X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Negatywne skutki poczucia nudy w miejscu pracy są dobrze udokumentowane. Z powodu nudy pracownicy mogą m.in. popełniać błędy, łamać reguły lub w godzinach pracy surfować po internecie.

Nowe badanie wskazuje jednak na pewne pozytywne zjawisko: znudzeni pracownicy mogą przejawiać w kolejnych zadaniach większą kreatywność.

Naukowcy zaprosili do badania 101 słuchaczy studiów licencjackich i poinstruowali ich, aby przez pół godziny zajmowali się zadaniem polegającym na rozróżnianiu barw. Połowie uczestników powiedziano, aby posegregowała różnokolorowe ziarna, jedno po drugim, przy użyciu tylko jednej ręki – które to wytyczne miały wzbudzić u uczestników poczucie dojmującej monotonii. Drugą połowę, pełniącą funkcję grupy kontrolnej, poproszono o stworzenie pracy plastycznej. Później wszystkim studentom wyznaczono zadanie z zakresu generowania pomysłów. Polegało ono na wymienieniu powodów, jakie mógłby podać ktoś, kto spóźnił się na zebranie. Członkowie grupy, która wcześniej wykonywała nudne zadanie, wymyślili więcej powodów i były one, średnio rzecz biorąc, bardziej przekonujące niż powody zgłoszone przez grupę kontrolną. Późniejszy eksperyment, obejmujący zadanie z zakresu ulepszania produktów, wykazał, że efekt nudy nie jest uniwersalny: tylko uczestnicy predysponowani do niekonwencjonalnego myślenia (charakteryzujący się takimi cechami jak otwartość na nowe doświadczenia i zorientowanie na cele edukacyjne) odnieśli korzyść z indukowanej nudy - wymyślali bardziej pomysłowe rozwiązania.

Znudzenie czasami motywuje ludzi do poszukiwania nowych bodźców i wyzwań, twierdzą badacze. „Nasze ustalenia wskazują na to, że nuda może stanowić niewykorzystane źródło kreatywności i motywacji – piszą naukowcy. – Jeśli menedżerom uda się wzmocnić i ukierunkować pragnienie różnorodności i nowości, jakie odczuwają znudzeni pracownicy, ich obecność w firmie nie musi być postrzegana jako coś ewidentnie złego”. 

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy