X
Następny artykuł dla Ciebie

Zdolność do adaptacji źródłem nowej przewagi konkurencyjnej

PREMIUM

(Nr 106-107, grudzień 2011 - styczeń 2012)

Mike Deimler, Martin Reeves

Globalizacja, nowe technologie i wymóg większej przejrzystości działalności gospodarczej – te trzy czynniki utworzyły mieszankę, która wstrząsnęła światem biznesu, wzbudzając w prezesach wielu firm głęboki niepokój. Wystarczy spojrzeć na liczby. Od 1980 roku poziom fluktuacji (volatility) marż operacyjnych, które od lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku pozostawały przeważnie statyczne, wzrósł o ponad 100%, tak samo jak dystans pomiędzy zwycięzcami (firmami z wysoką marżą operacyjną) a przegranymi (firmami, których marża operacyjna jest niska).

Zarządzanie zmianą HBRP

Jeszcze bardziej niepewne jest przywództwo rynkowe. Odsetek firm, które wypadły z pierwszej trójki w branżowych rankingach, zwiększył się z 2% w 1960 roku do 14% w roku 2008. Co więcej, przywództwo rynkowe staje się coraz bardziej wątpliwym atutem: silna niegdyś korelacja pomiędzy zyskownością i udziałem w rynku jest dziś w niektórych sektorach gospodarki prawie niewidoczna. Według naszych obliczeń, prawdopodobieństwo, że ten, kto ma największy udział w rynku, będzie liderem również pod względem zyskowności, spadło z 34% w roku 1950 do zaledwie 7% w 2007. Nawet tak podstawowe informacje, jak to, w jakiej branży i z kim konkuruje firma, są dla niektórych menedżerów zupełnie niemożliwe do ustalenia.

Niepewność, jaką rodzą wymienione czynniki, stanowi ogromne wyzwanie dla twórców strategii korporacyjnych. Tradycyjne podejścia do strategii – choć często postrzegane jako odpowiedź na zmiany i brak pewności – zakładają jednak, że świat jest w miarę stabilny i przewidywalny.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy