X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Menedżerowie od dawna używają ambitnych celów jako narzędzi motywacyjnych, ale może to rodzić negatywne skutki, gdyż pracownicy postępują czasami nieetycznie, aby zasłużyć na premie. Weźmy przykład banku Wells Fargo, którego pracownicy utworzyli bez zgody zwierzchników miliony rachunków, starając się osiągnąć wygórowane cele sprzedażowe. Z drugiej strony liczne badania dowiodły, że gdy cele są mniej ambitne lub gdy firma w ogóle z nich rezygnuje, jej efektywność maleje. Stawia to w trudnej sytuacji menedżerów, którzy starają się poprawić wyniki bez zachęcania w mimowolny sposób do nieetycznych zachowań.

Nowe badanie wskazuje na sposób obejścia tego problemu przez odniesienie się do rodzaju wyznaczonego celu. W ramach eksperymentu 231 studentów uniwersytetu rozwiązywało w trzech turach anagramy. W ostatniej turze nie musieli pokazywać swoich wyników, a tylko postawić krzyżyk w ramce widniejącej obok rozszyfrowanego anagramu. Jednej grupie studentów powiedziano, że celem zadania jest ocena ich zdolności – że ma ono tak zwany cel wynikowy (outcome goal). Inną grupę poinformowano, że zadanie ma rozwinąć ich umiejętności – czyli że ma ono cel edukacyjny (learning goal). Swoje wyniki zawyżyło 66% studentów, którzy mieli do czynienia z celem wynikowym, i 44% studentów, którym przyświecał cel edukacyjny. Stało się tak dlatego, że – jak twierdzą badacze – cele wynikowe pobudzają do „koncentracji na zapobieganiu porażce”: ludziom tak bardzo zależy na uniknięciu niepowodzenia, że zrobią bardzo wiele, aby się przed nim uchronić.

Eksperymenty obejmujące rozwiązywanie zadań liczbowych przyniosły podobne rezultaty, a ich efekt wzmagał się wtedy, gdy cele były wyjątkowo trudne do osiągnięcia. Co ważne, potraktowanie zadania jako ćwiczenia nie miało negatywnego wpływu na wyniki eksperymentów. „Menedżerowie mogą zachęcić do poprawy i uniknąć nieetycznych zachowań, jeśli wyznaczą pracownikom ambitne cele edukacyjne, zamiast stawiać przed nimi zorientowane na rezultaty cele wynikowe” – piszą badacze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak budować zaangażowanie pracowników? »

3 sposoby na skuteczne motywowanie pracowników 

Emma Seppälä

Podczas wypełnionego zadaniami tygodnia roboczego łatwo stracić z pola widzenia to, co faktycznie decyduje o dobrym samopoczuciu pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy