X
Następny artykuł dla Ciebie

Zarządzanie różnicami: najważniejszy aspekt globalnej strategii

PREMIUM

(Nr 60, luty 2008)

Pankaj Ghemawat

Przedsiębiorstwa, które rozwijają lub zamierzają rozwinąć działalność poza rynkiem krajowym, muszą zastosować co najmniej jedną z trzech podstawowych strategii: adaptację, agregację lub arbitraż.

Głównym celem każdej światowej strategii, niezależnie od jej zakresu i przedmiotu, powinno być zarządzanie ogromnymi różnicami, które zwykle występują na pograniczu rynku krajowego i zagranicznego. Powinno – ale zamiast wykorzystać owe odmienności rynków za pomocą właściwego zarządzania nimi, menedżerowie przeważnie skupiają całą uwagę na łagodzeniu napięć między standaryzacją a lokalną specyfiką.

Nowatorski instrument integrowania światowych strategii, zaprezentowany w artykule przez Pankaja Ghemawata, obejmuje trzy rodzaje niezwykle efektywnych działań przedsiębiorstwa stającego wobec wyzwań globalizacji. Ghemawat nazywa ów instrument trójkątem AAA, w którym kolejne „A” oznaczają trzy różne typy światowych strategii. Strategia adaptacji pozwala przedsiębiorstwu zwiększyć zarówno dochody, jak i udział w rynku, wzmacnia bowiem jego pozycję na lokalnym rynku bądź w regionie. Poprzez strategię agregacji przedsiębiorstwo rozszerza działalność operacyjną na cały region, a niekiedy globalnie, osiągając korzyści z ekonomiki skali. I wreszcie dzięki strategii arbitrażu wykorzystuje różnice między rynkiem krajowym (macierzystym) a rynkami regionalnymi, bardzo często przez rozmieszczenie poszczególnych elementów łańcucha dostaw w rozmaitych miejscach. Zastosowanie owych strategii w praktyce Ghemawat ilustruje licznymi przykładami, opisując sposoby ich równoważenia oraz związane z tym konieczne kompromisy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy