X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Zwiększ efektywność firmy poprzez jasne reguły podejmowania decyzji

PREMIUM

(Nr 53-54, lipiec - sierpień 2007)

Marcia Blenko, Paul Rogers  · 19 min

Decyzje biznesowe stanowią podstawę działania każdej firmy. Jednakże nawet w firmach znanych ze swojej skuteczności decyzje są często „przetrzymywane” gdzieś w zakamarkach struktur, niczym drobniaki za podszewką kieszeni. W rezultacie cały proces podejmowania decyzji ulega zablokowaniu zazwyczaj w jednym z czterech wąskich gardeł powstających na styku następujących obszarów decyzyjnych: globalnego i lokalnego, centrali i jednostki biznesowej, dwóch funkcji biznesowych oraz wewnętrznych struktur firmy i jej zewnętrznych partnerów.

Paul Rogers i Marcia Blenko, doradcy z firmy konsultingowej Bain & Company, przedstawiają w artykule metodę udrożnienia wąskich gardeł procesu decyzyjnego, zwaną w skrócie RAPID (recommend, agree, perform, input, decide – rekomendacja, akceptacja, wykonanie, doradztwo, podjęcie decyzji), polegającą na wyraźnym podziale ról i zakresu odpowiedzialności. Dzięki zastosowaniu tej metody koncern British American Tobacco doprowadził do równowagi między globalnym a lokalnym podejściem do podejmowania decyzji, co pozwoliło osiągnąć korzyści skali przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowej elastyczności (agility) na rynkach lokalnych. W przypadku firmy Wyeth Pharmaceuticals okazało się natomiast, że dzięki zwiększeniu zakresu kompetencji decyzyjnych jednostek biznesowych wzrosły możliwości dalszego rozwoju. Z kolei w brytyjskiej sieci domów towarowych John Lewis jasny podział kompetencji decyzyjnych przyczynił się do skutecznego wdrożenia nowej strategii sprzedaży młynków do soli i pieprzu.

Modyfikacja procesu decyzyjnego wymaga podjęcia przez firmę pewnych praktycznych działań. Powinna ona zapewnić spójność ról decyzyjnych z najważniejszymi obszarami tworzenia wartości, a także to, aby decyzje podejmowali właściwi ludzie na odpowiednich szczeblach organizacji. Firma musi ponadto zagwarantować bezpośrednim uczestnikom nowego procesu aktywny udział w projektowaniu zmian.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Marcia Blenko

Marcia Blenko jest partnerem w oddziale bostońskim firny Bain & Company; kieruje działalnością Bain & Company w Ameryce Północnej.

Paul Rogers

Paul Rogers jest partnerem w oddziale Bain & Company z siedzibą w Londynie, odpowiedzialnym za globalną działalność firmy. Wcześniej kierował działem Global Organization Practice. Jest współautorem książki Five Steps to Breakthrough Performance in Your Organization (Harvard Business Press, 2010).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy