X
Następny artykuł dla Ciebie

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Jakie trendy dostrzega pani w obszarze rozwoju kariery kobiet w Polsce?

Kobiety są świetnie wykształcone. Liderki ostatnich lat znacząco różnią się od poprzedniczek sprzed trzech dekad. Są otwarte na świat, nie boją się wyzwań, są twórcze, ambitne, mają głód wiedzy i nieustannie podnoszą kwalifikacje.

Jestem dyrektorem programu MBA na Politechnice Gdańskiej. Bierze w nim udział około 25% kobiet (odsetek zbliżony do średniej światowej). Choć w tego typu programach uczestniczy wciąż mało menedżerek, to z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że te, które podjęły studia, są prawdziwymi liderkami. Kobiety te imponują mi niesamowitą determinacją, przedsiębiorczością i ciekawością. Wiele z nich stworzyło świetnie funkcjonujące przedsiębiorstwa.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Zmiany społeczno‑gospodarcze stwarzają lepsze warunki do rozwoju kobiet. W dalszym ciągu jednak to mężczyźni prowadzą największe firmy na świecie. Tylko 25 kobiet stoi u sterów przedsiębiorstw z listy Fortune 500.

Z czego zatem wynikają bariery, które na swojej drodze spotykają liderki?

Do barier należą czynniki kulturowe. Ludziom zajmującym najważniejsze stanowiska organizacyjne często przypisuje się cechy uważane za typowo męskie, takie jak np. zdecydowanie czy skłonność do ryzyka. W dalszym ciągu część liderów błędnie zakłada, że kobiety na najwyższych stanowiskach mogą się nie sprawdzić. Te uprzedzenia są tak głęboko zakorzenione w kulturze, że liderki czasami zaczynają w nie wierzyć i obawiają się ubiegać o najwyższe stanowiska. Warto więc je przekonać, że to nie wyścig o władzę, ale wnoszenie wartości do firmy, poszerzanie jej możliwości i szans rozwoju.

Jaką rolę pełni mentoring w rozwoju kariery?

Relacje oparte na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem przynoszą liczne korzyści obu stronom. Zarówno mentor, jak i jego podopieczny zyskują dzięki tej wymianie. Osoba mentorowana wychodzi ze strefy komfortu, staje się odważniejsza, natomiast mentor poszerza perspektywę. Aby jednak ta relacja przynosiła obu stronom wymierne korzyści, powinna być partnerska. Niezwykle ważne jest, aby nie tylko liderki angażowały się we wspieranie kobiet w biznesie. Dużą wartość w ten proces wnoszą mężczyźni. Wymiana doświadczenia między kobietami i mężczyznami buduje wartość w całej firmie. Warto czerpać z różnorodnych doświadczeń nie tylko od osób z dłuższym stażem pracy, ale także od rówieśników, których kariera zawodowa przebiegała inaczej, a także od młodszych osób ze świeżym spojrzeniem na daną sprawę. Swoje pomysły związane z rozwojem programu MBA konsultuję nie tylko z przełożonymi, ale także ze współpracownikami. Osoby, które mają odmienne spostrzeżenia, mogą wnieść cenne uwagi do procesu rozwijania projektu. Nie pozwalają nam skostnieć.

Jakie wyzwania wiążą się z promowaniem mentoringu w organizacjach?

Niektórzy mogą nie chcieć dzielić się wiedzą z innymi. Wychodzą z założenia, że skoro sami poświęcili wiele czasu na dojście do jakiegoś etapu, to dlaczego mieliby ułatwiać tę ścieżkę innym. Tymczasem doświadczenie wskazuje, że wszyscy zyskują na dzieleniu się wiedzą. Wspomniałam wcześniej o tym, że wspieranie kobiet nie powinno leżeć wyłącznie w gestii liderek, ale również mężczyzn. W związku z ruchem Me Too niektórzy mężczyźni z obawy przed potencjalnymi oskarżeniami o niestosowne zachowanie unikają wspierania kobiet w organizacjach. Mam jednak nadzieję, że takich przypadków jest niewiele i że firmy już wkrótce będą mogły chwalić się różnorodnością w pełnym tego słowa znaczeniu. Wspieranie innych wymaga odwagi, pozwala też otworzyć się na drugą osobę.

Jakie ma pani doświadczenia związane z mentoringiem?

Zanim zostałam dyrektorem programu MBA na Politechnice Gdańskiej, przez osiem lat byłam menedżerką w GE Money Bank. Wspierali mnie bardziej doświadczeni współpracownicy, choć nie nazywaliśmy wówczas tego mentoringiem. Dzięki ich pomocy rozwinęłam umiejętności z zakresu zarządzania jakością, poznałam metody Six Sigma, Lean Management. Dodatkowo stałam się bardziej pewna siebie i zdecydowana. Zrozumiałam, że można popełniać błędy, wyciągać z nich wnioski i wiele się dzięki temu nauczyć.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Alina Pszczółkowska PL, Jolanta Wyszyńska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Iwona Kozera PL, Agnieszka Maciejewska PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou - przedstawiciela TOUS w Polsce.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy