X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Pracownicy, którzy czują się traktowani sprawiedliwie, lepiej pracują, okazują większą pomoc kolegom, są w stanie zrobić więcej dla swoich organizacji, a także rzadziej kradną lub zachowują się grubiańsko. Sprawiedliwemu traktowaniu personelu stoi jednak na przeszkodzie jeden czynnik – przeciążeni pracą menedżerowie, którzy nie mają czasu zadbać o sprawiedliwość swoich decyzji.

Naukowcy przeprowadzili trzy badania, żeby wyjaśnić to zjawisko. Pierwsze badanie, z użyciem wypełnianych dwa razy dziennie ankiet, pozwoliło ustalić, że w dniach, w których menedżerowie byli bardziej obciążeni pracą, traktowali priorytetowo zadania techniczne i zachowywali się w sposób, który pracownicy często postrzegali jako niesprawiedliwy. W wyniku drugiego badania, opartego na ankietach obejmujących nie tylko menedżerów, ale również ich bezpośrednich podwładnych, stwierdzono, że przełożeni, którzy stale cierpieli na nadmiar obowiązków, przejawiali mniej zachowań odbieranych co do zasady jako sprawiedliwe. Trzecie badanie miało formę eksperymentu laboratoryjnego, w którym uczestnicy musieli wybierać pomiędzy ukończeniem zadania technicznego i napisaniem notatki wyjaśniającej, dlaczego jeden z pracowników nie otrzymał awansu. Uczestnicy, których obciążono większą liczbą zadań, zazwyczaj wykręcali się od napisania notatki. „Bycie sprawiedliwym wymaga czasu i wysiłku. Dlatego przepracowani menedżerowie mogą mieć problemy z uznaniem sprawiedliwego działania za priorytet wtedy, gdy muszą zrealizować pilne zadania techniczne” – piszą badacze. Naukowcy radzą menedżerom i organizacjom, aby pamiętali o tym wyborze „coś za coś” i tak gospodarowali czasem poświęcanym pracownikom, żeby terminy ukończenia zadań pozwalały im na wypełnianie obowiązku bycia sprawiedliwym. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co zrobić, aby pracownicy byli bardziej efektywni? »

3 sposoby na skuteczne motywowanie pracowników 

Emma Seppälä

Podczas wypełnionego zadaniami tygodnia roboczego łatwo stracić z pola widzenia to, co faktycznie decyduje o dobrym samopoczuciu pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy