X
Następny artykuł dla Ciebie

Zapominany wymiar komunikacji marki: marketing wewnętrzny

PREMIUM

(Nr 8, październik 2003)

Colin Mitchell

Przekonujesz klientów, że twoje produkty są wspaniałe. Czy przekonałeś już o tym swoich pracowników?

Ilekroć mówisz o marketingu, to zapewne masz na myśli marketing skierowany do klientów, innymi słowy, zastanawiasz się, jak namówić jeszcze większą liczbę osób do kupowania tego, co sprzedajesz. Istnieje jednak drugi, nie mniej ważny „rynek”. Są to twoi pracownicy – ludzie, dzięki którym oferowana przez ciebie marka ulega urzeczywistnieniu. Pomagając menedżerom odpowiedzialnym za zarządzanie marką w przygotowywaniu i przeprowadzaniu kampanii promocyjnych, zauważyliśmy, jak często firmy zaniedbują tę kluczową grupę odbiorców.

Dlaczego wewnętrzny marketing jest tak istotny? Po pierwsze, dlatego że jest to najlepszy sposób na stworzenie silnego emocjonalnego związku pracowników z oferowanymi przez ciebie produktami i usługami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że bez tej więzi działania pracowników będą rozbieżne z oczekiwaniami, jakie rozbudzi w klientach twoja kampania reklamowa. W niektórych przypadkach rozbieżność ta wynikać może z faktu, iż nie znając obietnic, jakie złożyłeś klientom, twoja załoga pracuje niezgodnie z twoimi intencjami. Może się zdarzyć, że pracownikom brakuje wiary w markę i dlatego nie czują żadnego związku z firmą lub, co gorsza, odnoszą się do niej z wrogością. Nasze badania udowodniły, że ilekroć pracownikom zależy na marce i wierzą w jej powodzenie, mają silniejszą motywację do efektywnej pracy, a ich lojalność wobec firmy wzrasta. Wspólna świadomość celu i tożsamości jednoczy i inspiruje załogę.

Niestety, w większości firm marketing wewnętrzny jest bardzo zaniedbany, o ile w ogóle istnieje. Chociaż kadra kierownicza zdaje sobie doskonale sprawę z konieczności informowania personelu o strategii i kierunku działania przedsiębiorstwa, niewielu menedżerów rozumie potrzebę przekonania pracowników o sile marki, ponieważ przyjmują ją za pewnik. Co więcej, ludzie, którzy są odpowiedzialni za komunikację wewnętrzną, najczęściej menedżerowie ds. kadr, nie posiadają odpowiednich umiejętności marketingowych, gwarantujących opracowanie skutecznych materiałów informacyjnych. Wiadomości przekazywane są pracownikom w formie memorandów, biuletynów itd., lecz ich celem nie jest podkreślenie unikatowego charakteru marki. Czasami departament marketingu angażuje się w poinformowanie personelu o nowej kampanii reklamowej lub przedsięwzięciu mającym na celu stworzenie nowej marki. Działania te zmierzają raczej do przekazania informacji na temat tego, czym firma się zajmuje, niż do pozyskania pełnego poparcia pracowników dla jej przedsięwzięć i pomysłów.

...

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy