X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Zdolności analityczne jako broń konkurencyjna

PREMIUM

(Nr 51, maj 2007)

Thomas H. Davenport  · 19 min

Technologia gromadzenia, analizy i przetwarzania danych z pomocnego narzędzia zmieniła się w broń strategiczną. Firmy poszukujące przełomowych innowacji koncentrują zazwyczaj swoją uwagę na jednej dziedzinie, tej, która obiecuje największą przewagę konkurencyjną. Nowy typ firm podnosi jednak stawkę w grze. Organizacje, takie jak: Amazon, Harrah’s, Capital One i Boston Red Sox, zdobyły dominację w swoich dziedzinach, dzięki wykorzystywaniu w wielu różnych obszarach działalności narzędzi analizy danych.

W czasach, gdy firmy z wielu sektorów oferują podobne produkty i wykorzystują porównywalne technologie, procesy biznesowe są ostatnimi bastionami zróżnicowania. Firmy, które konkurują za pomocą zdolności analitycznych, starają się wycisnąć z tych procesów maksimum wartości. Pracowników, którzy zostali zatrudnieni dzięki swoim zdolnościom analizy danych lub wyszkoleni tak, by potrafili docenić ich znaczenie, uzbrojono w najlepsze możliwe zbiory danych i najlepsze narzędzia analityczne. W rezultacie podejmują oni optymalne decyzje.

Firmy konkurujące zdolnościami analitycznymi robią to wszystko w sposób skoordynowany, w ramach wszechstronnej strategii kreowanej przez naczelne kierownictwo firmy i narzucanej odgórnie decydentom na każdym poziomie hierarchii organizacyjnej.

W artykule autor charakteryzuje owych mistrzów statystyki i prezentuje ich praktyki, opisuje też niektóre z radykalnych zmian, którym muszą poddać się inne firmy, by skutecznie konkurować na tym polu. Jak można by oczekiwać, transformacja taka wymaga znacznych inwestycji technologicznych, zgromadzenia dużych zasobów danych i sformułowania strategii zarządzania nimi, która obejmie całą firmę. Nie mniej ważne są deklaracje słowne menedżerów, ich niezachwiane zaangażowanie oraz chęć zmiany sposobu myślenia i działania, ale też – sposobu traktowania pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy