X
Następny artykuł dla Ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Nowe formy pracy, zmiany demograficzne oraz coraz bardziej elastyczna struktura organizacji niosą całkowicie nowe zagrożenia i szanse dla współczesnych firm.

O tym, jak mądrze wykorzystać potencjał płynący ze zmian w obszarze pracy, mówi Heike Bruch, ekspert w dziedzinie kultury organizacyjnej.

Jak zmienia się podejście do kultury pracy i co te zmiany oznaczają dla współczesnych organizacji?

Zmiany zachodzące w obszarze pracy nazywamy światem 2.0. Termin ten odnosi się do przeobrażeń w przemyśle, gdzie zhierarchizowany sposób pracy zmienia się w kierunku firmy sieciowej. Oznacza to, że ludzie współpracują w bardziej elastyczny sposób – mamy do czynienia z zespołami wirtualnymi, pracą mobilną, a same formy pracy są dopasowywane do realizowanych projektów. Zamiast sztywno określonych działów w firmach funkcjonują zespoły elastycznie powoływane do rozwiązywania różnych problemów, żeby po wykonaniu zadania po prostu zniknąć. Te nowe formy kooperacji niosą ogromny potencjał ułatwiający innowacyjność, zwiększający tempo pracy w firmie, co szczególnie cenią pracownicy z młodszego pokolenia. Zachodzące przemiany mogą owocować częstszymi konfliktami. Korzystając z tych samych narzędzi, wprowadzając te same zmiany w środowisku pracy, firmy mogą być o wiele mniej wydajne, zespoły mogą się szybciej wypalać lub „przegrzewać”. Zauważyliśmy, że to, czy firma odniesie wskutek zmian korzyści, czy poniesie straty, zależy nie tyle od samej zmiany w środowisku pracy, ile od tego, czy firma ma możliwości właściwego wykorzystania tej szansy.

Co w takim razie można zrobić, aby stać się beneficjentem zachodzących zmian, a nie ofiarą?

Niestety, nasze badania nad środowiskiem pracy pokazały, że tylko nieliczne firmy odnoszą korzyści z tych zmian. Zaczęliśmy się więc zastanawiać nad powodami, dlaczego tak niewiele organizacji korzysta na wprowadzaniu zmian, a większość ponosi straty. Na podstawie naszych badań doszliśmy do wniosku, że odpowiada za to kultura firmy. Organizacje dobrze przygotowane mają tzw. kulturę pracy 4.0, podczas gdy pozostałe jej nie mają.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy