X
Następny artykuł dla Ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Świat naciska na firmy, aby się zmieniały, czyli z mniejszą determinacją dążyły do zysków finansowych, a większą uwagę zwracały na swoje oddziaływanie na pracowników, klientów, społeczeństwo i środowisko. Nie wystarczą już doraźne inicjatywy, podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, a presja jest wywierana z różnych kierunków.

Rosnące nierówności, których nie da się usprawiedliwić; coraz liczniejsze dowody na to, że zmiany klimatyczne będą mieć katastrofalne skutki; oraz świadomość inwestorów, że krótkoterminowa rentowność czasami stoi w sprzeczności z długoterminowym, zrównoważonym rozwojem – to powody, dla których coraz więcej przywódców biznesowych rozumie, że muszą dążyć zarówno do celów finansowych, jak i społecznych.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Jednak zmiana organizacyjnego DNA jest wyjątkowo trudna. Jak firma, która zawsze koncentrowała się na zyskach, ma właściwie wyważyć realizację obu misji? Konieczna jest przebudowa istniejącego modelu biznesowego. Trudno się zatem dziwić, że badacze regularnie odkrywają, iż w pogoni za rentownością firmy szybko rezygnują z celów społecznych.

Mimo to niektóre przedsiębiorstwa z powodzeniem realizują oba rodzaje zamierzeń. Na przykład amerykański producent odzieży sportowej Patagonia, który początkowo za swój priorytet uważał cele finansowe, z czasem zaczął poważniej traktować dobro społeczne. Inni zaczynają od celów społecznych, ale muszą osiągać przychody, aby kontynuować działalność. Klasycznym przykładem jest udzielający mikrokredytów laureat Nagrody Nobla Muhammad Yunus i jego Grameen Bank z Bangladeszu. Od dekady badamy, skąd biorą się sukcesy firm nastawionych na cele społeczne, a to, co ustaliliśmy na podstawie dogłębnych analiz jakościowych i ilościowych, może okazać się przydatne dla tradycyjnych przedsiębiorstw, które chcą realizować podwójną misję.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Horyzontalny czy wertykalny? »

Wpływ modelu zarządzania organizacją na efektywność pracy 

Barbara Skrzecz-Mozdyniewicz PL

Poznaj różne modele zarządzania organizacją oraz ich wpływ na efektywność pracy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy