X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Ekonomiści behawioralni wiedzą, że opcje domyślne w deklaracjach do wypełnienia, czyli odpowiedzi sugerowane przez twórców tych – najczęściej elektronicznych – formularzy, zwiększają poziom uczestnictwa w dobrowolnych programach emerytalnych i liczbę potencjalnych dawców narządów. Jak sprawdzają się te bodźce w przypadku zbierania funduszy przez organizacje dobroczynne?

Organizacje non profit często sugerują kilka kwot ewentualnych darowizn, ale autorzy nowego badania – opartego na eksperymencie laboratoryjnym, badaniach internetowych i badaniu terenowym – sprawdzili, co dzieje się wtedy, gdy organizacje sugerują jedną konkretną kwotę. Wyniki analiz wskazują na to, że określenie domyślnej kwoty nie obniża łącznej wartości zebranych funduszy ani nie wywołuje negatywnego wrażenia. Gdy sugerowana kwota jest niska (niższa od mediany wcześniej przekazywanych kwot), liczba darczyńców się zwiększa, ale przekazują oni mniej pieniędzy, niż przekazaliby w przypadku braku sugestii dotyczącej darowizny. Dla odmiany, gdy sugerowana wartość darowizny jest wysoka, darczyńców jest mniej – ale darowują oni większe kwoty niż te, które przekazywaliby w zwykłych okolicznościach, co równoważy mniejszą liczbę darowizn.

Wyniki badania są zaskakujące, gdyż 76% największych organizacji charytatywnych unika stosowania opcji domyślnych, obawiając się, że zniechęci to potencjalnych darczyńców – a spośród tych organizacji, które używają takich opcji, 86% decyduje się na bardzo niskie kwoty. Badacze sugerują, że organizacje dobroczynne powinny częściej przeprowadzać testy porównawcze w celu określenia wpływu wprowadzenia jednej sugerowanej wartości darowizny na łączną wartość donacji. Naukowcy radzą również, żeby organizacje określały opcję domyślną na poziomie, który jest zgodny ze strategią zbiorki funduszy: „Ustalenie opcji domyślnej na niskim poziomie może być skuteczne, gdy chodzi o pozyskanie nowych darczyńców, ale… w przypadku istnienia wielu darczyńców pozyskaniu większych darowizn bardziej sprzyja wysoka kwota w opcji domyślnej”.

O badaniu Indranil Goswami, Oleg Urminsky, When Should the Ask Be a Nudge? The Effectof Default Amounts on Charitable Donations, „Journal of Marketing Research”, 2016

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy