X
Następny artykuł dla Ciebie

Fani serialu Dr House znają zasadę „wszyscy kłamią”. To kredo głównego bohatera – kierował się nim zarówno w leczeniu pacjentów, jak i w życiu prywatnym. O ile ludzie rzeczywiście mogą okłamywać swoich znajomych, członków rodziny, a nawet siebie, to dane zawsze powiedzą prawdę.

Partnerem materiału jest ITMAGINATION

Seth Stephens‑Davidowitz, były analityk danych w Google’u i autor bestsellera Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are, stwierdza, że dane są rodzajem cyfrowego serum prawdy, które zrewolucjonizuje marketing i sprzedaż dzięki możliwości zaoferowania dokładnie tego, czego klient potrzebuje.

Dotychczas działy sprzedaży segmentowały klientów, tworząc ich profile (tzw. persony) na podstawie danych historycznych, własnego doświadczenia i myślenia życzeniowego. Obecnie sztuczna inteligencja wykorzystująca technologię machine learning nie potrzebuje profilowania. Zamiast tego jest w stanie analizować dane prawdziwych klientów, ucząc się, które zachowania prowadzą do największej liczby konwersji, a następnie szukać potencjalnych klientów zachowujących się analogicznie.

W ITMAGINATION stworzyliśmy koncepcję Behaviolytics, której celem jest pomoc firmom w wyszukiwaniu ukrytych potrzeb klientów. Opiera się ona na czterech filarach:

  • eksploracja danych (data mining) – analiza historycznych danych klientów, tj.: produkty, transakcje, dane demograficzne i geograficzne;

  • modele analityczne – różnego rodzaju modele, zależne od profilu biznesowego, oparte na przykład na wyodrębnianiu grup klientów o podobnych cechach;

  • silnik decyzyjny – narzędzie wykorzystujące kalendarz i dostarczające klientowi next best offer, next best action, zapewniające segmentację online i dynamiczną kalkulację cen;

  • uczenie maszynowe (machine learning) – ciągła optymalizacja zastosowanych rozwiązań w oparciu o zmiany w zachowaniu klientów.

W odniesieniu do branży finansowej Behaviolytics pozwala na przykład na dopasowanie oferty banków do potrzeb istniejących klientów, przewidywanie ich przyszłych potrzeb, ale też i zdobywanie nowych odbiorców. Używa zaawansowanej analityki do proponowania działań klientom, które są powiązane z ich codziennymi decyzjami i wydatkami. Behaviolytics może zaproponować wykonanie przelewu między kontami, aby nie wpaść w debet. Może w odpowiednim momencie zaproponować kartę walutową lub skorzystanie z kantoru internetowego. Może wreszcie zaproponować wizytę w restauracji, zgodnie z przyzwyczajeniami i oczekiwaniami klienta w odwiedzanej właśnie miejscowości.

Behaviolytics będzie też nieocenionym źródłem dla algorytmów scoringowych w instytucjach finansowych. Im więcej danych o kliencie będziemy mieli, tym dokładniej będziemy mogli określić ryzyko związane z podjęciem danej akcji (takiej jak udzielenie kredytu czy podpisanie umowy leasingowej) w danym momencie dla tego właśnie klienta. Scoring zostanie oparty na danych, a nie na deklaracjach klientów, co przełoży się na bardziej adekwatny wynik obliczeń.

I o to właśnie chodzi – w ITMAGINATION mamy właściwych ludzi i odpowiednie technologie, by pomóc ci odkryć, czego naprawdę potrzebują twoi klienci, zamiast polegać na tym, o czym mówią. Ludzie mogą kłamać, ale dane? Nigdy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Recepta na innowacyjność »

Jak pobudzać innowacyjność organizacji? 

Daniel Arak PL

Jak wytwarzać innowacje w sytuacji, gdy pracownicy koncentrują się głównie na codziennej pracy?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy