwisk i przekonań. Pozostają tylko podstawy: ludzie, ich rozmowy i społeczności. Mówienie, że realność dotyczy wyłącznie osób, konwersacji i społeczności istniejących poza siecią, oznacza, że kontakt w cztery oczy jest ważniejszy od kontaktu w relacji człowieka z człowiekiem.

Czas zacząć żyć w rzeczywistości XXI w., rzeczywistości rozgrywanej zarówno w sieci, jak i poza nią. Wystarczy przyznać, że życie w sieci jest realne, a otworzy się przed nami transformacyjny potencjał internetu:

  1. Kiedy zdecydujemy się, by w internecie być sobą, odkryjemy w sobie cechy, których nigdy nie odważylibyśmy się ujawnić poza siecią.

  2. Kiedy wyobrazimy sobie obraz osoby, do której mamy napisać maila czy tweeta, będziemy komunikować się z nią z empatią, zachowując wrażliwość na drugiego człowieka.

  3. Kiedy traktujemy naszą obecność w internecie dosłownie, niewidzialność naszego ciała w sieci będziemy postrzegać bardziej jako podróż do środka naszego umysłu, a nie ucieczkę z ciała.

  4. Kiedy traktujemy nasze kontakty na Facebooku jako prawdziwych znajomych a nie znajomych, przestajemy się zastanawiać nad tym, ilu ich mamy, tylko jak dobrze ich traktujemy.

  5. Kiedy traktujemy nasze zdjęcia zamieszczane na Flickr, nagrania z YouTube czy posty na blogach poważnie, jako prawdziwą sztukę, odzyskujemy nasze naturalne prawo, nabyte wraz z naszymi narodzinami, do twórczego wyrażania się.

  6. Kiedy dbamy, by to, co tworzymy w internecie miało prawdziwą wartość, pozostawiamy po sobie w sieci trwalszy ślad.

  7. Kiedy traktujemy naszą obecność w internecie jako prawdziwy zasób, możemy inwestować ją w odwiedzanie stron, które odzwierciedlają nasze wartości, pomagając im w rozwoju.

  8. Kiedy czas spędzany w internecie przeznaczamy na rzeczy, które są dla nas naprawdę ważne, odczuwamy, że nasz czas w sieci jest autentycznym odzwierciedleniem naszych wartości.

  9. Kiedy traktujecie rozmowy prowadzone w sieci jako prawdziwe, nadajecie im możliwość dokonywania zmian w myśleniu i odczuwaniu zarówno u was, jak i u innych.

  10. Kiedy szczerze wypowiadacie się na temat prawdziwych radości i frustracji, których źródłem jest internet, możecie wreszcie przestać przepraszać za swoje życie w sieci.

Jeżeli choć trochę przypomina to opis rzeczywistości, w której chcielibyście żyć, to mam dla was dobrą wiadomość: możecie zacząć już dziś. Wystarczy tylko traktować swoją obecność w sieci poważnie, uczciwie i z uwagą - nagle odkryjecie, że internet to RLT (Real Life Too): również życie realne.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czego należy się obawiać? »

Pułapki tkwiące w sprzedaży poprzez media społecznościowe 

Kent Gregoire , Barbara Giamanco

Jakie są największe wyzwania mediów społecznościowych dla sprzedaży? 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy